مطالب عمومی سری اول

آشنایی با دانشگاه های ممتاز و نظام آموزش عالی فرانسه

فرانسه، یکی از مقصدهای تحصیلی مهم ایرانیان در خارج از کشوره و اولین گروه دانشجویان ایرونی که به فرنگ رفتن، رهسپار دانشگاه های این کشور شدن. ظرف یه قرن گذشته، از وقتی که پروفسور حسابی از دانشگاه سوربن در رشته فیزیک با درجه ممتاز در سال ۱۹۲۷ میلادی علم آموخته شد تا به امروز، ده ها هزار ایرونی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور تحصیل کردن که ثمرات بسیاری واسه پیشرفت علم در ایران نوین داشته.

فرانسه حالا که در دومین دهه قرن بیست و یکم هستیم، با صدها دانشگاه و مرکز آموزش عالی عمومی و تخصصی، بازم یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی واسه دانشجویان بین المللی بوده و ده ها هزار شهروند غیر فرانسوی در این کشور مشغول به تحصیل هستن.

واسه آشنایی با نظام آموزش عالی فرانسه و هم اینکه نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی علم آموختگان، گزارش امروز ما، شما رو با نظام تحصیلی این کشور و روشای ارزشیابی مدارک علم آموختگان آشنا می کنه.

 

با ما همراه باشین.

 

به چه دلیل  فرانسه؟

فرانسه، یکی از قطبای تاریخی علم و فناوری در قاره سبز هستش و زبون فرانسوی، از زمانای قدیم از جمله زبانای مهم در  میدون علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و حتی پزشکی و حقوق به حساب می اومد. دانشگاه های قدیمی و با سابقه ومتعددی که در سراسر فرانسه قرار گرفته، زمینه خوبی رو واسه مشتاقان تحصیل در کشور ژول ورن و ناپلئون جفت و جور کرده تا از ظرفیتای علمی و تحقیقاتی این کشور واسه تحصیل در رشته های جورواجور استفاده کنن.

تقریبا بیشتر از ۲۰۰ دانشگاه فرانسه در فهرست دانشگاه های سطح عالی و خوب ارزشیابی شده به وسیله اداره کل علم آموختگان وزارت علوم قرار گرفته که نشون دهنده پتانسیل فوق العاده این کشور در میدونای جور واجور علمی و هنری آکادمیکه. بعضی از دانشگاه های فرانسه مانند سوربن، مثل کمبریج انگلستان و هاروارد آمریکا، اعتبار آموزش عالی در جهان بوده و آرزوی خیلی از دانشجویان، تحصیل در این مراکز و علم آموختگی از اونا هستش.

تحصیل در خیلی از دانشگاه های فرانسه به زبون فرانسوی و تقریبا مجانیه. این فرصتی واسه یادگیری علمی و گسترده زبون فرانسه در روند تحصیله که دلیل می شه تا مشتاقان تحصیل در این کشور، روز به روز زیاد شه.

به هر حال،‌ مقصد شماره یه گردشگری قاره سبز و دومین اقتصاد اروپا، بازم مقصد هیجان انگیزی واسه دانشجویان و محققان در میدونای جور واجور علمی بوده و انگار این روش با وجود حملات تروریستی سالای گذشته در پاریس و نیس و بحران اقتصادی اتحادیه اروپا، بدون خلل ادامه داشته باشه.

واسه تحصیل در فرانسه چیکار باید کرد؟

هم چون خواهندگان تحصیل در آلمان که یادگیری زبون آلمانی واسه شروع تحصیل به خصوص در مقطع کارشناسی و پزشکی الزامیه،‌ خواهندگان تحصیل در فرانسه هم باید مدرک زبون فرانسه رو قبل از شروع تحصیل در مقطع کارشناسی در اختیار داشته باشن. اگه دانشگاه مورد نظر شما در فرانسه، در مقطع ارشد و دکترا به زبون انگلیسی تدریس می کنه، از شرط زیان فرانسه معاف هستین.

اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مثل خیلی از مناطق غیر اسکاندیناوی اروپا، واسه تحصیل و زندگی و اشتغال به کار حرفه ای، تسلط به زبون همون کشور واسه علم آموختگان، اهمیت بسیار داره و فرصتای شغلی و تحصیلی زیادی رو براشون جفت و جور می کنه.

پس اگه از مقطع کارشناسی به دنبال تحصیل در فرانسه هستین، قدم اول رو به یادگیری زبون فرانسه اختصاص بدین. گر چه واسه ایرانیان یادگیری زبون فرانسه به نسبت انگلیسی کمی سخته، امابا برنامه و کار فشرده میشه ظرف ۶ تا ۹ ماه، آمادگی خوبی واسه شرکت در آزمون زبون فرانسه در مراکز استانای کشور بدست آورد.

همونجوریکه گفتیم، فرانسه در رشته های پزشکی، علوم فنی و علوم انسانی، از جمله نام آوران و کشورای الهام بخش علم و فناوری نه فقط در قاره سبز بلکه در دنیاس و از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خیلی خوبی برخورداره که بعضی وقتا با دانشگاه های آمریکای شمالی هم در تعامل هستن. اگه علاقه مند به تحصیل در رشته های فنی، پزشکی ، پیراپزشکی و علوم انسانی و طبیعی هستین، فرانسه یه انتخاب عالی و ارزانه.

تنها مانع ظاهری، یادگیری زبون فرانسه و پذیرش چند سال دوری از خونواده واسه زندگی در این کشور اروپاییه که مهد هنر و موسیقی و معماری قاره سبزه. در ادامه به بررسی نظام آموزش عالی فرانسه می پردازیم.

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌   

در کشور فرانسه آموزش کودکان با دوره آمادگی از ۵ سالگی شروع می شه.
تحصیلات دوره ابتدایی از ۶ سالگی شروع می‌‏شه و پنج سال زمان میبره. بعد کلیه دانش آموزان به یک دوره چهار ساله اجباری وارد می شن.
بعد از اون دوره تحصیلات متوسطه عمومی رو شروع می کنن و به مدت سه سال ادامه میدن.
کل تحصیلات پیش دانشگاهی در فرانسه دوازده ساله که منتهی به اخذ مدرک فرانسوی دیپلم دبیرستان به نام Bac (Baccalauréat) می شه.

تحصیلات‌ دانشگاهی

تحصیلات عالی در فرانسه در دانشگاه ها، مدارس عالی مهندسی و مؤسسه های هنرهای زیبا امکان پذیره. کسایی می تونن به دانشگاه ها و مؤسسات فوق راه یابند که دیپلم دبیرستان رو گرفته باشن. واسه ورود به مراکز آموزش عالی دیگری مانند مدارس عالی دولتی (Ecole Nationale)، مدارس عالی خصوصی و نیز مؤسسه هایی که واسه تربیت نیروهای متخصص تأسیس شدن، از داوطلبان امتحان تخصصی می گیرند. در فرانسه شرط ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی واسه خارجیان قبولی در امتحان ورودی سراسری زبانه.

پس از برگزاری کنفرانس اروپا در سال ۱۹۹۸ میلادی که طی اون تصمیم گرفته شد کشورای اروپایی واسه تسهیل در مقایسه و تشخیص مدارک تحصیلی در قالبی یکسان دادن مدرک نمایند، نظامی جدید واسه مقاطع تحصیلی آموزش عالی در کشور فرانسه مشهور به LMD (Licence, Master, Doctorat) اعلام گردید که از سال ۲۰۰۲ میلادی به اجرا در اومد.

این نظام براساس سیستم آموزشی واحدی موسوم به ECTS (European Credit Transfer System) بوده و در اون دوره های تحصیلی شامل دو سطح قبل از لیسانس و بعد از لیسانسه که اولی شامل سیکل اول و دومی خود در دو سطح سیکل دوم و سوم تعریف می شه.
در هر کدوم از دانشگاه های فرانسه که مشغول به تحصیل شید، واحدهای شما براساس سیستم ECTS ارزشیابی می شه که امکان برابر‌سازی اون در ایران و دیگه دانشگاه های جهان هم هست.

‌دوره‌هایی تحصیلی

دوره اول یا قبل از لیسانس

 سیکل اول:  شامل هر یک از دوره های ذیله:

 Diplome d’Etude Universitaire Général) DEUG)  یا دیپلم تحصیلات عمومی دانشگاهی فرانسه س.

Brevet de Technicien Supérieur) BTS)  یا گواهینامه تکنسین عالی فرانسه س.

Diplome Universitaire de Technologie) DUT) یا دیپلم مؤسسه های فناوری دانشگاهی فرانسه س.

Diplôme d’Etudes Universitaires Scientifiques et Techniques) DEUST)  دیپلم تحصیلات دانشگاهی علمی و فنی فرانسه حساب می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کلیه دوره های یادشده شامل دست کم دو سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه س که به موازات سیستمای جدید شامل ۱۲۰ واحد اروپایی میشه.

Licence  یاLicence Professionelle: به طور معمولی شامل ۶ ترم یا ۳ سال تحصیلات نظری، روش شناختی و کاربردیه که یه صد و هشتاد واحد رو در بر می گیرد (هر ترم سی واحده). شرط ورود به این دوره داشتن دیپلم دبیرستان یا مدرک برابر اون هستش.
دارندگان مدارک DUT و BTS با یک سال تحصیل می تونن Licence Professionelle رو دریافت نمایند.

‌‌‌Maitrise: یک‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از Licence یا ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان (طول‌ دوره‌ ‌‌همه با همً‌ چهار سال) رو در بر می گیرد.

Maitrise de Science et de Gestion) MSG ) وMaitrise de Science et Technique) MST): شامل دست کم ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم، یا ۲ سال تحصیل بعد از DEUG و دوره های مشابه یا یک سال تحصیل بعد از Licence است.

دوره دوم یا بعد از لیسانس

سیکل دوم:

Master شامل دو سال (۴ ترم) آموزش و تحقیق، گذروندن ۱۲۰ واحد اروپایی و بهمراه پایان نامه س و سال اول و دوم اون به ترتیب به Master Iو Master II. شناخته می شه.

این دوره به دو صورت زیر ارائه می شه:

Master de Recherche  یا پژوهشی و Master Professionel یا حرفه ‏ای

  • :Master de Recherche دو سال درس و تحقیق، ۱۲۰ واحد اروپایی و پایان نامه س.
  • :Master Professionel دو سال درس و کار حرفه ای، ۱۲۰ واحد اروپایی و پایان نامه میشه.

Diplome Ingenieur شامل دست کم ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان یا ۳ سال بعد از DEUg یا دوره آمادگی موسوم به Préparatoire و به همراه پایان نامه س.

Diplme d’Etudes Approfondies) DEA‌) و DESS: دوازده‌ تا هیجده‌ ماه‌ تحصیل‌ بعد از دوره ‌Maîtrise که‌ شامل‌ دو مرحله‌ درس‌ و تحقیق‌ و به همراه پایان نامه س.

‌دیپلم‌ های معماری موسوم به‌DPLG، DESA: شامل ۵/۴ تا ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه به همراه پایان نامه س.

Magistrat: شامل دست کم ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان و به همراه پایان نامه س.

سیکل سوم:

Doctorat: شامل دست کم سه سال تحقیق پس از Master de Recherche یا یعنی ۸ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان و گذروندن واحدها براساس نظر Ecole Doctorat می شه و همراه پایان نامه میشه. در واقع علم آموختگان این سیکل، مفتحر به دریافت PhD می شن.
در بعضی از دانشگاه های فرانسه،‌ طول مدت دکترا ۳ سال (مثل پرتغال) و در بعضی بین ۴ تا ۵ ساله. البته دانشجویان می تونن به صورت مجاز، مدت تحصیل خود رو ظرف ۶ سال به اتمام برسانند.

 

ارزشیابی مدارک تحصیلی از فرانسه

 

به گفته اداره کل علم آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمون،  مدارک تحصیلی اخذ شده از فرانسه با شروع دوره بعد از ۲۰۰۲ میلادی ولی با قوانین نظام قدیم، در صورت ارائه گواهی ارزیابی از دانشگاه‏ های فرانسه، برابر قوانین نظام جدید ارزشیابی می شه.

‌چگونگی‌ ارزشیابی مدارک‌ تحصیلی

‌۱ـ مدارک DUT، BTS، DEUG، DEUST به مأخذ «کاردانی» ارزشیابی می گردن.

 

۲- مدرک Licence «کارشناسی» ارزشیابی می شه.

 

تبصره: تنها اون دسته از مدارک Licence که شروع دوره اونا بعد از سال ۲۰۰۲ میلادی و درنظام LMD اخذ شده باشه به مأخذ کارشناسی ارزشیابی می گردن. بدین ترتیب مدارک Licence که شروع دوره اونا قبل از تاریخ یادشده و یا غیر از نظام LMD باشه به مأخذ کاردانی ارزشیابی می گردن.

۳ـ مدرک Licence Professionnelle «کارشناسی حرفه ای» ارزشیابی می شه.

۴ـ مدرک Maitrise و نیز مدارک MSG و MST به مأخذ «کارشناسی» ارزشیابی می گردن.

۵ـ مدرک Master واسه دوره پژوهشی (Recheche) «کارشناسی ارشد» و واسه دوره حرفه ای (Professionnel) «کارشناسی ارشد حرفه ای» ارزشیابی می شه.

تبصره- دوره Master I سال اول کارشناسی ارشد تلقی شده و پیش نیاز Master IIه. در صورت ارسال گواهی مربوط به پایان دوره یاد شده از طرف دانشگاه، فقطً گواهی صحت ارسال صادر می شه.

۶ـ مدارک DEA و DESS به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردن.

۷ـ مدارک Diplome Ingenieur به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردن.

۸ـ مدارک DPLG ،DESA: به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردن.

۹ـ مدرک Magistrat به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می شه.

۱۰ مدارک معماری موسوم به DPLG و DESA به مأخذ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می گردن.

 

 

۱۱- کلیه مدارک Doctorat «دکترا» ارزشیابی می گردن.

تبصره- مدارک دکترای سیکل سوم و Docteur d’Etat مربوط به نظام قبل از LMD «دکترا» ارزشیابی می گردن.

مدرک Docteur Universitaire ارزشیابی نمی شه و به این موضوع توجه کنین.

 

فهرست دانشگاه های ممتاز فرانسه

 

اداره کل علم آموختگان وزارت علوم در فهرست جدید خود از دانشگاه های ارزشیابی شده در کشور فرانسه، بیشتر از ۸۰ دانشگاه این کشور رو در فهرست ممتاز خود قرار داره.
این بدون معنیه که شما می تونین در هر رشته ای و هر مقطعی، در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل شده و از امتیازات مربوطه به ارزشیابی مدارک تحصیلی علم آموختگی و هم اینکه تسهیلاتی که وزارت علوم واسه دانشجویان شاغل در بیرون مرز کشور جفت و جور کرده،‌ مانند دریافت ارز دانشجویی و تخفیف در بلیط رفت و برگشت هواپیما،‌ استفاده کنین.

در حرفای آینده،‌ به بررسی فرصتای علمی، تحقیقاتی و بورس ۸۰ دانشگاه ممتاز فرانسه می پردازیم. اما واسه باخبر شدن از این فهرست، موارد زیر رو در نظر داشته باشین:‌

 

۱- Université de Provence (Aix – Marseille I, II. III)

 

 

۲- Université de Picardie Jules – Verne

 

 

۳- Université de Angers

 

۴- Université de Franche – Comté, Besancon

۵- Université de Bordeaux (I, II, III, IV)

۶- Université de Bretagne Occidentale

۷- Université de Caen
۸- Université de Savoie
۹- Université de Clermont – Ferrand (I, II)

۱۰- Université de Bourgogne, Dijon

 

۱۱- Université de Gronoble (I, II, III)

 

۱۲- Université de Havre
۱۳- Université de Lille (I, II, III)
۱۴- Université de Limoges

۱۵- Université de Lyons (I, II, III)

 

۱۶- Université de Maine – Le Mans

 

مطلب دیگر :
چگونه کیفیت زندگی خود را ارتقا دهیم ؟

 

 

۱۷- Université de Metz

 

 

۱۸- Université de Montpelier (I, II, III)

۱۹- Université de Haute – Alsace Mulhouse

۲۰- Université de Nancy (I, II)

۲۱- Université de Nantes

۲۲- Université de Nice Sophia Antipolis
۲۳- Université d´ Orléan

۲۴- Université Paris (I, II, III, IV, V, VI)

۲۵- Université Paris (IX, X, XI, XII, XIII)

 

۲۶- Université de Pau

 

۲۷- Université de Perpignan

 

 

۲۸- Université de Poitiers
۲۹- Université de Reims Champagne – Ardenne
۳۰- Université de Rennes (I, II)
۳۱- Université de Rouen – Haute Normadie
۳۲- Université Jean Monnet Saint – Etienne

۳۳- Université Strasbourg (I, II, III)

۳۴- Université de Toulon et du Var

۳۵- Université de Toulouse (I, II, III)

۳۶- Université Francois Rabelais de Tours

 

 

۳۷- Université de Valenciennes et du Hainut – Cambresis

۳۸- Université de Versailles Saint – Quentin – en – Yvelines

۳۹- Institut National Polytechnique de Toulouse
۴۰- Institut National Polytechnique de Gronoble

 

۴۱- Institut National Polytechnique de Lorraine

 

۴۲- Ecole Nationale کلیه‌ مدارس‌ عالی دولتی

۴۳- Institut National des Télécommunications(INT)

۴۴- Université de Cergy- Pontoise (University of Cergy- Pontoise)

 

۴۵- Université Denis Diderot (Paris VII)

 

۴۶- Université d’ Avignon et des Pays de Vauculse

۴۷- Ecole Nationale Supérieure de I’Aéronautique et de I’Espace (ENSAE- SUPAERO)

 

۴۸- Ecole Nationale Supérieure des Télécomunications de Bretagne

 

۴۹- Ecole Nationale Supérieure d’Ingénieurs de Limoges (ENSIL)

۵۰- Ecole Nationale Supérieure d’Electrotechnique, d’Electronique, d’Informatique, d’Hydrolique et des Télécommunications de Toulouse (ENSEEIHT)

۵۱- Université de Technologie de Compiégne (UTC)

۵۲- Ecole National Supérieure d’Ingénieurs Sud Alsace

۵۳- Ecole National Supériure des Techniques Industrielles et des Mines de Nantes تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های علوم کامپیوتر، علوم انسانی، مهندسی صنایع، مهندسی محیط زیست، فیزیک

۵۴- Universite Paris- Est

۵۵- Ecole Natioale Superiore d’Architecture de Grenoble

۵۶- Université de la Rechelle

۵۷- Université de Technologie de Troyes

۵۸- Ecole Spéciale des Travaux Publics, du Batiment et de I ‘Industrie
۵۹- Institut National des Langues et Civilisation Orientales (INALCO)

 

۶۰- Ecole Centrale Paris

 

۶۱- Université de Corse Pascal Paoli

۶۲- Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales

۶۳- Agro Paris Tech

۶۴- Centre Internqtionql d’Etudes Suip

 

۶۵- INSA-Lyon

 

۶۶- INSA- Rennes

 

۶۷- INSA- Rouen

 

۶۸- INSA- Strasbourg

۶۹- INSA- Toulouse

۷۰- Museum National d’Histoire Naturelle
۷۱- Ecole Central de Nantes

۷۲- Ecole National Supérieure des Mines de Paris

 

 

۷۳- Ecole Polytechnique (EP-Palaiseau)

 

 

۷۴- Ecole Polytechnique Universitaire de Marseille

۷۵- Institiut Supérieure de Mécanique de Paris

 

۷۶- Ecole nationale Supérieure d’Architecture de Normandie (ENSAN)

 

۷۷- Institut Supérieure de Mécanique de Parisفقط تا مقطع  کارشناسی ارشد

۷۸- Ecole d’ Architecture de la ville & des Territoires a Marne la Vallée (Tolbiac)

۷۹- Institut supérieur de Mécanique de Paris فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۸۰- Institut national de la recherché agronomique
۸۱- Université d’ Evry- Val-d’Essonne

۸۲- Ecole Supérieure d’Electicité (SUPELEC)

۸۳- Ecole National des Ponts et Chaussees (ENPC-Marne-La-Valleé)

فهرست دانشگاه های خوب فرانسه

وزارت علوم در فهرست شماره ۲ خود هم، فهرستی از دانشگاه های غیر ممتاز اما خوب فرانسه رو واسه ادامه تحصیل ایرانیان علاقه مند به تحصیل در این کشور ارائه کرده. این فهرست نشون میده که سطح دانشگاه های ارزشیابی شده این بخش به نسبت ۸۳ دانشگاه اشاره شده، کمی پایین تر ارزشیابی شده و بهتره دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترا، دانشگاه های بالا رو انتخاب کنن.

اما در صورت ادمیشن در دانشگاه های زیر، ارزشیابی مدارک تحصیلی شما انجام می شه و مشکلی وجود نداره. بعضی از دانشگاه هایی که در فهرست زیر مشاهده می کنین، فقط تا مقطع کارشناسی ارشد واسه ادامه تحصیل مناسبه و اگه خواهان دریافت ادمیشن PhD از این دانشگاه ها هستین، بهتره به لیست ۸۳ دانشگاه قبلی مراجعه کنین.

باید اینم بگیم که اگه مقطع دکترا رو در دانشگاه های زیر که با عنوان فقط تا سطح کارشناسی ارشد ارزشیابی شدن بگذرونین، مدارک علم آموختگی شما در سطح دکترا ارزشیابی نیس.

۱-(Institut Européen d’Administration des Affaires)

۲- Université Vincennes- Saint- Denis (Paris VIII)

۳- Ecole Supérieure de Commerce de Reims  فقط” تا کارشناسی ارشد و در رشته مدیریت

۴- CERAM Sophia Antipolisصرفا” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مدیریت، تجارت، بازرگانی، اداری و مالی

۵- Paris Graduate School of Management  فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته مدیریت

۶- ESSEC Business School قبول کردنیه.

۷- Ecole Pratique des Hautes Etudes

۸- Ecole des Hautes Etudes Commerciales du Nord (EDHEC) فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته تجارت

۹- Ecole Supérieure Libre des Sciences Commercials Appliquées (ESLSCA)فقط” تا کارشناسی ارشد و در رشته های بازرگانی و مدیریت

۱۰- Rennes International Business School فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های تجارت و بازرگانی

۱۱- Ecoles des Hautes Etudes Commerciales (Groupe HEC) فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های بازرگانی و اقتصاد

۱۲- Ecole d’Architecture de Paris- Belleville فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد

۱۳- Ecole d’Architedcture de Paris- Val-de-Sein فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد

۱۴- Institut Supériur d’Electronique de Paris (ISEP) فقط” تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات

۱۵- Ecole Supérieure d’Optique (ESO) تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مهندسی برق، مخابرات، فیزیک و اپتیک

۱۶- Institut Supériure des Matérieux et Mécaniques Avancées du Mans (ISMANS) تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های مهندسی مواد و مکانیک

۱۷- Ecole Superieure d’ Electronique de l’ oust (ESEO) پس از بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی کیفی رساله، درخواست مقاله)

۱۸- Institut de Physique du Globe de Paris

 

 

۱۹- Euromed Marseille (Ecole de Manadement) فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۰- Ecole Superieure d’Ingénieurs en Génie électriaue فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۱- Institut Supérieure d’ Argriculture فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۲- Ecole Superieure d’ Architecture

۲۳- Ecole Supérieure de Commerce Bretagne- Brest

۲۴- Conservatoire Nationale des Arts et Metiers

۲۵- Ecole Supérieure d’Ingénieurs des Travaux de la Construction de Metz فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۶- Grenoble école de Manaement فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد و فقط مدرک منتهی به دیپلم ملی فرانسه مورد تائیده. مدارک دوره های منتهی به دیپلم داخلی این مدرسه ارزشیابی نمی شه.

۲۷- Institut Supérieure d’Agriculture (ISA)فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۲۸- Audencia Nantes Ecole de Management فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

 

۲۹- Ecole de Management Léonard de Vinci

 

۳۰- Ecole Supérieure d’ingénieurs Léonard de Vinci

۳۱- Institut International de Multimédia Léonard de Vinci پس از بررسی کیفی (اخذ آزمون، بررسی رساله، چاپ مقاله)

۳۲- Eurecom Sophia Antipolis فقط اگه دوره ها به صورت مشترک با مدرسه عالی مخابرات پاریس و پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس برگزار شه قابل ارزشیابیه.

۳۳- Ecole Nationale Supérieur d’Architecture de Strasbourg (Unité Pédagogique d’Architecture de Strasbourg)

۳۴- Ecole d’ingénirurs en Génie des Systémes Industriels

۳۵- Ecole Supérieur de Commerce de Rouen فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۳۶- Ecole Supérieur de commerce de Toulouse فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۳۷- Institut de Préparation à l’Administration et à la gestion (IPAG) فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۳۸- Ecole Supérieur d’ingénieurs des travaux de la construction de Caen فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

۴۹- Ecole Supérieur de Commerce de Montpelier فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد و در رشته علوم اقتصادی

 

۴۰- Ecole de Management de Lyon فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

 

۴۱- Ecole Internationale de creation audiovisuelle et dr réalistion فقطً تا مقطع کاردانی

۴۲- Groupe école Supérieure de commerce Chambéry Savoie فقطً تا مقطع کاردانی

۴۳- Clermont Graduate school of Management فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

 

۴۴- Skema Business School فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

 

 

 

 

۴۵- Université de Technologie de Belfort-Montbéliard

 

کدوم دانشگاه های فرانسه ارزشیابی تحصیلی نمی شن؟

اگه نام دانشگاه یا موسسه ای در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (مثل معتبر و غیر معتبر) مشخص نشده باشه، درخواست کننده می بایست اعتبار اونو از اداره کل امور علم آموختگان استعلام نماید. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در صورتی  که ادمیشن از موسسات آموزشی عالی زیر در فرانسه به دست بیارین و علم آموخته شید، مدرک شما ارزشیابی نمیشه و از پتانسیلای مادی و الهی اون بی بهره هستین.

۱-      Academie Internationale des Hautes Etudes

 

 

۲-      Centre d’etude diplomatique et Strategique

۳-      Diplome d’etudes superieus-3eme cycle

 

 

۴-      Ecole pour l’Inormarique et les nouvelles technologies (EPTHECH)

۵-      Educatel

۶-      International University of Paris

 

۷-      Robert de Sorbon

 

۸-      Shiller International University

۹-      Total University
۱۰-   Vatel Hotel School
۱۱-   European Virtual University

از مدرسه مرکزی پاریس مدرک   Master Specialise

۱۳-   International School of Management (ISM)

 

۱۴-   The American University of Paris

 

جزییات ارزشیابی مدارک تحصیلی از فرانسه

  • نوع مدرک :‌DEUG, BTS, DEUST, DUT

شرایط:  شامل ۲ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی

ارزشیابی: کاردانی

 

 

  • نوع مدرک: ۲ LICENCE

شرایط: شامل ۳ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان و گذروندن ۱۸۰ واحد اروپایی

 

ارزشیابی:

 

  • کارشناسی (مدارک مربوط با شروع دوره بعد از سال ۲۰۰۲ و در نظام LMD
  • کاردانی (مدارک مربوط با شروع دوره قبل از سال ۲۰۰۲ و غیر از نظام LMD) 3 LICENCE

  • نوع مدرک: PROFESSINNEL

شرایط: شامل ۳ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا هنرستان یا ۱ سال تحصیل بعد از DUT و BTS

ارزشیابی: کارشناسی حرفه ای

  • نوع مدرک: ۴ MAITRISE

شرایط: شامل ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان یا یک سال تحصیل بعد از LICENCE مربوط به قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی و غیر از نظام LMD

ارزشیابی :‌کارشناسی

  • نوع مدرک: ۵ MST (MAITRISE DE SCIENCES ET TECHNIQUES( و MSG (MAITRISE DE SCIENCES DE GESTION(

شرایط: شامل دست کم ۴ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان، ۲ سال تحصیل بعد از DEUG و یا دوره های مشابه و یا یک سال تحصیل بعد از LICENCE مربوط به قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی و غیر از نظام LMD

ارزشیابی: کارشناسی
  • نوع مدرک:  MASTER DE RECHERCHE   

شرایط: سال تحصیل و تحقیق، ۱۲۰ واحد اروپایی و بهمراه پایان نامه. سال اول و دوم این دوره به ترتیب۱Master I و Master II نامیده می شه.

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

نوع مدرک: MASTER PROFESSIONNEL   

شرایط: تحصیل و کار حرفه ای، ۱۲۰ واحد اروپایی و بهمراه پایان نامه. سال اول و دوم این دوره به ترتیب۱Master I و Master II نامیده می شه.

 

ارزشیابی: کارشناسی ارشد حرفه ای

 

  • نوع مدرک:‌ DEA یا DESS 12

شرایط: تا ۱۸ ماه تحصیل (درس و تحقیق) بعد از Maîtrise مربوط به قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی و غیر از نظام LMD

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک:‌ DIPLOME D’INGENIEUR

شرایط: شامل دست کم ۵ سال تحصیل و کار حرفه ای و بهمراه پایان نامه بعد دیپلم متوسطه یا هنرستان یا سه سال تحصیل بعد از DEUG یا دوره آمادگی Préparatoire

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک: ‌دیپلم‌ های معماری DPLG ،DESA

شرایط: دست کم ۵ سال تحصیل بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان و بهمراه پایان نامه

ارزشیابی: کارشناسی ارشد

 

  • نوع مدرک: MAGISTRAT

 

شرایط: شامل دست کم ۵ سال تحصیل، کار حرفه ای و بهمراه پایان نامه بعد از دیپلم متوسطه یا هنرستان ارزشیابی: کارشناسی ارشد

  • نوع مدرک: DIPLOME DE DOCTEUR DOCTORAT DOCTEUR DE 3eme CYCLE DOCTEUR d’ETAT

شرایط: شامل دست کم ۳ سال تحقیق و بهمراه رساله

ارزشیابی: دکترا

توجه کنین که مدرک: DOCTEUR UNIVERSITAIRE به وسیله اداره کل علم آموختگان وزارت علوم ایران ارزشیابی نمی شه.
در رشته هایی که منتهی به این مدرک می شه شرکت نکنین. 

چند نکته درباره ‍۱۲۸ دانشگاه ارزشیابی شده فرانسه

نکته اول: ۱۲۸ دانشگاه ارزشیابی شده فرانسه به وسیله اداره کل علم آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هر ساله بروزرسانی می شه و باید آخرین اطلاعات رو از سایت وزارت علوم بدست بیارین. چه بسا دانشگاهی که در فهرست خوب بوده، به فهرست عالی پیشرفت درجه پیدا کرده باشه و در ارزشیابیای جدید،‌ دارای دست کم نصابای مورد نظر شده باشه.

نکته دوم: تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده فرانسه این فایده رو واسه شما داره که در بین تحصیل، از تسهیلات وزارت علوم مانند دادن ۱۰۰۰ دلار ارز دانشجویی به اندازه مبادله ای و هم اینکه تخفیفات بلیط هوایپما واسه رفت و برگشت دانشجو و هم اینکه ارزشیابی سریع مدارک علم آموختگی بهره مند می شه.