بررسی رابطه بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت در دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی شهرستان ورامین- قسمت ۲۶

دسته‌بندی نشده

یافته های این پژوهش همچنین مطابق یافته های ایگرت و همکاران (۱۹۹۹) است که نشان دادند خودکنترلی در کاهش گرایش به اعتیاد و سوء مصرف مواد مؤثر میباشد.
ضمناً نتایج به دست آمده حاکی از این واقعیت است که می توان اعتیاد به اینترنت را بر پایه هوش هیجانی پیش بینی کرد. فرمول پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر پایه هوش هیجانی بدین قرار است:
( هوش هیجانی * ۳۸۷/۰- ) + ۳۶۴/۸۷ = اعتیاد به اینترنت
این نتایج همسو با نتایج جیمز و همکاران (۲۰۰۸) است که بیان کردند هوش هیجانی پیش بینی کننده قوی اعتیاد به اینترنت و بازی ها ی رایانه ای است

 

تصویر توضیحی برای هوش هیجانی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

  •  
    1. محدودیت ها و پیشنهادها

 

مانند اکثر پژوهش هایی که در علوم رفتاری صورت می گیرد پژوهش حاضر با محدودیتهایی همراه بود که شناخت آنها ، جهت انجام پژوهشهای بعدی و تلاش برای کاهش یا رفع این محدودیتها، منطقی به نظر می رسد. در ضمن , نتایج پژوهش مواردی را روشن ساخت که توجه به آنها می تواند راهگشا ی پژوهشهای جدید و سازنده آتی باشد.
۵-۴-۱- محدودیت ها :
۱. گروه نمونه پژوهش حاضر را دانش آموزان گروه سنی معینی تشکیل می دهند،لذا برای تعمیم نتایج به گروه های دیگر باید با احتیاط عمل شود.

 

 

    1. این پژوهش یک مطالعه مقطعی بوده است. در حالی که بررسی اعتیاد به اینترنت در میان قشر دانش آموز نیاز به مطالعات دقیقتر طولی دارد تا با میزان اطمینان بیشتری بتوان ارتباط این اختلال را با هوش هیجانی مشخص کرده و توان پیش بینی هوش هیجانی را در این زمینه مورد آزمون قرار داد.

 

    1. از سوی دیگر، این پژوهش در یک شهر اجرا شده است. پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی در این زمینه، مطالعات گسترد ه تری برای روشن شدن ماهیت این مطلب و صحت پژو هش های انجام شده در این راستا، انجام پذیرد.

 

  1. آگاهی از نگرش ها و اندیشه های افرادی که وقت زیادی صرف جستجو در اینترنت می کنند و به نوعی دچار اعتیاد اینترنتی شده اند، می تواند این امکان را به وجود آورد که بتوان برنامه های بازدارندگی منظم و

 

سازمان یافته تری برای آن پیاده سازی کرد . به علت سرعت توسعه فناوری های رایانه ای، شکل های جدیدی از فعالیت های اینترنتی پدید آمده اند. برخی از این فعالیت ها شامل فروشگاه های مجازی، وبلاگ ها، خدمات چت و غیره است که درپرسشنامه مورد استفاده به طور اخص به آنها پرداخته نشده است . با طراحی پرسشنامه ای به این منظور و تفکیک اقلام یاد شده و بررسی مدت زمانی که هر فرد صرف هر یک از آنها می کند، می توان به نتایج مفید و سودمندی در مدیریت و کنترل رفتار اطلاعاتی و ارتباطی الکترونیک دانش آموزان و دانشجویان دست یافت وراهکارهای آسیب شناختی موثری ارائه کرد.
۵-۴-۲- پیشنهادات :

 

 

  1. ازآنجا که استفاده از اینترنت روز به روز گسترش پیدا می کند و به عنوان یکی از ابزارهای مهم دستیابی به اطلاعات شناخته شده است و جوانان و به خصوص قشر دانش آموز ودانشجو ناگزیر هستند که ساعاتی را با اینترنت سپری کنند، تلاش برای افزایش هوش هیجانی که از طریق آموزش میسر است، ممکن است از آثار مخرب این فناوری جدید ارتباطی جلوگیری کند. با توجه به یافته های این پژوهش می توان با شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و تقویت جنبه های مثبت شخصیتی و کمک به افزایش شناخت و

 

مدیریت هیجان در جوانان در کاهش این اختلال رو به رشد روان شناختی گامی مؤثر برداشت.

 

 

    1. یافته های این پژوهش به دست اندرکاران آموزش و پرورش، مراکز مشاوره و والدین پیشنهاد می کند، در جایی که استفاده از اینترنت روز به روز گسترش پیدا می کند و جز ء منابع اطلاعاتی مهم قرار می گیرد و جوانان امروز و آینده ناگزیر هستند و خواهند بود ساعاتی را با اینترنت سپری کنند تلاش کنند امکاناتی فراهم کنند تا جوانان و نوجوانان با شناخت و تقویت هیجانات و جنبه های روانی شخصیتی خود مقاومتشان را در برابر آثار منفی و آسیب های ناشی از اینترنت بالا ببرند.

 

    1. گروه نمونه پژوهش حاضر را دانش آموزان سال سوم متوسطه وپیش دانشگاهی تشکیل می دهند بهتر است درپژوهش های آتی، دیگر اقشار جامعه نیز مانند دانشجویان به طور اعم، و دانشجویان برخی رشته ها به طور اخص لحاظ گردد.

 

    1. با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین استنباط کرد که دانش آموزان جامعه پژوهش از هوش هیجانی نسبتاً متوسطی برخوردارند .لذا لزوم توجه بیشتر وگنجاندن دروسی در زمینه هوش هیجانی وبالا بردن سواد هیجانی دانش آموزان احساس میگردد ، چراکه هوش هیجانی مولفه ای مهم درموفقیَت های آتی آنان در زندگی محسوب می شود.

 

    1. با توجه به یافته پژوهش که در بررسی میزان اعتیاد اینترنتی نتایج نشان داد ،در دانش آموزان نمونه مورد پژوهش اعتیاد به اینترنت وجود ندارد. همانطور که گفته شد ،این نتیجه پژوهش را می توان ناشی از وضعیت اقتصادی نسبتاً ضعیف خانواده ها در تامین کامپیوتر وتهیه اینترنت دائمی وپرسرعت ، وضعیت فرهنگی خانواده ها ، متفاوت بودن نیاز ها وعلائق دانش آموزان منطقه ، عدم دسترسی آسان به اینترنت ومحدودیت در استفاده از اینترنت وهزینه بالای آن درکافی نت ها و…. در جامعه پژوهش دانست .پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی به بررسی اعتیاد اینترنتی و متغییر های موقعیت شناختی از قبیل (وضعیت مالی خانواده ها ، سطح تحصیلات پدر ومادر ، نوع مدرسه و … ) نیز پرداخته شود .

عکس مرتبط با اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *