بررسی فقهی وحقوقی تعامل علم قاضی با نظر کارشناس

فایل های دانشگاهی

 

 

 

 

عنوان

 

 

 

 

بررسی فقهی وحقوقی تعامل علم قاضی با نظر کارشناس

 

 

 

 

 

 

 

حضرت علی (ع) “من عامنی حرفا فقد سیرنی عبدا”

 

 

 

 

سپاس ایزد منان را که توفیق فراگیری علم را بر من عطا فرمود و مرا در کوران مشکلات یاری نمود‘ و برخود لازم میدانم به مصداق آیه شریفه لم یشکر المخلوق لم یشکر خالق از زحمات و راهنمایی مشفقانه و عالمانه استاد ارجمند جناب آقای ساریخانی که قبول راهنمایی های موشکوفانه توام با تجارب علمی‘ نگارنده را قرین الطاف خویش نمودند و همچنین از جناب دکتر محمد خلیل صالحی که قبول مشاورت این پایان نامه را نمودند و با راهنمایی خود موجب هدایت و دلگرمی اینجانب در تمام پایان نامه شدند و از جناب آقای دکتر خسرو شاهی مدیر گروه محترم که قبول داوری این پایان نامه را نمودند و در تمام مراحل تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهنمایی اینجانب بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تقدیم به

 

 

 

 

*محبت های بی دریغ آقا و مولایم حضرت ولی عصر(عج)

 

 

 

 

*به صبر و شکیبایی پدر و مادرم که در تمام مراحل تحصیل مشوق من بودند و الفبای زندگی را به من آموختند

 

 

 

 

*به همسرم به خاطر حمایت های صادقانه اش و

 

 

 

 

غنچه کوچک زندگیم “رضا”

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

 

عنوان صفحه
چکیده ۱
مقدمه ۲
۱-بیان موضوع و انگیزه انتخاب آن ۳
۲-سوالات تحقیق ۵
۳-فرضیات ۶
۴-اهداف تحقیق و ضرورت آن ۷
۵-سابقه تحقیق ۸
۶-روش تحقیق ۹
۷-ساختار تحقیق ۱۰
فصل اول:تبیین مفاهیم پیشینه واهمیت علم قاضی و نظر کارشناس ۱۱
مبحث اول :تبیین مفاهیم ۱۴
گفتار اول :مفاهیم لغوی ۱۴
مفهوم لغوی علم ۱۴
مفهوم لغوی کارشناس ۱۴
مفهوم لغوی دلیل ۱۵
مفهوم لغوی تعامل ۱۶
گفتار دوم :مفاهیم اصطلاحی ۱۶
۱-مفهوم اصطلاحی علم ۱۷
۲-مفهوم اصطلاحی علم قاضی ۱۷
۳-مفهوم اصطلاحی کارشناسی ۱۹
۴-مفهوم اصطلاحی دلیل ۲۰
مبحث دوم:پیشینه ۲۱
سابقه شرعی و فقهی علم قاضی ۲۲
۱-۱سابقه شرعی علم قاضی ۲۲
۲-۱حجیت علم قاضی از منظر فقه اسلام ۲۲
۳-۱حجیت علم قاضی در حقوق جزای ایران ۲۳
۲-مبدا پیدایش کارشناسی ۲۶
۲-۱کارشناسی قبل از اسلام ۲۶
۲-۲کارشناسی در اسلام ۲۷
۲-۳ مروری بر تاریخچه قوانین ومقررات کارشناسی در ایران ۲۸
مبحث سوم :اهمیت علم قاضی و نظر کارشناس ۲۹
گفتار اول: اهمیت علم قاضی ۲۹
۱-شرایط تمسک قاضی به علم خود ۳۱
شرط اول: طریق تحصیل علم باید متعارف باشد ۳۲
شرط دوم : منشا پیدایش علم باید در رای ذکر شود ۳۳
شرط سوم: مستند منشا علم باید در پرونده موجود باشد ۳۴
شرط چهارم :مستند علم باید به معرض تعارض طرفین قرار داده شود ۳۵
گفتار دوم :اهمیت کارشناسی ۳۶
۱-:ماهیت کارشناسی ۳۶
۱-۱نظریه کارشناس به عنوان شهادت ۳۷
۲-۱نظریه کارشناس به عنوان اخبار عدل واحد ۳۸
عنوان صفحه
۳-۱نظریه کارشناس وعلم قاضی ۴۰
۴-۱نظریه کارشناس به عنوان دلیل مستقل ۴۲
فصل دوم :برخی ازقواعد حاکم بر ادله اثبات دعوی ۴۳
مبحث اول :آزادی پذیرش دلیل در فقه و حقوق موضوعه ۴۵
۱-طریق تحصیل دلیل در فقه و حقوق موضوعه ۴۶
۲-اصل آزادی تحصیل دلیل ومحدودیت های آن ۴۹

 

 

 

۳- برسی حصری بودن تحصیل دلیل در فقه و حقوق موضوعه

 

 

 

 

مبحث دوم :آزادی تحصیل دلیل در فقه وحقوق موضوعه…………………………………………………۵۹

 

 

 

۱-آزادی تحصیل دلیل درفقه امامیه ۶۲
۲-آزادی ارزیابی دلیل در حقوق موضوعه ۶۷
فصل سوم: تعامل علم قاضی با نظر کارشناس ۶۹
مبحث اول :علم قاضی بر اساس نظر کارشناس ۷۰
گفتار اول: نظر کارشناس در احراز جرم و تعیین و تشخیص مجرم ۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *