عمومی

لینوکس و اوپن سورس را از کجا شروع کنیم؟ مصاحبه با محمد نصیری

 

تا به حال دو قسمت از مصاحبه با مهندس محمد نصیری ، بنیانگذار وب سایت توسینسو و انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در خصوص شروع یادگیری شبکه و امنیت شبکه منتشر شده است. این قسمت سومین قسمت از مصاحبه با مهندس نصیری و اینبار در خصوص شروع یادگیری لینوکس و دوره های آموزشی اوپن سورس و لینوکس است . یکی از ویژگی های بارز مهندس نصیری داشتن دانش عمیق در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات از جمله مایکروسافت ، لینوکس ، مجازی سازی و امنیت سایبری است که از این لحاظ به ما کمک می کند که بتوانیم سوالات متنوعی در این حوزه را از ایشان بپرسیم. با ما تا پایان قسمت سوم این مصاحبه همراه باشید.

به نظر شما مهمترین نکات شروع یادگیری لینوکس و اوپن سورس در چیست؟

خوب قبل از شروع یادگیری لینوکس و حوزه اوپن سورس اول باید بدانیم برای چه چیزی می خواهیم لینوکس یاد بگیریم؟ هدف ما برنامه نویسی در لینوکس است یا راه اندازی سرویس های شبکه و … یا هر دوی آنها؟ ورود به دنیای لینوکس فقط این نیست که شما آن را نصب کنید و از محیط گرافیکی آن برای کامپایل کردن کدها و اجرا کردن برنامه ها استفاده کنید و خودتان را گول بزنید.

 

کلیک کنید : بهترین دوره آموزش لینوکس را از مهندس نصیری در اینجا مشاهده کنید

 

باید بدانید که لینوکس و اوپن سورس یعنی یک خط فرمان سیاه و منطقی که یادگیری آن این روزها از همه چیز برای حوزه آیتی مهمتر است. اگر بخواهید وارد حوزه امنیت سایبری و هک نفوذ شوید ، اگر بخواهید برنامه نویسی کراس پلتفرم ( Cross Platform ) انجام دهید ، اگر بخواهید سرویس های شبکه در لینوکس داشته باشید و بصورت کلی اگر بخواهید با خط فرمان کار کنید حتی در VMware ، این لینوکس و BASH هستند که به کمک شما می آیند .

اما بصورت خلاصه مهمترین نکات در یادگیری لینوکس این است که درگیر توزیع خاصی نباشیم ، دوره ای انتخاب کنیم که مختص یک شرکت یا توزیع خاص نباشد ، بدانیم برای چه هدفی قرار است لینوکس یاد بگیریم ، سعی کنیم فقط خط فرمان را بببینیم و گرافیک را فراموش کنیم و صد البته از ابزارهای موجود در دنیای اوپن سورس به خوبی استفاده کنیم.

چرا اینقدر دوره های متنوع در حوزه لینوکس وجود دارد؟

وقتی توزیع های مختلفی از یک سیستم عامل وجود داشته باشد و هیچ شرکت خاصی هم از لینوکس به عنوان یک محصول پشتیبانی نکند ، قطعا شرکت های مختلف با توزیع های خاص خودشان ، دوره های خاص خودشان را طراحی می کنند و صد البته لینوکس یک سیستم عامل آزاد است و هر کسی می تواند برای آن دوره تدوین کند و وجود تنوع در ساختار دوره های آموزشی لینوکس کاملا طبیعی است. من قبلا در مقاله ای با عنوان ” تفاوت دوره های آموزشی لینوکس ” در این خصوص بصورت کامل توضیح داده ام و دوره های معتبر را نیز به دوستان معرفی کرده ام.

 

وضعیت استفاده از لینوکس و اوپن سورس در ایران چگونه است؟

واقعیت این است که لینوکس و اوپن سورس برای تجارت های کوچک مناسب نیستند. افرادیکه به دنبال یادگیری لینوکس و اوپن سورس هستند به دنبال به دست آوردن موقعیت های شغلی سطح بالا هستند . در ایران اکثرا چیزی که در استفاده از محصولات اوپن سورس مشخص است ، سوء استفاده از این قضیه و پر شدن بازار از محصولات کپی شده خارجی به نام بومی است.

کلیک کنید : بهترین دوره آموزش LPIC 1 لینوکس به زبان طنز از مهندس نصیری

 

به هر حال در ایران چه در حوزه وب ، چه در حوزه شبکه و امنیت در حال حاضر لینوکس از محبوبیت بالایی برخوردار است ، به ویژه در حوزه امنیت سایبری ، لینوکس به عنوان یک سرویس مکمل در شبکه تقریبا در همه جا در ایران دیده می شود از سیستم های VoIP گرفته تا نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه و امنیت سایبری ، لینوکس در همه جا دیده می شود . اما حالش در ایران خوش نیست.

مطلب دیگر :
محبوب ترین ادکلن ها برای هدیه دادن به خانم ها

بازار کار لینوکس در ایران و دنیا چگونه است؟

این روزها لینوکس در همه جا هست و این یعنی بازار کار هم برایش تا دلتان بخواهد وجود دارد. اما مشابه صحبت هایی که در مصاحبه های قبلی شد برای لینوکس هم وجود دارد . شما اگر با هدف مهاجرت از ایران لینوکس را یاد بگیرید ، بسیار می توانید در خارج از ایران موفق عمل کنید .

شاید بتوانید بگویید یک مدیر شبکه مایکروسافتی از گرافیک استفاده می کند و کارش ساده تر است ، اما یک مدیر شبکه لینوکسی قطعا با خط فرمان لینوکس کار بسیار دشوار تری دارد و چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا از درآمد و وضعیت کاری خاص و بهترین برخوردار است. به تبع همین مورد در ایران حقوق بالاتری دارند و در خارج از ایران هم به همین شکل است. هر چند اساسا کار کردن در ایران به عنوان یک کارمند ، قرار نیست شما را به درآمد خیلی عالی برساند .

آموزش لینوکس را از کجا شروع کنیم؟

این اولین بار است که بصورت مستقیم از دوره های آموزشی خودم تعریف می کنم ! شاید بگویید چقدر مغرور است اما واقعیت این است که وقتی می بینم افرادی بدون داشتن سابقه کاری ، بدون داشتن دانش فنی و صرفا از طریق ضبط ویدیو در حوزه لینوکس مدعی می شوند ، مجبور می شوم اینگونه حرف بزنم. بدون شک بهترین دوره های آموزش لینوکس در ایران را می توانید از وب سایت توسینسو دریافت کنید. اگر در گوگل بنویسید ” لینوکس را از کجا شروع کنم ” مقاله من اولین لینک خواهد بود و شما می توانید مسیر راه یادگیری لینوکس را در این مقاله بصورت کامل مشاهده کنید. در حوزه آموزش لینوکس به زبان فارسی اگر بهتر از توسینسو پیدا کردید یک هدیه خوب پیش من دارید.

کلیک کنید : بهترین دوره آموزش LPIC 2 به زبان ساده و طنز از مهندس نصیری

چقدر زمان می برد تا تبدیل به یک کارشناس لینوکس شویم؟

این کاملا بستگی به شما دارد اما بصورت متوسط شما اگر پیش زمینه های یادگیری لینوکس را داشته باشید. از دوره آموزشی لینوکس اسنشیالز شروع می کنید ، دوره آموزشی LPIC 1 را می گذرانید ، دوره آموزشی LPIC 2 را می گذرانید و در LPIC 3 تخصص خود در حوزه لینوکس را مشخص می کنید. این یک مسیر راه استاندارد و محبوب در دنیا برای یادگیری لینوکس است. معمولا اگر زرنگ باشید و حرفه ای این قضیه را دنبال کنید ، می توانید در عرض یک سال یک متخصص لینوکس حرفه ای شوید.

 

برای یادگیری بهتر حوزه اوپن سورس و لینوکس چه توصیه ای دارید؟

توصیه های همیشگی ، از دوره های آموزشی معتبر استفاده کنید ، توسینسو را به شدت توصیه می کنم . حتما حین دوره های آموزشی نوت برداری کنید ، دانش خودتان را به اشتراک بگذارید ، لابراتوار داشته باشید و تمرین کنید ، در تالارهای گفتمان ایرانی و خارجی فعالیت کنید و این باعث ماندگاری اطلاعات در حافظه شما خواهد شد. پایان مصاحبه با مهندس محمد نصیری بنیانگذار توسینسو