دانلود مقاله معلوم بودن و آیه شریفه

دانلود پایان نامه

3 – 26 – 4 – 2 . به اعتبار جامع یا وجه شبه ( عامیّه ، خاصیّه ) :
مستعارٌله « رمیاً بالخبر الخفی » و مستعارٌمنه « رجماً بالغیب » یعنی تیری در تاریکی انداختن وجامع آن دو ( نامعلوم بودن ) ، موضوعی است که نمی توان به راحتی آن را تشخیص داد و نیاز به تفکر و اندیشیدن دارد ، به همین خاطر بدان استعاره خاصییّه گویند.
3 – 26 – 5 – 2 . استعاره ی مصرّحه به اعتبار طرفین ( عنادیّه و وفاقیّه ) :
مستعارٌله « رمیاً بالخبر الخفی » و مستعارٌمنه « رجماً بالغیب » یعنی تیری در تاریکی انداختن هردو امر معنوی هستند و با هم در یک جا جمع می شوند به همین خاطر بدان ، استعاره ی وفاقییّه گویند.
3 – 26 – 6 – 2 . استعاره به اعتبار ملائمات ( مطلقه ، مرشّحه ، مجرّده ) :
« قل ربی أعلم » از ملائمات مستعارٌله « رمباً بالخبر الخفی » و مستعارٌمنه « رجماًبالغیب » یعنی تیری در تاریکی انداختن است به همین خاطر بدان استعاره ی مطلقه گویند.
* پس نتیجه می گیریم که در آیه ی22 از سوره ی کهف استعاره ی مصرّحه ، تخیلییّه ، اصلییّه ، خاصییّه ، وفاقییّه و مطلقه وجود دارد.
3-27- سوره کهف آیه 49
وَوُضِعَ الْکِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ وَیَقُولُونَ یَا وَیْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَهً وَلَا کَبِیرَهً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًا
و کارنامه [عمل شما در میان] نهاده مى‏شود، آنگاه بزهکاران را از آنچه در آن است بیمناک مى‏بینى و مى‏گویند:« اى واى بر ما این چه نامه‏اى است که هیچ [کار] کوچک و بزرگى را فرو نگذاشته، جز اینکه همه را به حساب آورده است و آنچه را انجام داده‏اند حاضر یابند، و پروردگار تو به هیچ کس ستم روا نمى‏دارد.
در کلام خداوند متعال که فرموده یَا وَیْلَتَنَا استعاره مکنیه مطرح است و استعاره مکنیه به این نحو است که وقتی ویل را مورد ندا قرار میدهیم آن را تشبیه نمودهایم به شخصی که با ندا از او میخواهیم که به ما توجه کند مثل این که گفته شده در هلاک ما توجه کن و به ما روکن که حالا وقت آن است. (الدرویش ،2009،ج 4 : 509)
در آیه ی 49 از سوره ی کهف استعاره در لفظ « یا ویلنا » به نظر می رسد استعاره تصریحییّه یا مصرّحه باشد.
اکنون به شرح استعاره می پردازیم:
ارکان استعاره در آیه شریفه عبارتند از:
– مستعار : « یا ویلنا ».
– مستعارٌله : توجّهوا بهلکتنا » به معنی به هلاک شدن ما توجه کنید .
– مستعارٌمنه : « یا ویلنا » به معنی وای برحال ما.
– جامع یا وجه شبه : هلاک شدن .
شرح استعاره ی آیه به اعتبار گوناگون: