دانلود پایان نامه ارشد: بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران

  • کاربردهای بازاریابی اینترنتی

برای سازمان‌های چند کاناله، رسانه‌های دیجیتالی، مجموعه فرصت‌هایی را برای کالاها و خدمات بازاریابی در طول چرخه خرید فراهم می‌کنند که شرکت‌ها برای مرور آن به‌عنوان بخشی از استراتژی دیجیتالی‌شان به‌عنوان مثال شرکت‌هایی مانند«ایزی جت[1]» و«BP» که کاربردهای بازاریابی اینترنتی را توضیح می‌دهند نیاز دارند. هم‌چنین آن‌ها نشان می‌دهند که چگونه سازمان‌ها می‌توانند از ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند وب سایت، وب سایت‌های طرف ثالث و بازاریابی ایمیل استفاده کنند. بعضی از کاربردهای آن عبارتند از:

  • برای مثال شرکت‌هایی مانند کاسترول لیمیتد از PLC و BP در راستای آگهی‌های تبلیغاتی با فرمت بزرگ در سایت‌ها برای اطلاع‌رسانی مارک‌ها و محصولاتشان استفاده می‌کنند.
  • یک وسیله پاسخ- مستقیم: به‌عنوان مثال«ایزی جت» از طریق ایمیل نامه‌های خبری را برای مشتریان ارسال و آن‌ها را تشویق به خرید از طریق وب سایت می‌کند.
  • یک خط مشی برای معاملات فروش: به‌عنوان مثال«ایزی جت» پروازهای مستقیم را هم به مصرف کنندگان و هم به مسافران کسب و کار می‌فروشد.
  • یک متد هدایت کننده‌ی تولید: به عنوان مثال«BP» محتوایی را به مدیران کسب و کار خودرو درباره‌ی انتخاب بهترین سوخت برای خودروهای شرکت جهت شناسایی نمونه مورد علاقه‌شان ارائه می‌کند.
  • یک کانال توزیع: به‌عنوان مثال برای توزیع محصولات دیجیتالی که اغلب مخصوص شرکت‌های دارای محصولات دیجیتالی است. مانند شرکت «ناپستر[2]» (napster.com)که به صورت آنلاین از طریق سایت مذکور اقدام به فروش محصولات ویدئویی و صوتی می‌کند.
  • مکانیزم خدمات مشتری: به‌عنوان مثال مشتریان با مراجعه به سایت(com) و بررسی و مرور سوالات مطرح شده در آن خدمات خود را دریافت می‌دارند.
  • وسیله‌ای جهت ارتباط و تعامل: از طریق آن یک شرکت می‌تواند با مشتریانش برای درک بهتر نیازهایشان تعامل داشته باشد. به‌عنوان مثال«ایزی جت» نامه‌های خبری و ارسال آن برای مشتریانش و وارد کردن آن‌ها به یک دیالوگ دوطرفه، از نیازهای آن‌ها بهتر آگاه می‌شود.

یک روش قدرتمند برای ارزیابی فرصت‌های بازاریابی استراتژیک، استفاده از اینترنت برای به‌کارگیری شبکه‌ی بازاریابی استراتژیک«آنسف[3]» است، این شبکه نشان می‌دهد که چگونه اینترنت می‌تواند به‌طور بالقوه برای دسترسی به این چهار مسیر استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد:

  • نفوذ بازار: اینترنت می‌تواند برای فروش بیشتر محصولات موجود در بازارهای موجود مورد استفاده قرار گیرد.
  • توسعه بازار: در این‌‌جا اینترنت برای فروش در بازارهای جدید جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی سود بردن از هزینه‌ی پایین تبلیغات از لحاظ بین‌المللی بدون نیاز به حمایت از زیرساخت فروش در کشورهای مشتری.
  • توسعه محصول: محصولات یا خدمات جدیدی توسعه پیدا می‌کنند که از طریق اینترنت قابل تحویل باشند. این‌ها معمولاً محصولات دیجیتالی هستند.
  • متنوع‌سازی: در این بخش، اینترنت از فروش محصولات جدیدی که توسعه داده شده و در بازارهای جدید به فروش می‌رسند، پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین سازمان‌های شرکتی بزرگ به توسعه بازارهایشان کمک می‌کنند. از این رو شاید اکثر پتانسیل‌های موجود اینترنت برای کمک به گسترش شرکت‌های کوچک و متوسط است.

 

 

مدل‌یابی تأثیر بازاریابی ویروسی بر ارزش ویژۀ برند مشتری

 

  • مدل‌های کسب و کار دیجیتالی جایگزین

به‌عنوان بخشی از توسعه استراتژی، سازمان‌ها نیازمند شفاف‌سازی در مورد نوع مدل کسب و کاری که توسعه می‌دهند، هستند.

 

  • کسب و کار و مدل‌های کسب و کار مصرفی

یک جنبه‌ی اساسی مدل کسب و کار این است که آیا مورد توسعه داده شده، برای مصرف کنندگان یا کسب و کار جذاب است یا خیر.

بنابراین فرصت‌های بازاریابی اینترنتی برحسب حدود تعامل سازمان با مصرف‌کنندگان(کسب و کار به مصرف کننده[4]) یا به کسب و کارهای دیگر(کسب و کار به کسب و کار[5]) توصیف می‌شوند.      نمونه‌هایی از شرکت‌های مختلف وجود دارد که در حوزه‌های کسب و کار به مصرف‌کننده(B2C) و کسب و کار به کسب و کار(B2B) عمل می‌کنند. اغلب شرکت‌هایی مانند«ایزی جت» و BP محصولاتی دارند که هم برای مصرف کنندگان و هم برای کسب و کارها جذاب است، از این‌رو آن‌ها بخش‌های مختلفی از سایتشان را برای جذب این مخاطبان اختصاص می‌دهند. هم‌چنین دو نوع اضافی دیگر از معاملات را می توان معرفی کرد- معملاتی که در آن مصرف کنندگان مستقیماً با مصرف کنندگان دیگر معامله می‌کنند(C2C)[6] و معاملاتی که در آن مصرف کنندگان اقدام به تجارت با شرکت‌ها می‌نمایند(C2B)[7]. این طرح هم‌چنین شامل دولت و سازمان‌های خدمات عمومی است که خدمات آنلاین یا خدمات دولتی الکترونیکی را ارایه می‌دهند. هم‌چنین پیشنهاداتی از سوی کارشناسان شده است که کارکنان باید به عنوان نوع جداگانه‌ای از مصرف کننده در نظر گرفته شوند که به حوزه‌ی«کارمند به کارمند[8]» مربوط می‌شود.

اشکال مختلف معرفی آنلاین

شکل استراتژی دیجیتالی طراحی شده توسط یک شرکت به ماهیت یک کسب و کار نیز بستگی دارد.

«چفی[9]»(2006)، انواع مختلف معرفی آنلاین را شناسایی می‌کند که هرکدام از آن‌ها دارای اهداف متفاوت بوده و برای بازارهای متفاوت مناسب هستند. زمانی که در حال بررسی وب سایت‌ها هستید، توجه کنید که چگونه سازمان‌های دارای بخش‌های مختلف سایت با تمرکز بر کارکردهای معاملات فروش، خدمات، رابطه‌سازی، ایجاد مارک و تهیه اخبار و سرگرمی هستند.

 

 

 

[1]Easy Jet

[2]Napster

[3]Ansoff

[4]Business to Consumer

[5]Business to Business

[6]Consumer- to- Consumer

[7]Consumer- to- Business

[8]Employee- to- Employee

[9]Chaffey