مدل یابی معادلات ساختاری، توصیف نمونه آماری، آموزش های سازمانی

دانلود پایان نامه

تناسب انتظارات مدیران با مهارت های کارکنان
ایجاد رضایت کارکنان نسبت به مدیران
افزایش ارتباطات سازمانی
تناسب برنامه ریزی های سازمانی با توانایی های کارکنان
مولفه های آموزش سازمانیعوامل میانی تاثیرپذیر از آموزش مولفه های بهره وری
جدول 3-1
بر اساس مدل مفهومی بالا متغیرهای تحقیق شامل مولفه های مرتبط با اثربخشی آموزشی شامل کمیت دوره آموزشی، کیفیت دوره آموزشی، محتوی دوره آموزشی و نوع دوره آموزشی از لحاظ عمومی یا تخصصی بودن است. عوامل واسطه ای که رابطه بین آموزش های سازمانی و بهره وری سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهند و به عنوان عوامل میانی شناخته می شوند، شامل «تناسب مهارت کارکنان با وظایف شغلی، استفاده بهینه از امکانات موجود سازمان، تناسب انتظارات مدیران با مهارت های کارکنان، ایجاد رضایت کارکنان نسبت به مدیران، افزایش ارتباطات سازمانی و تناسب برنامه ریزی های سازمانی با توانایی های کارکنان» می باشد که هم نقش متغیر مستقل و هم متغیر وابسته را همزمان ایفا می کنند. مولفه های تشکیل دهنده بهره وری شامل( بهبود عملکرد، ارتقاء مهارت های شغلی و …) می باشد. مستقل یا وابسته بودن متغیرها بر اساس مدل مفهومی به ترتیب تاثیر شامل متغیرهای مستقل(مولفه های آموزش)، متغیرهای میانی (عوامل واسطه ای برای رابطه اثربخشی آموزش و بهره وری) و متغیرهای وابسته ( مولفه های بهره وری) خواهد بود.
3-2 شرح کامل روش (میدانی،کتابخانه‏ای) و ابزار(مشاهده،پرسشنامه، مصاحبه، فیش‏برداری و غیره)
در این تحقیق ابتدا بر اساس بررسی پیشینه و مبانی نظری، مولفه های مورد نظر برای سنجش اثربخشی آموزش های سازمانی استخراج شده و بر اساس این مولفه ها و با در نظر گرفتن ابزارها و پرسشنامه هایی که در تحقیقات قبلی به منظور سنجش این مولفه ها تدوین و اجرا شده است، به طراحی و تدوین سوالات برای سنجش ابعاد مختلف اثربخشی |آموزش های سازمانی و همچنین سنجش میزان سایر مولفه های مداخله گر که در مدل مفهومی تحت عنوان مولفه های میانی آمده اند، خواهیم پرداخت. پس از طراحی اولیه ابزار تحقیق، به منظور هنجاریابی این پرسشنامه محقق ساخته، روایی و پایایی آن محاسبه و پس از استانداردسازی ابزار، آن را در جامعه هدف اجرا می کنیم. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و پهنانگر انجام می شود ، به این ترتیب که ابتدا با یک تحقیق مقدماتی بر روی تعدادی از کارکنان شهرکهای صنعتی خوزستان فضای فکری جامعه آماری و موضوع مورد مطالعه آشنا شده و سپس با استفاده از روش پهنانگر که قابلیت تعمیم نتایج را به جامعه آماری دارد، به مطالعه و بررسی کل نمونه منتخب خواهیم پرداخت .
3-3 جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این تحقیق، شامل تمام کارکنان شرکت های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان خوزستان که در سال 1392 در این شرکت ها مشغول به کار خواهند بود، می باشد. با توجه به وجود دو بخش مدیران و کارکنان و همچنین سایر بخش بندی ها مانند روزکار- نوبت کار و غیره در شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی، سعی می شود شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم (PPT) باشد. در این شیوه از همه زیرجمعیت های یک جامعه آماری متناسب با حجم آن زیرجمعیت،یک نمونه معرف انتخاب می شود. همچنین در این تحقیق برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه متناهی استفاده خواهد شد که در آن خطای نسبی 01/0 در نظر گرفته خواهد شد.
3-4 روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها:
تجزیه و تحلیل اطلاعات شامل دو بخش خواهد بود. بخش اول مربوط به توصیف نمونه آماری و همچنین پاسخگویی به سوالات تحقیق است که در این بخش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. آمار توصیفی(پارامترهای مرکزی وپراکندگی ازقبیل: میانگین،ماکزیمم،مینیمم،جداول فراوانی، نمودارها،انحراف استاندارد و واریانس) و آمار استنباطی شامل (ضرایب همبستگی، آزمون t تک نمونه ای و همچنین آزمون t دونمونه ای و آنالیز واریانس برای یافته های جانبی) استفاده خواهد شد. برای تجزیه و تحلیل این بخش از نرم افزاز آماریSPSS.19استفاده خواهد شد.
بخش دوم و اصلی که مربوط به آزمون فرضیه های و تحلیل مدل علّی تحقیق است، بر اساس روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) انجام خواهد گرفت که در آن از نرم افزارLISREL8.5یاAMOS.18استفاده خواهیم کرد.
فصل چهارم
مقدمه
دراینفصلنتایجداده‌هایجمع‌‌آوریشدهارایهشده‌اند. برایاینمنظورمطالباینفصلبهدوبخشاساسیو چندزیربخشبهشرحزیرتقسیمشده‌اند:
4-1: بخش توصیفی:دراینبخشبهبررسیوضعیتآماریسوالاتشاملفراوانیودرصدفراوانیسوالاتومولفههایپرسشنامههایتحقیقمیپردازیم. این بخشبهعنوانمقدمهایبرایتحلیلفرضیههاوسوالاتتحقیقیعنیبخشاستنباطیمیباشد. بخش توصیفیشامل:
4-1-1: ویژگی هایزمینه ایکارکنان:دراینزیربخشبهبررسیتوزیعفراوانیمشخصات کارکنانازنظرجنسیت، تحصیلات، شغل، سن، وضعیت تاهل و سابقه کاریپرداخته شده است.
4-1-2: بررسی توصیفی (توزیع فراوانی) مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وری کارکنان:دراینزیربخش،نموداردرصدفراوانیومیانگینهر کدام از سوالات و مولفه هایپرسشنامه هاآورده شده است.
4-2: بخش استنباطی: دراینبخشبهبررسیفرضیاتتحقیقوجوابدادنبهآنهامیپردازیم. این بخش دارای سه قسمت است.
4-2-1: آزمون وضعیت موجود مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وری کارکنان: دراینزیربخش،از طریق آزمون تی- تک نمونه ایوضعیت هر مولفه از نظر مناسب یا نا مناسب بودن در جامعه آماری بررسی شده است.
4-2-2: بررسی روابط بین مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وری کارکنان: دراینزیربخش،تک تک فرضیه ها که ناظر بر روابط بین تک تک مولفه ای اثربخشی آموزش و بهره وری کارکنان است، به صورت جداگانه، مورد آزمون قرار می گیرند. در این بخش از تحلیل همبستگی و رگرسیون استفاده شده است.
4-2-3: تحلیل عاملی تاییدی و آزمون مدل مفهومی بر اساس روش مدل یابی معادلات ساختاری: در این بخش ابتدا بر اساس روش مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی روایی سازه مولفه های پرسشنامه های تحقیق ( بررسی روابط بین سوالات هر مولفه با خودش) بر اساس تحلیل عاملی تاییدی خواهیم پرداخت و سپس مدل مفهومی تحقیق را مورد آزمون قرا داده و بررسی خواهیم کرد که آیا روابط بین مولفه های اثربخشی آموزش و بهره وری کارکنان معنی دار خواهد بود یا نه؟ به عبارتی آیا مدل روابط بین اثربخشی آموزش و بهره وری کارکنان مدل مناسبی است یا خیر؟ دراین بخشبراساسمدلمفهومیارائهشدهدرفصولقبلیوبااستفادهازروشمدلیابیمعادلاتساختاری (با نرم افزارAMOS) بهبررسیاینمدلمیپردازیم.
4-1: بخش تحلیل های توصیفی