واسه درمان افسردگی چه روش هایی هست؟ 

 

درمان افسردگی روشای مختلفی داره: تغییر سبک زندگی، درمان با داروهای گیاهی و بقیه روشای درمانی. واسه اینکه بهترین روش درمان افسردگی رو به کار بگیرین، باید بتونین گزینه های مختلفی رو که واسه درمان جلو تون قرار داره، بشناسید. با این مقاله همراه باشین تا با شناخت روشای درمان افسردگی قدم اول رو در درمان این مریضی آزاردهنده وردارین.

 

قبل از هر پیشنهاد و پیشنهادی بهتره بگیم که افسردگی اصلا چه حس وحالی داره.

وقتی افسردگی گریبان مون رو میگیره، احساس می کنیم تا ابد زیر سایه ی سرد و تاریک اون خواهیم موند. تموم روزنهای امید رو بسته می بینیم، اما علی خلاف میل همه این تلخیا و سختیا، باید قبول کرد که پیچیده ترین مشکلات هم راه حلی دارن.

شدیدترین افسردگیا هم درمان دارن. فقط اگه می ببینن افسردگی باعث می شه از زندگی روزانه تون عقب بیفتید باید سعی کنین تا این مشکل رو حل کنین و از بقیه واسه درمان افسردگی کمک بگیرین.

افراد مختلف باهم متفاوت هستن، پس درمان افسردگی هم واسه شون متفاوت هستش. درمان و روشی کلی واسه این مشکل وجود نداره. بنا به فرقایی که هر فرد با دیگری داره، روش درمان مناسب هم فرق داره.

نکات تأمل برانگیز در درمان افسردگی

افزایش اطلاعات درباره افسردگی

باید ریشه و دلیل افسردگی خود رو پیدا کنین. واسه همین تا می تونین اطلاعات خود رو درباره افسردگی و درمان اون گسترش بدین. گزینه های مختلفی رو که واسه درمان افسردگی پیش رو دارین، بررسی کنین. باید مشخص شه که ریشه ی افسردگی تون چیه.

اگه افسردگی دلایل پزشکی داره، این مسئله مشخص و درمانی مناسب پی گرفته شه. شدت افسردگی هم در تشخیص نوع درمان خیلی مهمه. هرچقدر شدت افسردگی بیشتر باشه، نوع درمان باید با وسواس و دقت انتخاب و پیگیری شه.

تکرار در انتخاب روش درمان

ممکنه یافتن درمان افسردگی زمان بَر باشه. این راه با کمی آزمون و خطا همراهه. مثلا باید در مورد داروهای پزشکی دقت و بهترین رو انتخاب کنین اما اگه اتفاقا دارویی با شما هماهنگ و تأثیرگذار نبود، باید اونو عوض کنین یا در بقیه شکلای مختلف درمانا هم نباید اسیر درمانی بشین که واسه تون مناسب نیس.

بعضی وقتا لازم نیس درمان دارویی رو پیگیری کنین. همین که روزانه کمی قدم بزنین هم، حال تون رو خوب می کنن. حتی اگه در بعضی موارد قادر به ایجاد رابطه خوب با دکتر و روانکاوتان نیستین، حتما باید به متخصص دیگری مراجعه کنین.

تکیه نکردن بر درمان دارویی صرف

با اینکه بعضی وقتا بعضی از شکلای مختلف افسردگی به درمان دارویی نیاز دارن اما نباید فقط به دارو براش کافی بود. این روش در بلندمدت خیلی مناسب نخواهد بود. درمانای غیردارویی مثل مراجعه به روانکاو یا ورزش و… می تونن مفید باشن. علاوه بر اینکه مشکلات جانبی هم ندارن.

حتی اگه درمان دارویی واسه تون تجویز شده باشه، زمانی این درمان بهترین نتیجه رو واسه شما داره که سبک زندگی سالم رو انتخاب کرده باشین.

گسترش روابط اجتماعی و خواسته کمک

سعی کنین با بقیه مشکل تون رو در بین بذارین و از اونا کمک بگیرین. بعضی وقتا فقط صحبت درباره مشکل به شکل چهره به چهره با فردی دیگر باعث می شه تا حال تون بهتر بشه. درمان افسردگی نیاز به کمک بقیه هم داره.

با صحبت درباره مشکل تون در چشم دوستان و اعضای خونواده ضعیف جلوه نخواهید کرد. این تفکر اشتباه رو دور بندازین. شرکت کردن در کلاسای درمان گروهی هم ایده ی خوبیه و می تونه از مشکل شما کم کنه.

صرف زمان و پایبند بودن به درمان

واسه درمان افسردگی نباید عجله کنین. این مراحل بعضی وقتا طول می کشه و باید مراحل اون به دقت پیگیری بشه و زمان لازم صرف اون بشه. پایبند بودن به مراحل درمان خیلی مهمه. حتی پس از درمان و در زمان پس از مریضی هم فراز و نشیبایی هست که باید با صبر از اونا گذشت.

۱. تغییر سبک زندگی: بخش مهمی از درمان افسردگی

تغییر سبک زندگی یکی از آسونترین و درعین حال مهم ترین و کاربردی ترین روشای درمان افسردگیه. حتی بقیه روشای درمان هم در سایه ی تغییر سبک زندگی بهتر عمل میکنن. بعضی وقتا تغییر سبک زندگی و حال وهوای فرد مریض اصلا باعث می شه که به پیگیری درمان هیچ احتیاجی وجود نداشته باشه.

از کارایی که میشه واسه تغییر سبک زندگی انجام داد، میشه به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش

ورزش روزانه به اندازه درمان دارویی می تونه اثر داشته باشه. ورزش باعث می شه تا مواد شیمیایی نشاط آور و انرژی بخشی چون سروتنین و اندورفین در مغز آزاد شن و سلولای مغزی رشد کنن؛ کاری که داروها به طور مصنوعی انجام میدن، به شکل طبیعی در مغز انجام می شه.

منظور از ورزش، آمادگی در حد شرکت در مسابقات دوی ماراتن نیس، بلکه انجام روزانه ی ورزش در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقهه. ورزشایی مثل ایروبیک یا پیاده روی آسون هم ازجمله ورزشای مناسب واسه بهبود افسردگی هستن.

مشارکت اجتماعی بیشتر و پیشرفت ی ارتباطات

سعی کنین ارتباطات خود با بقیه رو گسترش بدین و از تنهایی به دور باشین. منزوی بودن یکی از عوامل اصلی افسردگیه. رابطه خود با خونواده و دوستان رو حفظ کنین و در فعالیتای اجتماعی، کلاسای مختلف و… شرکت کنین.

فعالیتای داوطلبانه خیرخواهانه باعث می شه علاوه بر کمک به بقیه، به خودتون هم کمک شایانی کنین و از افسردگی دور شید.

تغذیه ی مناسب

تغذیه ی مناسب باعث می شه تا سلامت روحی و جسمی تون حفظ شه. سعی کنین وعدهای غذایی سالم رو در مقدار کم اما خیلی وقتا، در طول روز بخورین. یادتون باشه به جای انتخاب مواد غذایی قندی که میل به خوردن شون سریع فرو می شینه، کربوهیدراتای پیچیده رو انتخاب کنین. چون هضم این مواد بیشتر طول می کشه، بیشتر سیرتان می کنه.

خواب

خواب کافی و مناسب خیلی مهم تر از اینه که فکر می کنین. اگه خوب نخوابید درمان افسردگی به تعویق میفته. خواب کم باعث بدرفتاری، خستگی و خشونت می شه. یک برنامه خواب منظم داشته باشین و سعی کنین بین ۷ تا ۹ ساعت خوب بخوابید.

کاهش استرس

استرس یکی از عواملیه که موجب افزایش شدت افسردگی می شه یا شما رو در خطر اون قرار می ده. عوامل ایجاد استرس در زندگی تون رو به کمه کم برسونین. اگه در روابط عاطفی و اجتماعی، فشار کاری و… به شما استرس وارد می شه، دور اونا رو خطی قرمز و بزرگ بکشین.

هیچی به اندازه سلامتی و آرامش مهم نیس ،پس درگیر فشارهایی نشید که سلامت تون رو خراب می کنن.

۲. کشف دلایل پزشکی افسردگی

در بعضی موارد هم، تغییر سبک زندگی و حال واحوال کمکی به درمان افسردگی نمی کنه. اگه دلیل افسردگی به دلیل مسائل پزشکی یا مریضی دیگری باشه، روان درمانی و داروهای افسردگی کاری از پیش نمی برند.

در اینجور شرایطی، باید به دکتر متخصص مراجعه کنین و در سعی واسه درمان مشکل و مریضی اصلی باشین تا به دلیل ی رفع اون افسردگی تون هم بهبود یابد. افسردگی می تونه یکی از نتایج و مشکلات جانبی بعضی از داروها و درمانای دیگر باشه.

احساس خستگی، غم و ناراحتی بعضی وقتا از مشکلات جانبی بقیه داروهاییه که واسه درمانای دیگر تجویز شدن. مثلا مشکلات تیروئید مثل کم کاری تیروئید باعث می شن ایجاد وخوی افراد تحت اثر قرار بگیره. در استفاده از داروهای مختلف واسه درمان افسردگی باید حواس تون باشه تا داروهای مختلف با هم تداخل مصرفی نداشته باشن.

۳. روان درمانی واسه رفع افسردگی

اگه افسردگی تون ریشه در مسائل دارویی و درمانی نداره، بهتره از روان درمانی و صحبت کردن بهره بگیرین. با این کار می تونین دیدگاه های بهتری واسه بهبود حال و احوال تون یاد بگیرین و از بازگشت افسردگی یا شدت اون کم کنین.

۳ روش از عادی ترین درمانای موجود در این مورد از این قرار هستن: رفتار درمانی شناختی، روان درمانی بین فردی و درمان روان شناختی. بعضی وقتا هم واسه درمان افسردگی از ترکیب این ۳ روش استفاده می شه.

در این روشای درمانی، به شما آموزش داده می شه که چیجوری از افکار منفی خود کم کنین و به کمک مهارتای رفتاری به جنگ افسردگی برید. این روش ها به شما کمک می کنن، ریشه و دلیل افسردگی خود رو پیدا کنین، بدونین که عوامل افسردگی چی بوده و راه های مناسب واسه بازگشت به جاده زیبای سلامت رو دوباره به خاطر آورید.

تعدادی از راه های پیشنهادی این نوع درمان واسه بازگشت به جاده سلامتی از این قراره:

تغییر الگوهای خود در روابط تون با بقیه

هر چه از تنهایی دورتر بمونین و بتونین روابط خوب و مفیدتری با بقیه بسازید، به شما واسه تغییر روحیه و درمان افسردگی کمک بیشتری می شه. با پیشرفت ی ارتباطات، امکان دریافت حمایت و همراهی رو از طرف بقیه هم پیدا می کنین.

تعیین حد و مرزهای مشخص

باید واسه خود مرزهای مشخصی تعریف کنین و اجازه ندین که این مرزها در روابط مختلف کاری، دوستی، عاطفی و… خدشه دار شه. روان درمانی به شما کمک می کنه تا توانایی ایجاد این مرزها رو در خود گسترش بدین.

حل مشکلات زندگی

با کمک مشاوران می تونین روشای بهتر و مؤثرتری واسه مدیریت رقابتا و حل مشکلات زندگی تون پیدا کنین.

جلسات درمانی فردی یا گروهی

درمان فردی و گروهی هر یک امتیازات خود رو داره. در درمانای فردی می تونین با یک نفر خیلی آسون و با جزئیات مشکلات تون رو توضیح بدین. درنتیجه، وقت و تمرکز درمان گر به شما متمرکز هستش، اما در جلسات درمانی گروهی هم با افرادی مثل خود روبرو می شید؛ افرادی که تجربه ای مثل دارن و با شدت و ضعفای متفاوت درگیر افسردگی هستن. این افراد به شما نشون میدن که تنها نیستین و این مشکل واسه همه پیش میاد. علاوه بر اینکه مهارتای ارتباطی و اجتماعی تون رو تقویت می کنه و با شنیدن داستانای بقیه تجربه و روشای جدید پیدا می کنین.

۴. انتخاب مشاور و درمان گر مناسب

در هر حال، انتخاب شما واسه مشاور باید بادقت صورت بگیره. باید بتونین با مشاور رابطه روحی برقرار کنین. ارتباطی صمیمانه که به شما اجازه می ده درنهایت راستی مسائل خود رو بازگو کنین. در انتخاب مشاور مناسب به موارد زیر دقت کنین:

  • سعی کنین از آشنایان و خونواده تون در انتخاب مشاور کمک بگیرین. از اونا درباره تجربه ای که در این باره داشته اید، سؤال کنین. پیشنهاد ی کسائی که خود تجربه موفق داشتن، خیلی کارگشا هستش.
  • واسه یافتن مشاوره ای ارزون و خوب می تونین از بعضی خدمات دولتی هم استفاده کنین.

۵. درمان دارویی واسه افسردگی

معمولا این روش از درمان معروف تر از بقیه درمان هاست اما حتما بهترین راه حل نیس. افسردگی همیشه نتیجه برهم خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز نیس. علاوه برآن، این درمان در بلندمدت پیشنهاد نمی شه و فقط می تونه تا حدودی علائم به دلیل افسردگی رو کم کنه.

علاوه بر اینکه این قرصا معمولا مشکلات جانبی دارن و دل کندن از اونا هم سخته. اگه از دارودرمانی استفاده می کنین، بقیه روشای درمانی مثل روان درمانی و تغییر سبک زندگی رو هم به عنوان تکمیل درمان به کار بگیرین. در این صورت، اثرات مثبت دارودرمانی هم خود رو سریع تر نشون میده.

سعی کنین دارو و درمان افسردگی رو با پزشکی متخصص پیگیری کنین و تحت نظارت و تشخیص اون عمل کنین. استفاده از هر نوع دارویی به غیر از تجویز متخصص نیاز به مشاوره و مراجعه دوباره به پزشکی داره که در این مورد از علم کافی برخورداره.

۶. درمان افسردگی با روشای تکمیلی و جانشین

مصرف مکملای غذایی و ویتامینا، طب سوزنی، روشای ریلکسیشن مثل مدیتیشن واسه زندگی در زمان حال، یوگا، تای چی و… هم می تونه به عنوان درمانای جانشین و مکمل در درمان افسردگی دید بشه.

درمان افسردگی به کمک ویتامین و مکملا

استفاده از این روش ها تأیید علمی نشده. اما اگه افسردگی در کمبود بعضی از ویتامینا و مکملا ریشه داشته باشه، باید با مشورت و تجویز دکتر به سراغ مصرف اونا رفت.

یادتون باشه که این مکملای گیاهی و طبیعی هم مشکلات جانبی دارن و ممکنه با بقیه داروهایی که واسه درمان افسردگی مصرف می کنین، تداخل پیدا کنن. مثلا بعضی از شکلای مختلف این داروها با داروهای کاهش غلظت خون و قرصای ضدبارداری در تداخل هستن. واسه مصرف اونا دقیقا با دکتر مشورت کنین.

روشای ریلکسیشن

روشای یوگا، تمرینای تنفس عمیق، مدیتیشن و تمرینایی که واسه آرامش عضلات و… معرفی می کنن، واسه درمان افسردگی خیلی مناسب هستش.

طب سوزنی

طب سوزنی هم روش خوبیه که نتایج موثر اون در درمان افسردگی در حال اثباته. فرو کردن سوزنا در نقاط خاصی از بدن باعث بهتر شدن افسردگی می شه. فقط اگه این روش رو واسه درمان افسردگی انتخاب می کنین، باید شخصی متخصص اونو واسه تون بکنه.

همونطور که اشاره شد روش درمان افسردگی واسه هر فرد می تونه فرق داشته باشه، امیدواریم بتونین از بین راه های پیشنهاد شده بهترین راه رو پیدا کنین و این مریضی رو به طور کامل در خود یا عزیزان تون درمان کنین.



دیدگاهتان را بنویسید