نظریهپردازان «وسعتی زندگی»۴ مثل اریکسون (۱۹۵۹) و نوگارتن۵ (۱۹۷۳) التزامهای دورههای جور واجور سنی و راههایی رو که فرد بطور موفقیتآمیزی می تونه بر اونها غلبه کنه رو تبیین کردهان. روانشناسا علاقمند به رشد و پیشرفت کامل آدم سازههایی مثل خودشکوفایی (ابراهام مزلو، ۱۹۶۸) کمال رشد۱ (آلپورت، ۱۹۶۸) و تفرد (یونگ، ۱۹۳۲) رو پیشنهاد و ارائه کردهان (به نقل پروین، ۱۳۷۲).
احساس بهزیستی هم دارای مؤلفه های عاطفی و هم مؤلفه های شناختیه. افراد با احساس بهزیستی بالا به طور کلیای هیجانات مثبت رو تجربه می کنن و از حوادث و وقایع دور و بر خود آزمایش مثبتی دارن، در حالی که افراد با احساس بهزیستی پایین حوادث و موقعیت زندگی شون رو بد آزمایش می کنن و بیشتر هیجانات منفی مثل اضطراب، افسردگی و خشم رو تجربه می کنن (مایرز۲ و دینر۳، ۱۹۹۵).
باید توجه داشت که تجربه هیجانات مورد پسند و مثبت همزمان با تجربهی هیجانات ناخوشایند و منفی صرف کنه به همون نسبت زمان کمتری رو واسه هیجانات منفی باقی میگذارد. از طرف دیگه باید توجه داشت که هیجانات مثبت و منفی حالات دو قطبی نیستن که از دست دادن یکی وجود دیگری رو تضمین کنه. یعنی احساس رضامندی مثبت فقط با از دست دادن هیجانات منفی بوجود نمیآید و نبود حضور هیجانات منفی حتماً حضور هیجانات مثبت رو به همراه نمیآورد، بلکه برخورداری از هیجانات مثبت خود به شرایط و امکانات دیگری نیازمنده. پس، احساس بهزیستی (شادی) سه مؤلفه جدا از هم و در عین حال مربوط به همدیگه رو میبایست مورد شناسایی قرار داد:
الف) حضور نسبی هیجانات مثبت
ب) از دست دادن و نبود حضور هیجانات منفی
ج) رضامندی از زندگی.
در تحقیقات جورواجور افراد خوشحال رو با ویژگیهای زیر تعریف می کنن:
اول اینکه از عزت نفس و احترام به خود بالایی بهره مند هستن و خودشون رو دوست دارن. در یکی از آزمونهای عزت نفس با جملههایی مثل«من از با خود بودن لذت میبرم» و «من ایدههای خوبی دارم» به طور کاملً موافق هستنِِ. این آدما به اخلاقیات توجه بسیار دارن و عقلانی رفتار می کنن (ژانوف بولمن،۱۹۸۹؛ مایرز،۱۹۹۳؛ به نقل کرمینوری،۱۳۸۱ ).
دوم اینکه افراد خوشحال احساس کنترل شخصی بیشتری رو در خود احساس می کنن، اونهایی که انجام امور بیشتر به تواناییهای خود میاندیشند تا به درموندگی و ناتواناییهایی خود، با استرس بیتشری مقابله می کنن (دو مونت، ۱۹۸۹؛ لارسن،۱۹۸۹؛ به نقل کرمینوری، ۱۳۸۱).
سوم اینکه افراد خوشحال خوشبین هستن. افراد خوشبین با این جملات موافقت کامل دارن که: «وقتی با کار جدیدی روبرو میشوم، انتظار موفقیت در اون کار رو دارم». با این افراد موفقتر، سالم و خوشحال تر از افراد بدبین هستن (دمبر، بروک، ۱۹۸۹، سلیگمن، ۱۹۹۱؛ به نقل کرمینوری، ۱۳۸۱).
چهارم اینکه افراد خوشحال برونگرا هستن و در رابطه و همکاری با بقیه توانمندند افراد خوشحال در مقایسه با افراد ناشاد، چه در تنهایی و چه در حضور بقیه، احساس شادی می کنن و از زندگی خود و بقیه، از زندگی در نواحی جورواجور شهری یا دهاتی و یا اشتغال در مشاغل جورواجور تکی و اجتماعی به یه اندازه لذت میبرند (دینر و همکاران، ۱۹۹۲).
یکی از مهمترین مدلهایی که بهزیستی روان شناختی رو معنیسازی و عملیاتی کرده، مدل ریف و همکارانه. ریف بهزیستی روان شناختی رو تلاش فرد واسه تحقق تواناییهای بالقوه واقعی خود میدونه .این مدل از راه ترکیب نظریه های جور واجور رشد فردی کارکرد سازگارانه بوجود اومده و توسعه یافته بهزیستی روانشناختی در مدل ریف و همکاران از شش مؤلفه تشکیل شده: مؤلفهی پذیرش خود به معنی داشتن نگاه مثبت به خود و زندگی گذشته خویشه. اگه فرد در ارزشیابی، استعدادها تواناییها و فعالیتهای خود در کل احساس رضایت کنه و در مراجعه به گذشتهی خود احساس خوشحالی کنه، کارکرد روانی مطلوبی داره. همه آدمها تلاش می کنن با وجود محدودیتهایی که در خود سراغ دارن، نگاه مثبتی به خودمون داشته باشن، این نگاه پذیرش خوده مؤلفهی اختیار به احساس استقلال، خودکفایی و آزادی از هنجارها گفته میشه .فردی که بتونه براساس افکار، احساسات و باورهای شخصی خود تصمیم بگیره، دارای ویژگی خودمختاریه.
واقعا، توانایی فرد واسه مقابله با فشارهای اجتماعی، به این مؤلفه، مربوط میشه داشتن رابطه مثبت با بقیه، دیگه مؤلفهی این مدل، به معنی داشتن رابطه باکیفیت و ارضاکننده با دیگرونه. افراد با این ویژگی بیشترً آدم هایی مطبوع، نوع دوست و توانا در دوست داشتن بقیه هستن و تلاش می کنن رابطه ای گرم براساس، اعتماد دوطرفه با بقیه، بسازن مؤلفهی هدفمندی در زندگی، به معنی دارا بودن اهداف درازمدت و کوتاهمدت در زندگی و با معنی شمردن اون هستش. فرد هدف دار نسبت به فعالیتها و رویدادهای زندگی علاقه نشون میدهد و به شکل مؤثر با اون ها، درگیر میشه. پیدا کردن معنی واسه تلاشها و رقابتهای زندگی به شکل این مؤلفه قرار میگیرد. تسلط بر محیط مؤلفهی دیگه این مدل به معنی توانایی فرد واسه مدیریت زندگی و مقتضیات اون هستش . بنابر این فردی که احساس تسلط بر محیط داشته باشه، می تونه ابعاد جور واجور محیط و شرایط اون رو تا حد امکان دستکاری کنه، عوض کنه و بهتر کنه مؤلفهی رشد شخصی به گشودگی نسبت به تجربیات جدید و داشتن رشد شخصی پیوسته باز میشه. فردی با این ویژگی همیشه درصدد بهبود زندگی شخصی خود و از راه یادگیری و تجربه س.
شکل شماره (۲-۱): الگوی ریف در مورد سازه بهزیستی روانشناختی؛ اقتباس از کرد تمینی (۱۳۸۴)
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر و جستجو در بین هزاران پایان نامه
در موضوعات جور واجور و دانلود متن کامل اونا
با فرمت ورد به سایت zusa.ir مراجعه کنین
دلایل پژوهشی زیادی هست که نشون می بدن حوادث نامطبوع زندگی می تونن بهزیستی روانشناختی رو تحت اثر بذارن و دچار اختلال کنن و به ایجاد مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب منجر شن بر این پایه داشتن بچه کم توانذهنی که ماهیتی تقریباً ثابت و تنشزا داره. می تونه با ایجاد پیچیدگی به کاهش بهزیستی روانشناختی منتهی شه. روی بهزیستی روانشناختی نشون داده مادران دارای بچه عادی در مؤلفه های اختیار، تسلط برمحیط، رشد شخصی و پذیرش خود، نسبت به مادران دارای بچه کم توان ذهنی وضعیت بهتری دارن، اما در مؤلفهی احساس داشتن هدف در زندگی، مادران گروه دوم بهتر بودن. از مشکلاتی که در میان مادران کودکان کم توانذهنی گسترش داره، افسردگیه.
تحقیقات نشون دادهان که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد مادران این کودکان نمرات بالایی در آزمونهای افسردگی دریافت کردهان و دارای علائم بالینی مربوط به افسردگی هستن. مادران علاوه بر تحمل مشکلات به وجود اومده توسط مراقبت از کودک کم توانذهنی، باید با مشکلات مربوط به هزینه های بالای اقتصادی، کاهش روابط اجتماعی با آشنایان و بستگان، احساس گناه از به دنیا آوردن فرزندی مشکلدار و نگاههای منفی دور و بری ها هم کنار بیان که این موارد میتونن افسردگیای بسازن که ضعیف کننده باشه اما تحقیقها نشون دادهان که وجود افسردگی والدین، خصوصاً مادران، کودکان کم توانذهنی با متغیرهای مختلفی مانند نوع کمتوانیذهنی داشتن پول و پله و سرمایه اکتفا یا سطح اقتصادی اجتماعی متوسط و بالاتر و پشتیبانیهای اجتماعی مناسب رابطه داره و متغیرهای فوق، میتونن اثر کمتوانیذهنی رو کاهش کنن. بررسیها نشون دهنده این بوده ان که افسردگی با بعضی از ویژگیها و صفات شخصیتی، کاهش میشه (میکائیلی، ۱۳۸۸).
- ۱. Strumpfer
- ۲. Ryff
- ۳. Keyes
Life-span.4
Neugarten.5
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر و جستجو در بین هزاران پایان نامه
در موضوعات جور واجور و دانلود متن کامل اونا
با فرمت ورد به سایت zusa.ir مراجعه کنین
Maturity.1
Myeris.2
Diener.3