فنون واقعیت درمانی در حل تعارضات زناشویی

فنون واقعیت درمانی

لنون[1] (2000) در مقاله “از واقعیت درمانی”  تا ” واقعیت درمانی در عمل” که در مجله بین المللی واقعیت درمانی به چاپ رسیده درباره کاربرد فنون درمانی اظهار می دارد: هیچ الگوی خاصی در واقعیت درمانی وجود ندارد، هیچ دستور العملی برای دنبال کردن جلسه وجود ندارد، درمانگر آماده است که در هر جهتی حرکت کند، چیز ترسناکی وجود ندارد، مادامی که ارتباط حفظ شود روش خوب یا بد وجود ندارد.مراجع می تواند از مشاور بپرسد، بخواهد و انتظار داشته باشد که برای هر چیزی توضیحی وجود دارد، اما مشاوران همه جوابها را ندارند. دنیا جای سختی است و ما همه درگیر هستیم، به هر صورت، سخت یا آسان درمانگر پیام خود را می فرستد  «ما در اینجا با هم هستیم ، تو تنها نیستی» درمانگر باید شرایطی بوجود آورد که مراجع باور کند که چیزهای خوبی وجود دارد که اتفاق خواهد افتاد. در جلسه درمان، مراجع یاد می گیرد که ما بوسیله نیازهای یکسانی برانگیخته می شویم و همه مردم مانند ما به آنچه ما نیاز داریم نیاز دارند.

لورانس لیتواک[2] (2006) سردبیر مجله واقعیت درمانی، معتقد است که برای اجرای فنون،  واقعیت درمانگر با نگاه به یک درمانگر خوب می تواند بیاموزد، مخصوصا زمانی که با مراجع به ایفای نقش می پردازد و با توقف نقش بازی، سوالاتی ماهرانه می پرسد. دیدن نوارهای ویدئویی بسیار خوب و موثر است و بحثهای جالبی را به دنبال دارد. روش دیگر برای یادگیری واقعیت درمانی خواندن گزارشات دقیق جلسات درمان است. برخی از فنون پیشنهاد شده واقعیت درمانی عبارتند از:

1.مواجهه[3]: بالا بردن آگاهی مراجعین از راه نشان دادن اطلاعاتی که به طریقی از آنها چشم پوشی کرده یا در شناسایی آنها کوتاهی کرده اند.کاربرد صحیح این مهارت ، متضمن آگاه کردن مراجعین به نحوی قابل قبول نسبت به اطلاعاتی است که ممکن است برای انان ناگوار  باشد و یا از آنها اجتناب کرده و اصلا به آنها توجهی نشان نداده باشند. این فن اغلب زمانی بکار می رود که مراجعین قادر نیستند افکار و باورهای نادرستی که رفتارشان را شکل می دهد رها کنند(گلدارد[4] 1999).

  1. 2. آموزش[5]: زمانی که مهارت خاصی برای انجام رفتار جدید لازم است ، آموزش ضرورت می یابد.اگر درمانگر مهارت لازم را داشته باشد آموزش می تواند بخشی از جلسه درمان باشد وگرنه جهت آموزش این مهارت مراجعین باید بجای دیگری ارجاع داده شوند و تشویق شوند که مسئولیت آموزش را بر عهده گیرند.

3.اطلاعات[6]: اگر مراجعین به اطلاعات جدید و خاصی برای برنامه ریزی یک عمل نیاز داشتند،  درمانگر بایستی برای فراهم کردن آن آمادگی داشته باشد. اگر درمانگر اطلاعات مورد لزوم را نداشته باشد باید در کسب آن مراجع را یاری دهد مسئولیت درمانگر در اختیار گذاشتن منابع اطلاعات به مراجع می باشد.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   کاربرد استفاده از سینتکس در برنامه تحصیلی

4.تکلیف خانه[7]: تکلیف برای ایجاد تداوم در بین جلسات درمانی و تسهیل مشاوره با تشویق مراجع به کار روی مشکلات احتمالی مابین جلسات درمانی بکار گرفته می شود. نمونه های تکالیف عبارتند از : تلاش برای یک رفتار جدید، کاهش یا توقف رفتار کنونی، یادداشت کردن رفتار فعلی ، تحقیق درباره  راه حلهای یک مشکل خاص.

5.خودافشایی[8]: این فن معمولا به ایجاد پیوند عاطفی دو سویه (نیاز به رابطه عاطفی با مراجع دارد). از آنجا که واقعیت درمانی شرکت فعال و یکسان مراجع و درمانگر را در جلسه درمان میطلبد مواقعی می رسد که از درمانگر پرسیده می شود آیا مشکلات این چنینی را تجربه کرده است ؟ در این شرایط مشاور می تواند تجربیات شخصی اش را بازگو کند.

  1. خلاصه و مرور کردن[9]: گاهی برای مراجعین لازم است که تامل نموده و به بازبینی مسیر طی شده بپردازند.در این فن مشاور به مراجعین این فرصت را می دهد که به جذب و اندیشیدن آنچه گفته است بپردازند (گلدارد 1999).
  2. پرسش[10]: کاربرد سوال برای جمع و جور کردن اطلاعات به ویژه روشن ساختن آنچه گفته شده است ، می باشد.سوالات بموقع به مراجعین کمک می کند تا درباره آنچه می خواهند بیاندیشند و نتایج رفتارشان را ارزیابی کنند.

اهداف کاربردی ماهرانه سوال کردن عبارتند از:

الف: ورود به دنیای درونی مراجع

ب: جمع آوری اطلاعات

ج: آگاهی دادن

د: کمک به مراجعه برای کنترل موثر زندگی

8 . دایره مشکل گشا[11]: این فن به این صورت اجرا می شود که دایره ای خیالی برکف اتاق کشیده و به زوجین گفته می شود که صندلی خود را در این دایره قرار داده و بنشینند ، در این دایره 3 چیز وجود دارد :

1: زن              2: مرد             3: ازدواج

با ورود به این دایره زوجین توافق دارند که اصل ازدواج مهم است و بر خواسته های آنها ارجحیت دارد و باید برای حفظ آن بکوشند . در باره تفاوت در شدت نیازهای خود که موجب تعارضات زناشویی شده است گفتگو می کنند و از بکار گیری کنترل بیرونی و رفتارهای مخرب پرهیز نموده و درباره تفاوتهای فردی و اختلاف شدت نیازها و خواسته های همدیگر مذاکره می کنند . مذاکره ای که موجب دوام و بقای زندگی زناشویی گردد. اگر زوجین در مذاکره به توافق برسند در تعامل زناشویی آنها اصل ازدواج بر خواسته های فردی  ، مقدم شمرده شده است.(گلاسر 1998).

 

[1] . Lenon

[2] . L . Letvac

[3] . confrontation

[4] .Geldard

[5] . instruction

[6] . information

[7] . home work assignments

[8] . self disclosure

[9] . summarizing & reviewing

[10] . question

[11] . solving circle