مقاله علمی با منبع : همجنس گرایی در دین و روانشناسی ۹۳- قسمت ۱۳

دانلود تحقیق و پایان نامه ارشد

۳٫۱٫۶٫ تفاوت انحراف و اختلال جنسی از دیدگاه فروید
فرویدارضاء تمایلات جنسی، به نحوی که از اصل تولید مثل خارج باشد، را «انحراف جنسی»[۵۹۱] می نامد؛ در حالی که «اختلال جنسی»[۵۹۲] را زمانی مطرح می کند که در زندگی فردی و اجتماعی، نابسامانی ایجاد شده و جریان عادی و معمولی زندگی را برهم زده باشد. فروید تاکید می کند: «تا زمانی که انحراف به صورت حاد، خود زندگی را به خطر نینداخته باشد، باید از به کار بردن لفظ اختلال و فساد جنسی، خودداری کرد.» بر این اساس، فروید همجنس خواهی را یک اختلال جنسی محسوب نمی کند و در این مورد اظهار می کند که «همجنس خواهی، تنها میان افراد غیر عادی و بیماران عصبی وجود ندارد، بلکه افراد عادی نیز به آن مبادرت می ورزند و چه بسا برخی بیماران روانی وجود دارند که تمایلی به همجنس ندارد. در کشورهای اروپایی، این تمایل با وجود مخالف های فراوان، شیوع دارد و اختلال به حساب نمی آید.»[۵۹۳]
فروید منشاء اکثر انحرافات جنسی را، توقف و تثبیت فعالیت جنسی در یکی از مراحل تحول شهوت جنسی[۵۹۴] انسان می داند. لذا فروید با توجه به تفاوتهای موجود میان انحراف جنسی و اختلال جنسی، انحرافات جنسی را چنین بر می شمارد: ۱- بچه خواهی[۵۹۵] ۲- حیوان خواهی[۵۹۶] ۳- یادگار خواهی[۵۹۷] ۴- عریان خواهی[۵۹۸] ۵- خود آزاری[۵۹۹] ۶- دیگر آزاری[۶۰۰]
۳٫۱٫۷٫ همجنس گرایی
همجنس گرایی بر الگویی پایدار از جاذبه هیجانی ، رمانتیک ، و یا جنسی به اعضای فرد همجنس دلالت دارد. همجنس‌گرایی یکی ازگرایش‌های جنسی است که مشخصه آن تمایل زیبایی شناختی، عشق رومانتیک، و تمایل جنسی منحصرآ نسبت به جنس همگون با خود فرد می‌باشد.[۶۰۱] انجمن روان‌شناختی آمریکا معتقد است که براساس اتفاق نظر علوم رفتارشناسی و جامعه‌شناسی و متخصصان سلامت و سلامت روانی همجنس‌گرایی فی‌نفسه نمونه‌ای معمولی و رد نکردنی از اختلاف در گرایش‌های جنسی انسان است. [۶۰۲] لازم به ذکر است که به رابطه همجنس گرانه میان دو جنس مذکر «گی»[۶۰۳] و به رابطه جنسی میان دو جنس مونث «لزبین»[۶۰۴] گفته می شود.
۳٫۲٫ تاریخچه ای از همجنس گرایی در فرهنگ های مختلف
اگر چه که رفتارهای همجنس گرایانه در تمام جوامع و فرهنگها در طول ادوار مختلف توصیف شده اند، ولی واکنش به چنین عمل و رفتاری که در بین فرهنگها متفاوت است. منع قانونی یا فرهنگی همجنس گرایی، باعث شده که این پدیده در برخی از فرهنگها به صورت غیر علنی صورت پذیرد و بالطبع میزان شیوع آن، به وضوح مشخص نباشد. در متون باستانی هندی و ایرانی، بسیاری از جاذبه و کشش به هم جنس یاد شده است.[۶۰۵] برای مثال در اواسط هزاره سوم قبل از میلاد، برخی موبدان سومری به نام گالا که الهه «اینانا» را پرستش می کردند و سپس همتایان آنها در بابل و آشور لباس و رفتار های زنانه را بکار می گرفتند و به عنوان مفعول با مردان دیگر رابطه جنسی مقعدی داشتند، واژه گالا به صورت تصویر آلت مردانه به همراه مقعد نوشته می شد. در بابل و آشور رابطه جنسی مردان با گالاها موجب خوش اقبالی شناخته می​شد.[۶۰۶]
همچنین در کتیبه های مصر باستان به مردانی که رفتار زنانه داشتند و با مردان رابطه جنسی داشتند «hmt» گفته می شد. لذا در یکی از افسانه های مصر که در چندین کتیبه به آن اشاره شده است «سِت» که یکی از خدایان مذکر بود با «هورس» که از دیگر خدایان مذکر مصر به حساب می آمد، رابطه جنسی برقرار کرده بود. همچنین در کتیبه های قدیمی مصر، تصویری از رابطه همجنس گرایانه در مقبره «نیانخخنوم»[۶۰۷] و «خنومهوتپ»[۶۰۸] در نزدیکی شهر «ممفیس»[۶۰۹] یافت شده است که در این تصاویر، دو مرد (صاحبان مقبره) دیده می شوند که همدیگر را در آغوش گرفته و یکدیگر را در حالتی که نوک بینی هایشان به هم رسیده است، می بوسند. که این نوع بوسه در تصویرگری مصری، نماد بوسه عاشقانه و رابطه جنسی می باشد.[۶۱۰]
آثار بسیاری از روابط همجنس گرایانه و عشق بازی میان همجنسگرایان در آثار باقی مانده از یونان باستان دیده می شود. یکی از اشکال باقی مانده رایج، روابطه جنسی میان یک مرد بزرگسال با یک نوجوان می باشد، که از این رابطه با نام «پِدِرَستی» یاد می شود؛ در این رابطه مرد بالغ یک پسر را برای رابطه عاشقانه و جنسی انتخاب کرده و ضمن برقراری رابطه جنسی، روش های زندگی را به او آموزش می داد. در یونان باستان روابط بین مردان و پسران جوان معمول بوده‌است که به آن عشق افلاطونی گفته می‌شود اما این روابط به بوسیدن، نوازش کردن، دخول مقعدی، و قرار دادن آلت در میان دو ران محدود بود.[۶۱۱] علاوه بر این واژه لزبین که برای روابط همجنس گرایانه میان دو جمنس مونث به کار برده می شود، از این داستان منشاء می گیرد که زن شاعری به نام «سَفو»[۶۱۲] بود که حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد در جزیره «لزبوس» زندگی می کرد و اشعاری در زمینه عشق به همجنس و جنس مخالف سروده است. بعد ها واژه «لزبین» برای اشاره به زنان همجنس گرا بکار گرفته شد. که این نوع روابط جنسی، در دیدگاههای دانشمندانی همچون افلاطون دیده می شود زیرا افلاطون در رساله ضیافت خود برترین عشق را میان همجنسان مرد و رابطه جنسی با زن را فقط برای تولید مثل دانسته است. [۶۱۳]
همچنین قدیمی ترین شواهد مربوط به همجنس گرایی در فرهنگ چین، به قرن یازده الی شانزده در سلسله «شَنگ» بر می گردد. که اسناد تاریخی رسمی چین نشان می دهد، در سلسسله «چین» و «هان» -۷۷۰ سال قبل از میلاد- همجنس گرایی در بین مردان نه جرم بوده و نه پدیده ای غیر اخلاقی به حساب می آمد. به طوری که از یازده امپراتور سلسله «هان» ده امپراتور معشوق همجنس یا روابط همجنس گرایانه داشتند که این نوع روابط جنسی برای طبقات بالای جامعه چین امری پذیرفته شده بود. همچنین شواهدی بر همجنس گرایی زنان در چین باستان نیز دیده شده است، که به زنان همجنس گرا «موجینگزی» گفته می شده.[۶۱۴]
همانگونه در فصل قبل بیان شد، به مرور زمان با گسترش دین مسیحیت در اروپا و اسلام در خاورمیانه، نوع نگاه به همجنس گرایی، نگاهی گناه آلود و زشت به حساب می آمد. ولی در قرون بعدی، کشورهای زیادی از جرم انگاری همجنس گرایی دست برداشتند که فرانسه نخستین کشور غربی بود که پس از مسیحی شدن امپراتوری رم و جرم انگاری همجنس گرایی در سال ۱۷۹۱ میلادی، به جرم زدایی همجنس گرایی اقدام کرد. همچنین در قاره آمریکا در سال ۱۸۳۰ برزیل نیز، همجنس گرایی را امری طبیعی و بهنجار معرفی کرد. در سال ۱۸۶۷ پانصد تن از اعضای انجمن وکلای آلمان برای بررسی مسائل حرفه ای خود در مونیخ گرد هم آمده بودند که یکی از این وکلا به نام کارل هنریش اولریخ که گرایش همجنس خواهی هم داشت،. در آن روز مقابل همه ۵۰۰ نفر شرکت کننده جلسه به دفاع علنی از حقوق همجنس گرایان پرداخت و به عنوان یکی از نخستین کسانی که در جهان مدرن از حقوق همجنس گرایان دفاع کرده بود، شناخته شد. همچنین در سال ۱۹۲۲ اتحاد جماهیر شوروی از همجنس گرایی جرم زدایی کرد. اما آلمان نازی در سال ۱۹۳۳ گروه های همجنس گرایان را ممنوع اعلام کرد و همجنس گرایان را به اردوگاه های کار اجباری فرستاد و تحقیقات علمی و کتاب های موجود در موسسه تحقیقات جنسی را که مرتبط با همجنس گرایی بود، سوزانده و موسسه را ویران کرد. ولی در کل، دانمارک اولین کشوری بود که در سال ۱۹۸۹ در جهان مدرن، ازدواج همجنس گرایان را به ثبت قانونی رساند.[۶۱۵] ولی در حال حاظر در ۱۲۵ کشور، همجنس گرایی آزاد و قانونی می باشد.
در طول تاریخ، مردم با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه خود، به قضاوت در مورد همجنس گرایی روی می آوردند. برخی با حاکم شدن فرهنگ دینی و توحیدی، نسبت به همجنس گرایی، دیدگاهی منفی بر می گزیدند و برخی نیز به مرور زمان با حاکم شدن افکار مدرن و آیین های غیر توحیدی، به ستایش و حمایت از همجنس گرایی روی می آوردند. به طور کلی گرایش جنسی از ابتدا با بشر بوده و خواهد بود و نمی توان وجود گرایش همجنس گرایی در تاریخ را انکار کرد.[۶۱۶] ولی با اینکه این گرایش در بین جوامع مختلف در طول تاریخ دیده شده است، اما اکثراً نگاهی منفی نسبت به این نوع گرایش وجود داشت، که به مرور زمان با ترویج فرهنگ مدرینیته، همجنس گرایی در نزد مردم به امری پسندیده و طبیعی تبدیل شد. با وقوع انقلاب جنسی در سال ۱۹۶۰ در اروپا، نوع نگاه به همجنس گرایی تغییر پیدا کرد، به طوری که از سال ۱۹۶۹ گروه های حقوق همجنس گرایی تشکیل شده و به تدریج به نهادینه سازی این نوع گرایش در جامعه پرداختند. تا اواسط قرن بیستم، همجنس گرایی از سوی انجمن روانشناسی امریکا به عنوان یکی از اختلالات روانی مطرح می شد و حتی برای درمان آن روشهای درمانی مختلفی را معرفی می کردند، ولی از سال ۱۹۷۳ به بعد، همجنس گرایی از لیست اختلالات روانی خارج شده و جزء گرایشات جنسی طبیعی انسان به حساب آمد و در سال ۱۹۸۰، آن را عملاً از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی[۶۱۷] خارج کرد. این تغییر طبق گفته رئیس سابق انجمن روانشناسی امریکا – نیکلاس کامینگز- به دلیل فشار لابی های همجنس گرایی رخ داده است و بیشتر جنبه سیاسی دارد تا علمی؛ زیرا در نشستی که جهت رای گیری این گرایش جنسی صورت گرفته بود، عدم اختلال روانی بودن همجنس گرایی فقط با ۵۸ درصد رأی آورد و درحقیقت تغییر یک گرایش از انحراف به طبیعی بودن، با تفاوت ۸ درصد رأی بیشتر رخ داده است.[۶۱۸]
۳٫۳٫ ماهیت و سبب شناسی روابط با همجنس
همانگونه که بیان شد، تمایلات همجنس گرایانه از زمان بسیار دور در فرهنگ های مختلفی وجود داشت. چنین گرایشی از همان ابتدا با مخالفت ها و موافقت های بسیاری از سوی ادیان، مکاتب و اشخاص رو به رو بود به طوری که برخی این گرایش جنسی را مخالف فطرت انسانی مطرح کرده و برخی دیگر نیز آن را یک گرایش طبیعی و حق انسانی برای انتخاب نحوه برقراری رابطه جنسی خود در نظر گرفتند.
اصطلاح همجنس گرایی اغلب برای توصیف یک نوع رفتار آشکار شخصی، گرایش جنسی و حس هویت شخصی و اجتماعی به کار برده می شود. که بعد از خروج همجنس گرایی از لیست اختلالات روانی، نگرش ها و تعاریف مختلفی در مورد این نوع گرایش بیان شد، به طوری که برخی چنین اظهار نظر کردند که «تنها همجنس خواهانی که شخصاً از رفتار خودشان مورد آزار قرار گرفته اند و آن هایی که به تغییر جهت گیری جنسی خود آرزومندند، به درمان احتیاج دارند.»[۶۱۹] همچنین در دهمین تجدید نظر طبقه بندی آماری و بین المللی بیماری ها و مشکلات بهداشتی وابسته، آمده است که «گرایش جنسی به تنهایی یک اختلال محسوب نمی شود.» این تغییرات در نحوه نگرش به همجنس گرایی، که می توان گفت بعد از خروج آن از لیست اختلالات روانی به وجود آمده است، به یک سبک زندگی تبدیل شده است که هنوز هم جوامع علمی با گذشت نزدیک به نیم قرن، در صدد توجیه و مشروعیت بخشی به آن هستند. دیوید هافکینز[۶۲۰] می گوید: «به نظر نمی رسد مسئله اصلی، وجود همجنس گرایی باشد، بلکه مسئله اصلی، ابراز آن است.»[۶۲۱] همچنین افرادی همچون هاید[۶۲۲] بر این عقیده اند که: «اولاً شیوع همجنس گرایی در مردان بیشتر از زنان است. ثانیاً رفتار همجنس گرایی هرگز بر رفتار جنسی بزرگسالان حاکم نبوده است و ثانیاً جریان همجنس گرایی در فرهنگ های مختلف وجود داشته ولی بیشتر از ۵ درصد مجموع جمعیت جهان را شامل نمی گردد.»[۶۲۳]
برخی نیز مانند فروید بر این باور است که انسان موجودی دو جنسی است. لذا فروید چنین بیان می کند که «انسان از لحاظ جنسی، موجودی مرکب است که تمایل به جنس نر و ماده را همزمان در خود دارد. هر شخص، دستگاه جنسی مخالف را، به شکل رشد نیافته در خود دارا می باشد. چه بسا زنانی را با خوی و اخلاق مردانه می بینیم و یا مردانی را با صفات زنانه مشاهده می کنیم.» برای همین فروید در تئوری میل جنسی خود در مورد همجنس خواهی صحبت کرده و همجنس گرایی را به سه دسته کلی تقسیم بندی می کند:
گروه اول، منحصراً به وسیله همجنس ارضاء می شوند و تسکین می یابند؛ حتی در مواقع ظغیان میل جنسی، هیچ گونه تمایلی به جنس مخالف ندارند، بلکه چه بسا نسبت به جنس مخالف، احساس خشم و تنفر می کنند.
گروه دوم، در مواقع نیاز به نسبت مساوی از هر دو جنس استفاده می کنند.
گروه سوم، در حالت عادی مفعول جنسی شان جنس مخالف است، اما در هنگام عدم دستیابی به جنس مخالف، از همجنس نیز به طور موقت استفاده می کنند.[۶۲۴]
ولی این سه دسته افراد علاوه بر تقسیم بندی بر اساس میل جنسی، از لحاظ نوع نگاه به گرایش جنسی خودشان، به دو دسته تقسیم بندی می شوند. برخی که اقلیت این گروه را شامل می شود، بر این باورند که گرایش به همجنس گرایی یک گرایش و میل جنسی طبیعی بوده و هیچ مانعی برای گرایش همجنس خواهانه وجود ندارد. ولی گروه دیگر که اکثریت را شامل می شوند بر این باورند که این نوع گرایش یک انحراف جنسی بوده و باید از دیگران مخفی یا آن را کتمان کرد. که این نوع نگرش یک اختلال روانی محسوب شده[۶۲۵] و می توان آن را به روش روانکاوی درمان کرد.[۶۲۶]
فروید اکثر این گرایشات جنسی به اصطلاح انحرافی را، توقف و تثبیت فعالیت جنسی در یکی از مراحل تحول شهوت جنسی انسان می داند. به طوری که همجنس گرایی را در دوران های مختلف تحول روانی، این گونه تبیین می کند: «همجنس گرایی اختلالی جنسی نیست بلکه گرایشی طبیعی و فطری برای انسان است. بزرگسالانی که به همجنس گرایش دارند، در دوران کودکی نسبت به زنان، به ویژه مادران، گرایش شدیدی را طی کرده و حالت تثبیت را گذرانده اند. پس از این دوران، مرحله خود ارضائی فرا رسیده و کودک خود را به عنوان مفعول جنسی پذیرفته است. در دوران بعدی، کودک به بیرون متوجه شده و بر اساس نارسیسیسم[۶۲۷] و خود شیفتگی به کاوش می پردازد تا از میان پسران جوان، یکی را به مانند خودشان انتخاب کنند و تا همان گونه که مورد توجه مادر بوده است، آن پسران را مورد توجه و محبت خود قرار دهند.»[۶۲۸]
۳٫۳٫۱٫ میزان شیوع و بروز همجنس گرایی
وقتی کینزی در سال ۱۹۴۸ در یکی از نخستین مطالعات عمده خود در مورد میزان بروز همجنس گرایی گزارش داد، میزان بروز همجنس گرایی در میان مردان را ده درصد و زنان پنج درصد بیان کرد. کینزی همچنین در مطالعاتش مشاهده کرد که ۳۷ درصد کل مصاحبه شوندگان، در دوره ای از زندگی و به ویژه در خلال فعالیت های جنسی دوران نوجوانی خود، تجربه همجنس گرایی داشته اند.[۶۲۹] بدین خاطر کینزی پیشنهاد نمود که گرایش جنسی را نباید به صورت دو گروه همجنس گرا یا دگر جنس گرا طبقه بندی نمود، بلکه باید به عنوان یک پیوستار که در انتهای یک دامنه آن، دگرجنس خواهی و در انتهای دیگر، همجنس خواهی قرار می گیرد، به طوری که کینزی با توجه به این مطلب، گرایش جنسی انسان را در هفت طبقه دسته بندی می کند.[۶۳۰]

این مطلب را هم بخوانید :  مقاله دانشگاهی - بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر رفتار خرید مصرف کننده محصولات لبنی در استان مازندران با استفاده ...

طبقه گرایشات جنسی
صفر منحصراً دگر جنس خواه
یک عمدتاً دگر جنس خواه ، فقط بر حسب اتفاق همجنس خواه
دو عمدتاً دگر جنس خواه ، اما بیشتر از اتفاقی همجنس خواه
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است