نتایج تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰ باعث تعجب مردم شد؛ نتایج این تحقیقات نشون دهنده این بود که رژیم غذایی اثر زیادی در جلوگیری از جوش صورت داره. در این سال، مقاله ای در مجله علمی «درمان پوست» منتشر شد که نشون می داد: مصرف شیر گاو باعث افزایش جوشای صورت می شه و بین رژیم غذایی شامل قند بالا و خطر دچار شدن به جوش و جوش صورت رابطه مستقیمی هست.

تحقیقات مشابهی که در سال ۲۰۰۷ در کشور استرالیا انجام شده، هم نشون داد: مردها جوون، سنای بین ۱۵ تا ۲۵ سال، که از جوش صورت در سطح کم تا متوسط رنج می بردن، زمانایی که به جای پیروی از یک رژیم غذایی معمولیِ شامل نون سفید، از رژیم غذایی سالم با غلات سبوس دار، گوشت بی چربی، میوه ها و سبزیجات پیروی کردن، بهبود زیادی در کاهش جوشای صورت شون ایجاد شده.

با ما تا انتهای این نوشته همراه باشین تا ببینیم کدوم مواد غذایی در درمان جوش صورت مؤثر هستن.

یکی از مشاوران ارشد مؤسسه ی سلطنتی فناوری استرالیا می گه: جوش صورت در پسرانی که رژیم غذایی پر پروتئین و کم شیرینی دارن، به طور زیادی بهبود پیدا میکنه. این درمان تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از وقتیه که جو شا رو به طور موضعی درمان می کنیم.

چه مواد غذایی رو نباید بخوریم

در این مرحله ۵ ماده غذایی که خوردن اونا جوش صورت رو افزایش می ده، به شما معرفی می کنیم تا با خودداری از مصرف این مواد غذایی واسه یک هفته، متوجه تغییرات زیادی در بهبود جوشای صورت تون شید.

۱. شیر گاو

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشون داد بین شیر و جوش صورت رابطه مستقیمی هست. محققان هنوز به درستی به دلیل این رابطه پی نبرده ان، اما نظریاتی در این مورد هست که نشون می ده شیر گاو، قندخون رو افزایش می ده. این می تونه التهابات پوستی رو زیاد کنه که این خود باعث جوش صورت می شه. از طرفی شیر گاو، سطح انسولین خون رو بالا می بره که باعث چربی پوست (سبوم) می شه. خیلی از شیرهایی که در بازار وجود دارن از گاوهای باردار دوشیده شدن، پس شامل هورمونایی هستن که می تونه باعث تولید «سبوم» باشه. از طرفی چون شیر دارای هورمون رشده، می تونه باعث رشد بیشتر از حد سلولای پوست شده و به طور پنهون باعث بسته شدن منافذ پوست شه. در سال ۲۰۰۵، محققان مطالعه موردی در همین زمینه انجام دادن که نشون داد: شرکت کنندگان نوجوانی که شیر بیشتری خورده بودن، جوشای بیشتری نسبت به نوجوانانی که شیر کم تری خورده بودن یا اصلا شیر ننوشیده بودن، داشتن.

۲. شکر

ممکنه با خودتون فکر کنین که شکر چه ارتباطی می تونه با جوش صورت داشته باشه، اما محققان تازگیا به این نتیجه رسیدن که ممکنه واقعا ارتباطی بین جوش صورت و خوردن شکر وجود داشته باشه. البته این به اون معنا نیس که به ازای خوردن یک شیرینی کوچیک حتما پوست تون یک جوش میزنه، اما به هرحال با پرهیز از خوردن شکر، حتما احتمال جوش زدن پوست صورت کم تر هستش. تصور کنین در طول یک روز یک بطری نوشابه و یک بسته آبنبات بخورین؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حجم زیادی قند وارد خون تون می شه که سطح قندخون تون رو یهو بالا می بره. شاید بعد از چند ساعت پوست تون با زدن یک جوش، واکنش نشون می ده. پس می تونیم بگیم که شکر هم یکی از مواد خوراکیه که می تونه در زدن جوش صورت مؤثر باشه. پس سعی کنین مواظب مقدار مواد شیرینی که طی روز می خورید، باشین تا میزان قندخون تون در حالت نرمال بمونه.

۳. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارن

غذاهایی که دارای قند زیادی هستن، در بدن به سرعت شکسته شده و جدا سازی می شن. این اتفاق ترشح انسولین رو تحریک کرده و سطح قندخون رو به سرعت افزایش می ده. این اتفاق موجب نوسانات هورمونی و نا آرومی در بدن می شه و بدن با جوش زدن نسبت به این مسئله واکنش نشون می ده. همونجوریکه حتما خودتون متوجه شدین، درباره مواد غذایی مثل: نون سفید، غلات صبحانه ی تصفیه یا فرآوری شده، برنج سفید، چوب شور، چیپس سیب زمینی، کلوچه و کیک صحبت می کنیم، پس آسونترین راه حل اینه که این مواد غذایی رو با مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مثل سبزیجات، غلات سبوس دار، سیب زمینی شیرین و خیلی از میوه ها جانشین کنین.

۴. مواد غذایی بی ارزش (تنقلات)

تقریبا به همه همون دلایلی که واسه مواد غذایی شیرین گفتیم، نوسانات هورمونی، التهابات و بالارفتن سطح قندخون، اگه سعی می کنین پوست روشن و شفافی داشته باشین، باید خوردن تنقلات و مواد غذایی بی فایده واسه بدن رو متوقف کنین.

۵. فست فودا

غذاهای چرب به ویژه فست فودها که به طور عادی شامل چربیای مضر هستن، به سرعت بدن رو دچار نا آرومی کرده و پوست صورت با جوش زدن نسبت به این التهابات واکنش نشون می ده. میزان این التهابات می تونه اونقدر جدی باشه که حتی حملات آسم در زمان کودکی رو هم زیاد کنه. پس اگه در راه رفتن به یک فست فود هستین، عزم تون رو جزم کنین و فقط یک سالاد سفارش بدین.

درباره شکلات چه باید بدونیم

درباره رابطه بین خوردن شکلات و جوش صورت باورا زیادی هست. عجیب نیس که همیشه یکی از تذکرات مادران به فرزندان اینه: «اونقدر شکلات نخور، جوش می زنی». مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در هلند انجام شد، نشون داد: شکلات تغییراتی رو در بدن ایجاد می کنه که باعث جوش زدن پوست صورت می شه. دانشمندان واسه اثبات این نظریه تحقیقات میدونی انجام دادن که طی اون، خون هفت نفر سالم رو قبل و بعد از خوردن حدود ۵۰ گرم شکلات، در مدت ۴ شبونه روز و البته در هر روز به طور جداگونه آزمایش کردن. پس از اون دانشمندان سلولای خونی رو در خطر باکتری ای به نام «Propionibacterium acnes» قرار دادن. این باکتری موجب رشد منافذ پوست هنگام تشکیل جوش شده، سلولای خونی در خطر باکتری به نام «Staphylococcus aureus» قرار گرفت که این باکتری می تونه موجب زیاد جوش زدن پوست می شه.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دلبستگی چگونه به وجود می آید؟

دانشمندان پس از این مطالعه به این نتیجه رسیدن که پس از خوردن شکلات، سلولای خونی درگیر، «اینترلوکین ب۱» بیشتری تولید می کنن که نا آرومی رو زیاد می کنه. خوردن شکلات تولید یکی دیگر از عوامل مربوط به سیستم ایمنی بدن به نام «اینترلوکین ۱۰» که در روبرو شدن با «Propionibacterium acnes» وارد عمل می شه رو زیاد می کنه. این ماده میکروارگانیسم دفاعی بدن رو کم می کنه، پس در صورتی که سطح اون زیاد شه، اجازه می ده که باکتریا، خون رو آلوده تر کنن.

پس شکلات می تونه نا آرومی رو زیاد کنه و عفونتای باکتریایی رو زیاد کرده و شرایط جوشای صورت رو بدتر کنه. البته باید خاطر نشون کنیم: مطالعه ای که در این مورد انجام شده، خیلی محدود بوده؛ ، واسه اطمینان به تحقیقات بیشتری نیازمندیم. باید به این نکته هم اشاره کنیم که شکلات تلخ، آنتی اکسیدانایی داره که واسه سلامتی مفید هستن، پس در صورتی که به میزان مصرف این ماده خوراکی توجه شه، می تونه مفید باشه و پوست شما رو دچار مشکل نکنه. از طرفی واسه اونکه بفهمین وضعیت جوشای صورت تون چقدر به خوردن شکلات وابسته، می تونین یک هفته از خوردن اون صرف نظر کنین تا ببینن چه تغییراتی رو مشاهده می کنین.

بهتره چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

هر چند پرهیز از خوردن موادغذایی که قبلا به اونا اشاره کردیم، به ویژه اگه پیش از این همیشه از این مواد غذایی مصرف می کردین، به خودی خود به بهتر شدن شرایط پوست شما کمک می کنن، اما مواد غذایی که الان مصرف می کنین، سالم هستن؟ موادغذایی وجود دارن که بشه با اونا به جنگ جوشای صورت رفت؟ گرچه تحقیقات درباره این موضوع در مراحل آسون ی خود قرار داره، اما اینجا ۵ ماده غذایی رو که ممکنه کمک کننده باشه به شما معرفی می کنیم:

۱. ماهی و بذر کتان

رژیم غذایی عادی بعضی مناطق دنیا معمولا شامل مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ه که رابطه مستقیمی با التهابات سلولای بدن داره. پس پیروی از این نوع رژیمای غذایی می تونه مفید باشه. خوردن مواد خوراکی که میزان بیشتری اسیدهای چرب امگا۳ دارن، مثل شکلای مختلف ماهیای چرب، گردو، بذر کتان و مواد خوراکی مثل، می تونه از نا آرومی بیشتر سلولای بدن جلوگیری کرده و وضعیت جوشای صورت رو بهبود بخشد.

۲. چای سبز

چای سبز شامل آنتی اکسیدان هاییه که می تونه بدن رو در مقابل آسیبای به دلیل عوامل استرس زای بیرونی که متأسفانه در محیط دور ما زیاد هم هستن، حفاظت کنه. پس سعی کنین در طول روز چای سبز بیشتری بخورین.

۳. صدف

تحقیقات مختلف نشون میدن که ماده معدنی مثل روی (زینک) ممکنه بتونه جوشای صورت رو کمتر کنه. البته بهتره زینک مورد نیاز بدن مثل دیگر املاح معدنی، از مواد غذایی که شامل این مواد معدنی هستن تأمین شه چون مصرف بیشتر از حد مکملای این مواد (بیشتر از ۱۰۰میلی گرم در روز) می تونه اثرات جانبی واسه بدن داشته باشه. خوردن بیشتر صدف، جوانه گندم (همراه سالاد یا سبزیجات آب پز)، جگر گوساله، گوشت گاو کبابی، تخم کدو و شکلای مختلف آجیل و تخم هندوانه می تونه در این مورد مؤثر باشه.

۴. آبمیوها

نوشیدن آب بیشتر میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی می تونه به روشن شدن پوست کمک کنه. خیلی از میوه ها و سبزیجات شامل «بتاکاروتن» هستن که به طور طبیعی به کاهش چربی پوست کمک می کنه و به طور طبیعی ضد نا آرومی هستن. برگ سبزیجات تیره هم ناخالصیا رو از بدن خارج کرده، پوست رو روشن تر می کنه که پس می تونه جوشای صورت رو کمتر کنه. شکلای مختلف توتا ی تیره رنگ هم شامل مواد مغذی گیاهی خوب هستن که می تونه واسه پوست مفید باشه.

۵. پروبیوتیک

این ماده التهابات روده رو کم می کنه، پس ممکنه به کم شدن جوشای صورت کمک کنه. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ درباره فلور روده انجام شد؛ التهابات روده می تونه موجب ایجاد نا آرومی در سراسر بدن شه که به نوبه ی خود می تونه جوشای صورت رو تحت اثر بذاره. پروبیوتیکا می تونه نا آرومی و استرس به دلیل اکسیداسیون بدن رو کاهش داده و پس جوشای پوستی هم کاهش پیدا می کنه، چون تحقیقات انجام شده نشون می ده که میکروبای روده به خاطر اتحاد دستگاه گوارش جزو عوامل مؤثر در مراحل تشکیل جوش صورت هستن. واسه دریافت پروبیوتیک بیشتر از مواد غذایی مثل؛ ماست، کفیر، ترشی کلم، شکلات تلخ و غذاهای عادی در کشورهای خاورِ دور مثل سوپ میسو یا کیمچی و چایی موسوم به چای کامبوچا استفاده کنین.

گرچه عوامل خیلی در بروز جوش صورت یا بهبود اون مؤثر هستن و رژیم غذایی تنها یکی از این عوامل به حساب میاد، اما نشونه که با خوردن غذاهای سالم همراه با رعایت خیلی از عوامل دیگر می تونیم از زیاد جوشای صورت جلوگیری کنیم.

برگرفته از: annmariegianni