جستجوی مقالات فارسی – شناسایی وتبیین رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد شغلی کارکنان ۹۳- قسمت ۱۹

دانلود تحقیق و پایان نامه ارشد

۳-۱- مقدمه:
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش‌های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگی‌های مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف‌ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹: ۱۴۳). در این فصل برای پاسخ به فرضیه های پژوهش روش و سازوکارهای اجرایی از نظر هدف و ماهیت روش، جامعه ی آماری، گروه نمونه و روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری و روش های آماری ارائه می شود.
۳-۲- فرآیند تحقیق:
در این تحقیق سعی بر این بود که مراحل مختلف کار بر اساس مراحل علمی ارائه شده توسط کیوی و کامپنهود[۱۰۵] انجام گیرد.
مرحله ۱: پرسش آغازی
مرحله ۲: مطالعات اکتشافی (ادبیات تحقیق)
مرحله ۷: نتیجه گیری و ارائه راهکار
مرحله ۶: تجزیه تحلیل اطلاعات (آزمون فرض)
مرحله ۳: طرح نظری مساله تحقیق
مرحله ۴: ساختن مدل تحلیلی (ساخت فرضیه)
 
مرحله ۵: جمع آوری اطلاعات
شکل ۳-۱مراحل روش علمی(کیوی و کامپنهود،۱۳۸۲: ۱)
۳-۳- روش تحقیق (نوع پژوهش از نظر هدف و ماهیت روش)
مطالعه حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است؛ چرا که به یک مسئله مدیریتی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران- شهر تهران یعنی عملکرد پرداخته که ریشه های آن را در هوش هیجانی جستجو می نماید. از سویی دیگر پژوهش حاضر از نظر ماهیت روش توصیفی از نوع همبستگی است که به روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته می پردازد. روش تحقیق بکارگرفته شده در این پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی است. این تحقیق از این جهت یک تحقیق توصیفی است که به توصیف جزء به جزء یک موقعیت و یا یک رشته از شرایط پرداخته است.
۳-۴- روش‌ها و ابزار گردآوری اطلاعات
در این تحقیق، با استفاده از ابزارهای لازم که خود تابع عوامل گوناگونی چون ماهیت و روش تحقیق است، داد‌ه‌های خام از جامعه آماری گردآوری شده و با تجزیه و تحلیل، داده‌ها به اطلاعات، برای پاسخگویی به سؤالات در خصوص این تحقیق تبدیل گردید. ابزار و شیوه‌های گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر عبارتند از:
روش کتابخانه‌ای و بررسی اسناد و مدارک: در این تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از شیوه کتابخانه‌ای که ابزار آن فیش برداری می‌باشد، به صورت گسترده استفاده شده است. این مطالعات شامل بررسی پایان نامه‌ها و تحقیقات موجود و مرتبط با موضوع، مقالات و کتب لاتین و فارسی مرتبط و همچنین استفاده از اینترنت جهت دستیابی به یافته‌های جدید بوده است.
روش میدانی: در این تحقیق برای بررسی رابطه بین هوش هیجانی با عملکرد کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران- شهر تهران، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است، البته در طرح پیشنهادی تحقیق، محقق دو پرسشنامه پیش بینی کرده بود که یکی برای کارکنان و دیگری برای سرپرستان واحد ها بود ولی با وجود محدودیت های ایجاد شده از جمله مقاومت مدیریت ارشد سازمان در عدم پرسش از سرپرستان و کوتاه بودن زمان توزیع پرسشنامه ها از طرف سازمان تصمیم بر توزیع یک پرسشنامه فقط در بین کارکنان اتخاذ شد. لذا در نهایت این تحقیق شامل یک پرسشنامه می باشد که از دو بخش تشکیل شده اند که در بخش اول سؤالاتی عمومی در رابطه با ویژگی‌های جمعیت شناختی جامعه آماری و در بخش دوم پرسشنامه ۱۶ سؤال برای سنجش هوش هیجانی و ۱۸ سؤال برای سنجش عملکرد کارکنان گنجانده شده است. هر یک از سؤالات به صورت ۵ گزینه‌ای و بر اساس مقیاس لیکرت که یکی از رایج‌ترین مقیاس‌های اندازه‌گیری به شمار می‌رود، به شرح جدول ۳- ۱ امتیاز‌بندی شده است:
جدول ۳- ۱- ارزش دهی طیف لیکرت

این مطلب را هم بخوانید :  مقاله دانشگاهی - مقایسه کیفیت زندگی، معنای زندگی، تصویر بدنی و سلامت روان در دو ...

خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم
۵ ۴ ۳ ۲ ۱

تخصیص سؤالات پرسشنامه به متغیرهای مورد مطالعه تحقیق به شرح جدول ۳- ۲ می‌باشد.
جدول ۳- ۲- چگونگی تخصیص سؤالات پرسشنامه به متغیرهای تحقیق

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir