نمود جلوه‌های پیوند انسان با خداوند و آفریده‌های او در بوستان سعدی- قسمت ۵۱

فایل های دانشگاهی

بهشت آن ستاند که طاعت برد

 

 

 

 

گرانقدر باید بضاعت برد

 

 

۳۸۰۷/۱۹۱
۲-۱۳-۱۰- یاد دوزخ
پیامبر (ص) می‌فرماید: «از خوی بد بر حذر باشید زیرا بی گمان خوی بد در آتش دوزخ است» (گروه معارف کتاب سبز، ۱۳۹۰: ۱۹۸)
سعدی در بوستان چون پیامبری گاهی بشیر است و گاهی نذیر، هرجا که بهشت و خوبی‌ها سخن می‌راند در جایگاه بشارت دهنده برای نیکان است، اما گاهی هم در جایگاه نذیر دوزخ را به عنوان باز دارنده‌ای یادآوری می‌کند تا بتواند هم نوعان خود را از انجام کارهای ناپسند برحذر دارد اما او چون روح لطیف و مردم دوستی دارد سعی می‌کند کمتر از آتش دوزخ سخن بگوید و با وعده و وعیدهای بهشتی مردم را به دنبال راستی و درستی می‌کشاند:
کسی که دارای ظاهری آراسته و پاک است ولی سیرتی پلید دارد دوزخ جایگاه اوست.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کرا جامه پاک است و سیرت پلید در دوزخش را نباید کلید

 

۲۰۶۰/۱۱۸
خوی و اخلاق ناپسند انسان را به دوزخ و اخلاق نیک او را به بهشت رهنمون می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به دوزخ برد مرد را خوی زشت که اخلاق نیک آمده ست از بهشت

 

۲۱۸۸/۱۲۳
انسان درستکار هیچگاه از دوزخ ترسی ندارد زیرا خداوند گواهی دهنده‌ی رفتار نیک اوست و می‌داند که او گناهی نکرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به محشر گواه گناهم گر اوست ز دوزخ نترسم که کارم نکوست

 

۲۲۸۷/۱۲۷
۲-۱۳-۱۱- پرهیز از شیطان
حافظ می‌فرماید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دام سخنست مگر یار شود لطف خدا ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم

 

(حافظ، ۱۳۶۶: ۵۰۰)
از نظر سعدی شیطان عامل فریب و گناه است، انسان را به معصیت وا می‌دارد تمایلات نفسانی را بیدار می‌کند و موجب سقوط و لغزش انسان می‌شود، خشم و غضب را شعله ور می سازد مصیبت و رنج می آفریند و انسان را به تباهی و فساد می‌کشاند.
پس یکی از بازدارنده‌هایی که سعدی در کلام خود از آن سخن می‌گوید شیطان رانده شده از درگاه حق است که از همان روز خلقت انسان، سوگند خورد که انسان را فریب دهد و او را به گمراهی بکشاند.
سعدی انسان‌ها را به وجود چنین موجود خطرناکی هشدار می‌دهد و شیطان را مانعی عظیم می‌داند در راه ساخت بنای شهر آرمانی خود. او مانند دوستی دانا انسان‌ها را از پیروی شیطان برحذر می‌دارد زیرا او بد نهاد است و کار درست و پاک از او بر نمی آید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نه ابلیس بد کرد و نیکی ندید؟ بر پاک ناید ز تخم پلید

 

۷۵۲/۶۳
سعدی در بیت زیر انسان بدگهر را با شیطانی که در برابر انسان سجده نکردن مقایسه می‌کند و این دو را مثل هم می‌داند و به آنها هشدار می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *