عمومی

۱۱ چیزی که باید بدانید لباسشویی فقط برای لباس نیست

 

در همه‌ی خانه‌ها یک ماشین لباسشویی وجود دارد و یکی از اصلی‌ترین لوازم هر خانه‌ای است. این دستگاه تقریباً گران است و مراقبت از ماشین لباسشویی می‌تواند به شما در کنترل هزینه‌ها کمک کند. بعضی چیز‌ها را می‌توان با لباسشویی شست که شاید حتی به ذهنتان خطور نکرده باشد. در این مقاله ۱۱ چیزی را که می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید اما تا به حال نمی‌دانستید را توضیح می‌دهیم. وبسایت اصیل بخرید پر از اطلاعات مفید و جذاب درباره محصولات است.

 

  1. بالشت

بالشت‌های پلی استر، پنبه، پر را می‌توان با لباسشویی شست. اما بالشت‌های مموری فوم را هرگز نباید در ماشین لباسشویی قرار بدهید زیرا به هسته‌ی فوم آن آسیب می‌رسد. توصیه می‌کنیم همزمان دو بالشت را در ماشین لباسشویی قرار دهید، یا اگر تنها یک بالشت برای شستن دارید، از حوله برای حجیم کردن بار استفاده کنید. این به تعادل مخزن کمک می‌کند و از تکان خوردن ماشین لباسشویی با افزایش سرعت جلوگیری می‌کند. برای مراقبت از ماشین لباسشویی آن را زیاد پر یا خالی نکنید. دستورالعمل‌های برچسب مراقبتی را برای شستن و خشک کردن دنبال کنید و پس از شستن بالشت آن را زیر نور خورشید و در فضای باز بگذارید.

۲. تخت حیوانات خانگی

جای حیوانات خانگی به مرور زمان بو می‌گیرید و نیاز به شستشو دارد. بیشتر تخت‌های حیوانات خانگی با برچسب مراقبت ارائه می‌شوند. قبل از شستن تخت با یک جاروبرقی قوی مو‌های حیوان خانگی را تمیز کنید. همچنین از مواد شوینده ایمن برای حیوانات خانگی استفاده کنید.

۳. اسباب بازی‌های پرز دار

همه‌ی اسباب بازی‌های پرز دار را نمی‌توان با لباسشویی شست. اسباب بازی بسیار قدیمی یا گرانبها را بهتر است با دست بشویید. همچنین اگر اسباب بازی دارای قطعه‌ی الکترونیکی غیرقابل جابجایی است یا دارای تزیین است از شستن آن با ماشین لباسشویی خودداری کنید. اسباب‌بازی پرز دار معمولی را می‌توان با ماشین لباسشویی شست. برای این کار به مواد شوینده زیادی نیاز ندارید و گزینه‌ی شستن ملایم با آب سرد را انتخاب کنید.

۴. فرش

برخی از فرش‌ها قابل شستشو هستند. ولی برای شستن فرش حتماً راهنمای مراقبت فرش را بررسی کنید و فراموش نکنید که فرش را قبل از شستشو با جاروبرقی تمیز کنید یا بتکانید. حرکت تند مخزن لباسشویی می‌تواند به فرش آسیب وارد کند. برخی از فرش‌ها نیز وزن و حجم زیادی دارند و بهتر است برای مراقبت از ماشین لباسشویی خود فرش را به خشکشویی ببرید.

۵. پارچه‌های میکروفایبر

پارچه‌های میکروفایبر معمولاً برای تمیز کردن وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند و روزانه انواع کثیفی‌ها و باکتری‌ها را به خود جذب می‌کنند، بنابراین باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را بشویید. شستن این پارچه‌ها با ماشین لباسشویی بسیار ساده است ولی توصیه می‌کنیم این پارچه‌ها را از سایر لباس‌ها جدا کنید، در غیر این صورت لباس‌های شما پرز را جذب می‌کنند و میکروب را به بقیه لباس‌ها نیز منتقل می‌کنند. همچنین از یک شوینده‌ی میکروفایبر اختصاصی استفاده کنید. برچسب مراقبت پارچه‌های میکروفایبر را حتماً بخوانید. اگر پارچه‌ها لکه‌های زیادی دارند، باید از گرم‌ترین دما استفاده کنید.

۶. کیف باشگاه

آیا تا به حال کیف باشگاه خود را بو کرده‌اید؟ عرق و رطوبت می‌توانند به راحتی از لباس‌های استفاده شده و حوله‌های مرطوب به کیف منتقل شوند، بنابراین جای تعجب نیست که حتی بهترین کیف‌های باشگاه نیز بوی کپک زدگی داشته باشند. بنابراین حتماً باید کیف باشگاه خود را چند وقت یک بار بشویید. برخی از کیف‌ها را می‌توان مستقیماً در ماشین لباسشویی قرار داد ولی حتماً برچسب مراقبت آن را بررسی کنید. برای شستن کیف با لباسشویی بهتر است از تنظیمات آب سرد و ملایم با مواد شوینده‌ی ملایم استفاده کنید. قبل از شستن کیف حتماً تمام محتویات کیف را خالی کنید.

۷. کش مو

کش‌های مو شامل مقدار زیادی چربی و کثیفی هستند. روغن مو‌های ما به طور طبیعی به کش مو منتقل می‌شود و موقع ورزش و یا حمام در معرض عرق و رطوبت قرار می‌گیرند. این کش‌های کوچک را نیز می‌توان با ماشین لباسشویی شست. اگرچه به دلیل اندازه‌ی آن‌ها، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای مراقبت از ماشین لباسشویی خود انجام دهید. هر چیز کوچکی مانند کش مو را در یک کیسه توری مانند قرار دهید و کیسه را درون لباسشویی قرار دهید. اسکرانچی‌ها را نیز می‌توان در ماشین لباسشویی شست، به شرطی که از پارچه‌های بادوام مانند پنبه، نایلون و پلی استر ساخته شده باشند.

مطلب دیگر :
شایع ترین علائم بیماری های روانی که باید بشناسید!

۸. پرده‌ی حمام

پرده‌ی حمام ممکن است به مرور زمان دچار لکه‌های سیاه و نارنجی شود. در واقع این لکه‌ها کپک هستند که نتیجه‌ی هوای مرطوب و صابون‌هایی است که به پرده پاشیده می‌شود. لکه‌ها ظاهر خوبی ندارند و بوی بدی هم می‌دهند، اما قبل از خرید یک پرده‌ی حمام جدید، باید بدانید که این پرده‌ها را نیز می‌توان با ماشین لباسشویی شست. برای مراقبت از ماشین لباسشویی حلقه‌های فلزی پرده را جدا کنید و پرده‌ی حمام را در ماشین لباسشویی قرار دهید و مخزن لباسشویی را با حوله حجیم کنید تا بار متعادل شود. مواد شوینده‌ی معمولی را اضافه کنید (اگر با کپک سر و کار دارید و پرده سفید یا شفاف است، می‌توانید از سفید‌کننده استفاده کنید)، سپس با انتخاب تنظیم ملایم و بالاترین دمای مجاز ذکر شده در برچسب مراقبت لباسشویی را روشن کنید.

۹. کیسه مواد غذایی قابل استفاده مجدد

کیسه‌های مواد غذایی قابل استفاده مجدد برای صرفه‌جویی در مصرف پلاستیک عالی هستند، اما این کیسه‌ها نیز می‌توانند با استفاده منظم کثیف شوند. بنابراین این کیسه‌ها را باید هر چند وقت یکبار تمیز کرد تا ظاهری نو داشته باشند. خوشبختانه از آنجایی که این کیسه‌ها اغلب از پنبه یا پلی استر ساخته می‌شوند، برای شستن با ماشین لباسشویی نیز مناسب هستند. به برچسب مراقبت توجه کنید و آن را درون ماشین قرار دهید. به طور کلی شستشوی گرم را با مواد شوینده‌ی استاندارد انجام دهید. تنظیم ملایم و آب سرد برای کیسه‌های قابل استفاده مجدد ساخته شده از پلی پروپیلن بهترین گزینه است.

۱۰. کفش کتانی و برزنتی

کفش‌های برزنتی و کتانی را می‌توان با ماشین لباسشویی شست. برای مراقبت از ماشین لباسشویی ابتدا هر گونه کثیفی خشک و اضافی را با دست پاک کنید. سپس بند‌ها و همچنین کفی کفش را جدا کنید. همچنین هر کفش را می‌توانید در یک کیسه توری مانند قرار دهید تا راحت‌تر شسته شوند. برای این که بار لباسشویی متعادل شود آن را با حوله پر کنید. با استفاده از مواد شوینده‌ی ملایم و آب سرد می‌توانید کفش‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید و برای خشک کردن کفش‌ها آن‌ها را زیر نور خورشید قرار دهید.

۱۱. پتو‌های برقی

پتو‌های برقی یکی از چیز‌هایی است که ممکن است به دلیل وجود قطعات الکتریکی داخلی آن از شستن آن اجتناب می‌کنیم. اما شاید تعجب کنید که بدانید بسیاری از پتو‌های برقی در واقع قابل شستشو با لباسشویی هستند. با توجه به میزان عرقی که در هنگام خواب تولید می‌کنیم شستن این پتو‌ها ضروری است. در بیشتر موارد برای شستن پتو‌های برقی نیاز به جدا کردن کابل‌های کنترل و برق است. بنابراین همیشه باید برچسب مراقبت و شستشوی آن را بخوانید. برای شستن پتوی برقی با لباسشویی از تنظیم اب سرد و ملایم با مواد شوینده ملایم استفاده کنید. قبل از استفاده مجدد از پتو مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است.

 

کلام آخر

در این مقاله ۱۱ چیزی که می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید که کمتر به ذهن کسی می‌رسد را نام بردیم. اما به صورت کلی برای مراقبت از ماشین لباسشویی و وسایل خود حتماً برچسب مراقبتی وسایل را بررسی کنید و تنظیمات درست را انتخاب کنید. توجه داشته باشید برای متعادل کردن بار لباسشویی مخزن آن را خیلی پر یا خیلی خالی نکنید.