برگزیده

عفونت نوزادان

با توجه به انواع درمان های پزشکی درباره عفونت نوزادان،راه های درمان خانگی عفونت نوزادان نیز در بیشتر کتاب ها آمده است.بسیاری از مردم و کشورها بر راه های درمان خانگی عفونت نوزادان باور دارند و نتیجه های مثبتی نیز گرفته اند.در اینکه چه موقعی باید از داروهای خانگی و گیاهی برای درمان عفونت نوزادان استفاده کنید، جای بحث وجود دارد.باید در نظر داشته که طب های سنتی درمان های گوناگونی برای انواع بیماری ها دارند.

چه زمانی مجازیم از داروهای گیاهی استفاده کنیم؟

استفاده از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان علم و آگاهی کامل می خواهد و نباید بدون علم به همه موضوعات، دارویی را برای کودکی تجویز کنیم.

بارها پیش آمده است که مادر و پدر ها به دلیل نداشتن آگاهی لازم در مورد نوع عفونت و بیماری،داروی خانگی اشتباهی را به کودک خود داده اند و باعث شده اند که کودک در معرض خطر مرگ قرار بگیرد.گاهی والدین نیز با درمان خانگی نابحا باعث از دست دادن فرزند خود شده اند.

به همین دلیل مادریار مطلب راه های درمان خانگی عفونت نوزادان را در اختیار شما قرار می دهد تا با انحام درمان درست و مناسب بتوانید از فرزندانتان مراقبت کنید.

آیا درمان های غیر پزشکی موثر هستند؟

دکتر جوزف گیگانته می‌گویند که بیشتر درمان های خانگی برای عفونت نوزادان یا کاملاً بی اثر هستند ،یا ممکن است به نوزاد آسیب برساند. دکتر جوزف گیگانته معتقد است که نباید از درمان های خانگی برای انواع بیماریها برای کودکان استفاده کرد.

بعضی از مشکلات و بیماری‌های عفونی کودکان مثل سرماخوردگی قابل درمان با داروهای خانگی هستند. سرماخوردگی از بیماری‌های عفونی کودکان است که وقتی مادر از کودک در خانه مراقبت کند،می تواند او را درمان کند.

مراقبت از کودکان و نوزادان که علائم سرماخوردگی مانند تب،آبریزش بینی،عطسه،سرفه و گلودرد را دارند آسان است. راه های درمان خانگی عفونت در نوزادان به شرطی موثر است که در حد کم باشد.
در کودکانی که تب دارند، این می تواند نشانه وجود عفونت در بدن آنها باشد. می‌توان با دادن داروهای تب بر به آن ها تب را کنترل کرد. داروهای تب بر باعث تسکین دردهای نوزادان می شود و باعث می شود تا راحت تر استراحت کنند.
سرماخوردگی در کودکان با اسهال و استفراغ خود را نشان می دهد.. برای اینکه کودکان را هیدراته کنید سعی کنید آب و مایعات فراوانی به آنها بدهید.

عفونت نوزاد

با دیدن کدام یک از علائم باید کودک را نزد پزشک ببریم؟

تب بالای ۳۸ درجه نشانه عفونت بسیار شدید در بدن کودک میباشد. تبی که همراه با سردرد شدید،گردن درد و سفت شدن عضلات گردن باشد نشانه مننژیت است.مننژیت بسیار خطرناک است و کودک را در معرض خطر مرگ قرار می دهد.

بهتر است در صورت دیدن علائم تب،سفت شدن گردن و سردرد شدید خیلی سریع کودک را به بیمارستان منتقل کنید.
کودکان و نوزادان که تب های بالای ۳۸ درجه در چند روز متوالی دارند،نباید با درمان های خانگی و داروهای خانگی درمان شوند باید آنها را به نزد پزشک ببرید.
کودکانی که مشکل تنفسی دارند مثل کودکانی که هنگام نفس کشیدن لبها و صورتشان کبود می شود،نباید از داروهای خانگی برای درمان آنها استفاده کرد.
نوزادانی که اسهال و استفراغ دارند آب بدنشان به سرعت کم می شود.بچه هایی که در خوردن آب و مایعات مثل شیر امتناع می ورزند،باید خیلی سریع به کلینیک مراجعه کنید.
کمبود آب در بدن نوزادان بسیار خطرناک می باشد و آنها را در خطر مرگ قرار می دهد.

چه اشتباهاتی وجود دارد که باعث شکست خوردن بهبود کودکان بیمار می گردد؟
تب بر نامناسب داشته باشیم.

استفاده از تب بر باید با کیفیت مناسب باشد.میزان استفاده از تب بر را بر اساس وزن کودک تعیین می کنند.مثلاً اگر کودک ۴ کیلو میباشد ۸ قطره برای تب بر در نظر می‌گیرند.اگر تب بر به اندازه کافی به بدن کودک نرسد ممکن است بیماری پیشرفت کند یا تاثیر گذار نباشد.

استفاده نابجا و نامناسب از دماسنج

بهترین دماسنج برای اندازه گیری تب در کودکان دماسنج های دیجیتالی است.

عفونت نوزاد

داروهای سرماخوردگی

بدترین و اشتباه ترین کار این است که بدون تجویز پزشک به کودکان و نوزادان بعنوان یکی از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان، داروی سرماخوردگی داده شود.داروهای سرماخوردگی با توجه به پیشرفت بیماری و اندازه بیماری تعیین می گردد.اگر مادر یا پدری بدون نسخه پزشک داروی سرماخوردگی به کودک بدهد.باعث بروز بیماریهای دیگر در بدن نوزاد خواهد شد.بهتر است بدون آگاهی و سرخود از داروهای سرماخوردگی برای کودکان استفاده نشود.

باید مراقب بود کودکانی که دارای تب بالا هستند،هذیان می‌گویند و یا غش می‌کنند را نباید از داروهای خانگی برای درمان آنها استفاده کرد و حتماً باید جهت ویزیت به یک دکتر مراجعه کنید.

دکتر جیمی اسکات مردم را تشویق می کند تا به کودکانشان یاد دهند که:ورزش کنند،تغذیه مناسب داشته باشند،زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند تا همیشه سلامت باشند.

دکتر جیمی اسکات به مردم توصیه می‌کند که در کنار ورزش،تغذیه مناسب و استراحت کافی برای استفاده از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان با پزشکان طب سنتی مشورت کنید.

کدام یک از بیماریها را باید حتماً با داروهای پزشکی درمان کرد؟

بیماری های مزمن مانند تب شدید، هذیان، غش کردن، سفتی گردن، گلو درد، اسهال و استفراغ بیش از حد، کم شدن آب بدن، مشکل تنفسی یا آسم باید به کمک پزشک درمان شوند. همچنین مشکلات مزمنی که با داروهای بدون نسخه مرسوم برطرف نمی‌شوند باید تحت نظارت یک پزشک متخصص بررسی شوند. به‌عنوان مثال:درمان عفونت مزمن گوش،اگزما یا پسوریازیس، ADHD یا همان اختلال کم‌توجهی(بیش‌فعالی) اوتیسم،تیک عصبی،آسم و بیماری‌های خود ایمنی به درمان طبی نیاز دارند.

به هر حال که قبل از استفاده از هر گونه داروی خانگی باید با پزشکان طب سنتی مشورت کنید اما خوراکی های زیادی وجود دارند که باعث درمان عفونت در نوزادان و کودکان می گردد.

خوراکی هایی که درمان عفونت را آسان می کنند؟

یکی از آنها کرن بری می باشد.

کرن بری

این میوه به دلیل به رنگ قرمزی که دارد ممکن است ادرار را قرمز کند.اما خاصیت بسیار زیادی جهت پیشگیری و درمان عفونت در کودکان را دارد.
این میوه باعث می شود که باکتری ها به مجاری ادراری نچسبند.
برای خوش طعم تر شدن کران بری می توانید از شکر استفاده کنید.روزانه حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر از آب کران بری جهت درمان عفونت های ادراری را مجاز به استفاده می باشید.

مطلب دیگر :
اقامت اوکراین از طریق خرید بیزینس به مبلغ 26000 دلار برای یک خانواده سه نفره

اکیناسه

ریشه ها و برگ های اکسیناته را میتوانید به صورت دم کرده نوش جان کنید.۱۰ دقیقه بگذارید تا اکیناسه دم بکشد،روزی یک تا شش فنجان مجاز به استفاده از دم کرده اکیناسه می باشید. اکیناسه به دلیل تحریک کردن سیستم ایمنی بدن باعث بهبودی عفونت ادراری،آنفولانزا و سرماخوردگی می شود.

آویشن

می‌توانید از عصاره آویشن جهت درمان عفونت عفونت ادراری استفاده کنید.یک یا دو قطره از اسانس آویشن را روی یک قند یا یک قاشق عسل بریزید و میل کنید.بیشتر از این نباید استفاده کرد.می‌توانید آویشن را دم کرده و دم کرده آن را همراه با شکر،نبات و یا عسل میل کنید.
مواردی که در بالا گفته میشود از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان نمی باشد و این راه ها برای درمان کودکان بزرگتر استفاده می گردد.داروهای خانگی را باید بعد از دو سالگی به کودک داد.بعضی از کودکان به بعضی از داروهای گیاهی حساسیت دارند و بعضی دیگر از داروهای گیاهی را نباید زیر ۲ سال به کودکان و نوزادان داد.

نمک دریاچه

یکی از راه های درمان خانگی عفونت در نوزادان و کودکان استفاده از نمک طبیعی یا نمک دریاچه برای درمان است.می‌توانید نمک را در آب حل کرده و یا در آب بسیار کم بریزید و آن را توسط یک دستمال تمیز روی قسمت بالای ناحیه تناسلی کودک بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با آب گرم شستشو دهید.انجام این کار در طول هفته سه یا چهار بار توصیه می شود.

بهتر است شیوه پیشوایان دین اسلام را در درمان عفونت ادراری در کودکان و نوزادان پیش بگیریم.می توانید قبل و بعد از غذا،از کمی نمک استفاده کنید.خوردن نمک قبل و بعد از غذا یکی از راه های درمان خانگی عفونت در کودکان می باشد.

میوه و سبزیجات

استفاده از میوه ها می تواند درمان عفونت ادراری در کودکان را جلو بیندازد.مثلا میوه‌های (کران بری،زغال اخته،پاپایا،آب پرتقال و آب لیموترش،آب آناناس،آب انگور قرمز)بسیار موثر می باشد.

مصرف خوراکی های آنتی بیوتیک دار

قرار دادن مواد غذایی آنتی بیوتیک دار در سبد غذایی اتان مانند سیر،دمنوش زنجبیل،جعفری،مارچوبه،خیار،کرفس،چغندر می تواند بسیار کمک کننده باشد.

به اندازه کافی آب بنوشید

به کودکان خود به اندازه کافی آب بدهید.در صورت نیاز مایعاتی مثل شیر،غذاهای آبکی مثل سوپ به کودکان خود بدهید تا عفونت ادراری آنها درمان شود.نوشابه های گازدار،خوراکی های غیر طبیعی و کافئین داری مثل نسکافه و قهوه باعث بروز و تشدید عفونت ادراری در کودکان خواهد شد.بنابراین نباید از آنها برای کودکان استفاده کرد.

عفونت نوزاد

استفاده از سرویس بهداشتی

از کودک بخواهید که زود به زود از سرویس بهداشتی استفاده کند.حتماً قبل از خواب کودک را به دستشویی ببریم.خالی کردن مثانه در تایم کم و در نوبت های تند باعث می شود که باکتری ها در مثانه رشد نکند و در صورت وجود باکتری در مثانه هنگام تخلیه ادرار آنها نیز خارج می‌شوند.در این صورت شرایط برای انتشار و تکثیر آنها وجود نخواهد داشت.

تعویض پوشک و لباس زیر

عوض کردن لباس زیر برای کودکان و بزرگسالان و تعویض پوشک برای نوزادان بسیار حائز اهمیت می باشد.اگر زود به زود پوشک را عوض نکنید،محیط را برای ورود باکتری،ویروس و انگل فراهم می کنید.با تعویض پوشک می توانید محیط و شرایط را تمیز و بدون آلودگی قرار دهید.می توانید از تمیز کننده ها،دستمال مرطوب و پمادهای مخصوص پای کودکان استفاده کنید.بهتر است که لباس‌های زیر کودکان را هر دو روز یک بار عوض کنید و در صورت مشاهده زردی روی لباس آنها حتماً کودک را به پزشک ببرید.

عفونت نوزاد

استفاده از دستمال کاغذی

یکی از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان این است ‌که به کودکان،مخصوصا به دختر ها آموزش دهیم که پس از شست و شوی ناحیه تناسلی،آن را به وسیله دستمال کاغذی خشک کنند.وقتی محیط مرطوب باشد شرایط برای رشد میکروب و باکتری فراهم می شود.

ماست بخورید

بهتر است روزانه یک کاسه ماست پروبیوتیک به کودکانتان بدهید.ماست خاصیت ضد باکتریایی دارد.

زغال اخته

آب زغال اخته را بگیرید و بدون اینکه آن را شیرین کنید به کودک بدهید.کودکان می توانند جهت درمان خانگی عفونت تا ۸ لیوان آب زغال اخته میل کنند.در صورت بد مزه بودن یا امتناع از خوردن زغال اخته،آن را در قالب قرص به کودک بدهید.

ویتامین سی

خوراکی های حاوی ویتامین سی مثل پرتقال،گریپ فروت،فلفل دلمه،فلفل قرمز و کیوی باعث بالا بردن سیستم ایمنی بدن می شود.اگر بخواهید از قرص های مکمل ویتامین سی استفاده کنید باید از پزشک سوال کنید.

یبوست کودک را در اسرع وقت درمان کنید

به کودکان غذاهای فیبر دار مثل سیب،گلابی،نخود فرنگی و غیره بدهید.بهتر است غذاها پخته شده باشند.غذا ها و خوراکی ها باید تازه باشند.غذاهای مانده مناسب نمی باشند.

انتخاب لباس مناسب

یکی از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان این است که لباس مناسب،گشاد ونخی بپوشانید.نباید شلوار و شرت تنگ باشد.

گرما دادن

برای درمان عفونت ادراری می توانید روی بالای ناحیه تناسلی کیسه آب گرم بگذارید.

از راه های درمان خانگی عفونت نوزادان ماساژ پوست با روغن اکالیپتوس،نشستن در محلول آب و جوش شیرین و استفاده از سرکه سیب در وان حمام است.سرکه سیب را نباید به طور مستقیم روی پوست بمالید و باید حتما آن را در آب حل کنید.

علائم عفونت ادراری در کودکان

• درجه حرارت بالای بدن
• استفراغ
• کج خلقی
• تغذیه ضعیف
• خستگی و کمبود انرژی
• کاهش وزن
• زردی پوست و سفیدی چشم که در کودکان خردسال دیده می شود

نشانه های دیگری که والدین را می تواند متوجه وجود عفونت ادراری در کودکان کند:

• درد در شکم یا کمر
• درد یا سوزش هنگام ادرار
• نیاز به دفع ادرار به طور مداوم
• تغییر در عادات ادرار کردن مانند خیس کردن لباس ها
• خون در ادرار