برآورد پتانسیل تجاری ایران با کشورهای منتخب- قسمت ۳۴

دانلود تحقیق و پایان نامه ارشد

که در آن متغیر وابسته مربوط به واحد iام در زمان t تابعی است از که مقادیر k متغیر مستقل مربوط به واحد iام در زمان t را در بر دارد. اما جمله خطا، که در ادبیات اقتصاد سنجی برآیند تأثیر کلیه متغیرهایی است که بر تاثیر دارند،صریحاً وارد الگو نگردیده که نقطه افتراق اقتصاد سنجی اطلاعات تلفیقی با اقتصاد سنجی اطلاعات سری زمانی و یا مقطعی است. در رابطه فوق جمله خطا می‌تواند توسط سه جزء هدایت شود:
الف- ، متغیرهایی که برای واحدهای مقطعی متفاوت، اما در طول زمان ثابت هستند، به عنوان نمونه ای از این متغیرها می‌توان به مدیریت در نمونه ای متشکل از چند شرکت تولیدی و در یک دوره زمانی معین اشاره کرد. عامل مدیریت بین شرکتها تفاوت دارد، اما برای هر شرکت در طول زمان ثابت است. جنسیت، توانایی و متغیرهای اقتصادی، اجتماعی نیز نمونه‌های دیگر از این متغیرهاست.
ب- ، متغیرهایی که برای تمام واحدهای مقطعی در زمان مشابه یکسان هستند اما در طول زمان تغییر می‌کنند. نمونه این نوع متغیرها، می‌تواند قیمت، نرخ بهره و یا انتظارات نسبت به آینده باشد.
ج- ، متغیری که نه تنها در طول زمان تغییر می‌کنند بلکه در هر زمان بین واحدهای مقطعی نیز متفاوتند. مثال این متغیره، حجم سرمایه، فروش و یا سود در واحدهای تولیدی است.
در اقتصاد سنجی اطلاعات سری زمانی و یا مقطعی، جمله خطا تنها از جزء سوم تشکیل شده است، یعنی اما در اقتصاد سنجی اطلاعات تلفیقی در حالت اصطلاحاً یکطرفه و برای حالت دو طرفه می‌باشد که عرض از مبدأ برای مدل‌های دوطرفه و یکطرفه به صورت ذیل می‌باشد.
و برای مدل های یک طرفه:
برای حالت یک طرفه در مدل ما فرض می‌کنیم که عرض از مبدأهای مختلف در مقاطع گوناگون اما در طول زمان یکسان است.گزینش شکل و نوع خطا از بین دو حالت ذکر شده مقوله ای تجربه است.
قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق در حوزه تجارت خارجی قرار دارد و شامل برآورد شکاف تجاری ایران با کشورهای منتخب می باشد
قلمرو زمانی
اطلاعات ثانویه این تحقیق از سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ می باشد.
قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق شامل ۱۰ کشوری است که طی سالهای مورد مطالعه بیشترین حجم تجارت با ایران را داشته اند.و عبارت است از: امارات متحده عربی– چین– جمهوری کره– ترکیه–سوئیس– آلمان – هند – ایتالیا – فرانسه – ژاپن – انگلیس – عراق و افغانستان .
۳-۴-بررسی و تحلیل آماری متغیرهای تحقیق
سعی شده است ،ساختار مدل به گونه ای باشد که عوامل مؤثر بر پتانسیل تجاری کشور ایران با کشورهای را تشریح نماید.لذا با توجه به ویژگی داده های به کار گرفته شده که شامل ترکیب سری زمانی و مقطعی است، الگوی مزبور به روش پنل دیتا می باشد.در این قسمت از مطالعه متغیرهای موثر تبیین میشود وسپس برای تصریح هر چه بهتر تابع ، از نمودار پراکنش جهت نمایش ارتباط بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل استفاده می کنیم
۳-۴-۱-متغیر وابسته
حجم تجارت ایران با کشورهای منتخب (مجموع واردات و صادرات)
افزایش مبادلات تجاری کشور ایران ، افزایش رفاه و صرفه های ناشی از مقیاس را در پی خواهد داشت ، لذا حجم مبادلات ایران با کشورههای منتخب به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است و عوامل تاثیر گذار بر آن تحت عنوان متغیر وابسته در زیر آمده است.در نمودار زیر حجم مبادلات کشور ایران با ۱۳ طرف تجار نشان داده شده است .کشورهای مورد نظر طی سالهای مورد مطالعه بیشترین حجم تجارت ایران را تشکیل داده اند.و همانطور که مشاهده میگردد از این بین ، امارات متحده عربی بیشترین سهم و افغانستان کمترین سهم را دارا هستند. اطلاعات متغیر مزبور از سایت اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران استخراج شده است.
نمودار ۳-۱- میانگین حجم مبادلات کشور با کشورهای منتخب طی سالهای ۲۰۱۱-۲۰۰۱
۳-۴-۲-متغیر های توضیحی
تولید ناخالص سرانه داخلی ایران و شرکای تجاری منتخب(GDP و GDPI)
هر چه اندازه یک اقتصاد بزرگ تر و ظرفیت های تولیدی آن بیشتر باشد،امکان تولید بیشتر با هزینه کمتر فراهم می شود و در نتیجه در بازارهای بین المللی دارای مزیت نسبی خواهد بود و امکان تجارت بیشتر میسر می شود.در مطالعه حاضر تولید ناخالص داخلی ایران و شرکای تجاری منتخب آن ، معیار اندازه اقتصادی و ظرفیت تولیدی کشور در نظر گرفته شده است که انتظار میرود با حجم مبادلات بین کشورها رابطه مستقیم داشته باشد. تولید ناخالص داخلی کشورها از سایت بانک جهانی استخراج شده است که پس از تقسیم بر جمعیت کشور مربوطه تولید ناخالص سرانه داخلی بدست آمده است.در نمودار زیر ارتباط حجم مبادلات کشور و تولید ناخالص داخلی نمایش داده شده است و مشاهده میگردد که ارتباط مثبت و مستقیمی وجود دارد.
نمودار ۳-۲- ارتباط حجم مبادلات و تولید ناخالص داخلی ایران
جمعیت ایران و شرکای تجاری منتخب (POPI , POP)
جمعیت کشور وارد کننده POPj و جمعیت کشور صادرکننده POPi یکی از عوامل مهم در توضیح مدل جاذبه می باشند که می تواند هم اثر مثبت و هم منفی در مبادلات بین دو کشور داشته باشد چرا که از یک طرف با افزایش جمعیت و اتکاء به بازارهای داخلی ، میزان تولیدات در داخل کشور بیشتر شده و در نتیجه میزان واردات کاهش می یابد و در نتیجه حجم مبادلات بین دو کشور کاهش می یابد.همچنین با اضافه کردن جمعیت به مدل می توان نتیجه صرفه جویی های ناشی از مقیاس،تقسیم ناپذیری تولید و نفوذ درآمد سرانه برتنوع بخشی به واردات را نیز مد نظر قرار دارد.از طرفی جمعیت عاملی است که انگیزه تجاری را با افزایش اندازه ی بازار داخلی و ارتقای سطح فعالیت در داخل ، کاهش می دهد.چرا که کشورهایی با جمعیت بالاتر ، گرایش بیشتری به داخل دارند.زیرا بهتر می توانند از مقیاس اقتصادی نشات گرفته از بازارهای داخلی خویش بهره برداری نمایند.(لطفعلی پور و دیگران ،۱۳۹۰،ص۸۹)اطلاعات مربوط به جمعیت کشورها از سایت بانک جهانی استخراج شده است.با توجه به نمودار پراکنش زیر مشاهده میگردد که بین حجم مبادلات و جمعیت ایران و نیز میانگین جمعیت کشورهای منتخب رابطه مثبتی وجود دارد.
نمودار ۳-۳- حجم مبادلات و جمعیت ایران
نمودار ۳-۴–حجم مبادلات و میانگین جمعیت کشورهای منتخب
فاصله پایتخت کشور ایران با پایتخت شرکای تجاری منتخب(DIS)
متغیر فاصله، فاصله پایتخت کشور ایران با پایتخت شرکای تجاری منتخب را بیان می کند و عامل مهمی در الگوهای جغرافیای تجاری است.فاصله بیشتر دو شریک تجاری و هزینه حمل و نقل بیشتر تجارت دو طرفه سبب می شود که منافع حاصل از تجارت کاهش یابد.از این رو علامت ضریب آن منفی می باشد.اطلاعات مربوطه از سایت www.geobytes.com /city distance استخراج شده است.
با توجه به نمودار زیر که مبین ارتباط فاصله پایتخت کشورهای منتخب با تهران هستند، مشاهده میگردد گرچه شمای کلی مبنی بر وجود رابطه منفی بین فاصله و حجم مبادلات است ولی این ارتباط کاملا مستقیم نبوده است، و کشورهایی وجود دارند که با وجود فاصله جغرافیایی زیاد ، حجم تجارت بالایی با ایران دارند .مانند کشورهای چین و کره.
نمودار۳-۵ – حجم مبادلات و فاصله
متغیر لیندر(LIN)
اگر تولید ناخالص سرانه داخلی دو کشور به عنوان نماینده تشابه مطلوبیت یا تشابه ساختارتقاضای دو کشور در نظر گرفته شود، به احتمال زیاد کشورها پس از اشباع بازار داخلی خود به بازار کشورهایی با الگوهای تقاضای مشابه چشم خواهند دوخت ،زیرا تشابه بیشتر دو کشور در محصولات تقاضا شده ، نشان دهنده پتانسیل تجاری بزرگتر خواهد بود ، لذا رابطه شاخص لیندر با حجم مبادلات رابطه مستقیم دارد.نمودار زیر مبین ارتباط مثبت حجم مبادلات و شاخص لیندر می باشد.
نمودار ۳-۶- حجم مبادلات و تشابه اقتصادی
فصل چهارم
تخمین مدل
۴-۱-مقدمه
در این فصل تلاش میشود ، مدل مناسبی که بتواند در حد قابل قبولی تغییرات متغیرها را توضیح دهد، طرح و برآورد شود. سپس به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته و آزمون فرضیات مطابق با روش‌ تحقیق مطرح شده در فصل سوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آنچه مسلم است اینست که کلیه مباحث مطروحه در فصول قبل زمانی از اهمیت لازم برخوردار خواهند‌بود، که اطلاعات جمع‌آوری شده در این فصل به صورت دقیق و صحیح مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات به درستی تفسیر شود، بنابراین انتخاب شیوه صحیح تحلیل اطلاعات در این فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مطلب را هم بخوانید :  تاثیر مدیریت دانش(KM) بر موفقیّت مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)- قسمت ۲۱

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است