برگزیده

ماشین مجازی در مقابل کانتینر تفاوت چیست؟

یک ماشین مجازی یک سیستم عامل را مجازی می کند. پس ظرف چیست؟ آیا آنها یکسان هستند؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید …

ماشین‌های مجازی و کانتینرها انواعی از مجازی‌سازی هستند که به برنامه‌ها اجازه می‌دهند در محیط‌های جدا شده از سخت‌افزار زیربنایی مستقر شوند.

این فناوری‌ها اغلب در پروژه‌های بزرگ فناوری اطلاعات برای کاهش هزینه‌ها و آسان‌تر کردن استقرار برنامه‌ها در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شوند. ماشین مجازی برای آزمایش سیستم عامل های جدید نیز مفید است.

یکی از مشکلات این مفاهیم این است که آنها بسیار شبیه هستند و انتخاب بین آنها را دشوار می کند.

بنابراین دقیقاً تفاوت بین ماشین مجازی و کانتینر چیست؟

ماشین مجازی چیست؟

ماشین مجازی مجازی سازی یک کامپیوتر است. ماشین‌های مجازی به شما این امکان را می‌دهند که از یک کامپیوتر استفاده کنید تا کامپیوترهای متعددی را اجرا کنید که هر کدام دارای سیستم عامل خاص خود هستند.

ماشین های مجازی با استفاده از هایپروایزر ایجاد می شوند. این نرم افزاری است که بین VM و سخت افزار زیرین قرار می گیرد. هایپروایزر منابع را از سخت افزار زیرین می گیرد و آنها را به ماشین های مجازی اختصاص داده شده تقسیم می کند.

نتیجه محیط‌های متعددی است که از سخت‌افزار مشابهی استفاده می‌کنند اما طوری رفتار می‌کنند که انگار کاملاً از یکدیگر جدا شده‌اند.

کانتینر چیست؟

کانتینر شبیه ماشین مجازی است. اما به جای مجازی سازی کل یک کامپیوتر، یک کانتینر فقط نرم افزارهای بالاتر از سطح سیستم عامل را مجازی می کند.

ظروف سبک تر هستند زیرا به سیستم عامل خود نیاز ندارند. برای در نظر گرفتن این موضوع، آنها معمولاً به جای گیگابایت های مرتبط با ماشین های مجازی، در مگابایت اندازه گیری می شوند.

آنها همچنین نیازی به هایپروایزر ندارند و می توانند مستقیماً در بالای سیستم عامل میزبان قرار گیرند. سپس هر کانتینر هسته سیستم عامل میزبان را به اشتراک می گذارد.

 

در حالی که کانتینرها کوچکتر از ماشین های مجازی هستند، همچنان به گونه ای طراحی شده اند که شامل تمام فایل های لازم برای اجرای یک برنامه باشد. آنها شامل تمام وابستگی ها و کتابخانه های زمان اجرا هستند. این اجازه می دهد تا یک برنامه در داخل یک کانتینر در هر جایی اجرا شود.

تفاوت بین ماشین مجازی و کانتینر چیست؟

ماشین‌های مجازی طولانی‌ترین زمان را داشته‌اند، اما برای برخی اهداف با کانتینرها جایگزین شده‌اند. با این حال، هر فناوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین، ابزار مناسب برای کار به پروژه خاص بستگی دارد. در اینجا تفاوت های اولیه وجود دارد.

1. ماشین های مجازی یک سیستم عامل مجزا ارائه می دهند

به دلیل داشتن سیستم عامل مخصوص به خود، ماشین های مجازی می توانند تعدادی از وظایف را انجام دهند که با کانتینرها امکان پذیر نیست.

می توانید برنامه هایی را اجرا کنید که با سیستم عامل میزبان سازگار نیستند.

می توانید چندین برنامه را در سیستم عامل های مختلف اجرا کنید.

می توانید چندین برنامه را اجرا کنید که توانایی اشتراک گذاری عملکرد و منابع سیستم عامل را ندارند.

2. ظروف کوچکتر و قابل حمل تر هستند

به اشتراک گذاری یک سیستم عامل مقدار کد لازم برای اجرای یک کانتینر را تا حد زیادی کاهش می دهد. بنابراین کانتینرها به طور قابل توجهی کوچکتر از VMها هستند و اغلب تنها چند مگابایت را اشغال می کنند.

این باعث می شود کانتینرها به طور بالقوه بسیار ارزان تر شوند زیرا می توانید تعداد بیشتری از آنها را روی یک سرور قرار دهید. همچنین ظروف را به میزان قابل توجهی قابل حمل تر می کند.

کانتینرها را می توان به راحتی بین رایانه ها، محیط های محاسباتی و ابر منتقل کرد. این باعث می شود که آنها به ویژه برای تیم هایی مفید باشند که می خواهند در یک برنامه واحد در حالی که از محیط های مختلف استفاده می کنند، همکاری کنند.

بیشتر بخوانید : مجازی سازی شبکه

3. کانتینرها سریعتر راه اندازی می شوند

کانتینرها را می توان بسیار سریعتر راه اندازی کرد زیرا سیستم عامل از قبل در حال اجرا است، برخلاف راه اندازی یک ماشین مجازی، که شامل راه اندازی یک سیستم عامل جدید است.

مطلب دیگر :
مبل چستر

بنابراین کانتینرها می توانند در چند ثانیه راه اندازی شوند، در حالی که ماشین های مجازی معمولاً به چند دقیقه نیاز دارند.

از آنجایی که کانتینرها از منابع کمتری استفاده می کنند، به برخی از برنامه ها اجازه می دهند سریعتر اجرا شوند.

 

4. کانتینرها به همه منابع دسترسی دارند

ماشین های مجازی منابع خاصی دارند که توسط هایپروایزر به آنها اختصاص داده شده است. این می تواند برای برنامه های کاربردی با منابع فشرده مفید باشد، اما همچنین می تواند زمانی که منابع تخصیص یافته بدون استفاده رها می شوند، ناکارآمد باشد.

کانتینرها به تمام منابع سخت افزاری زیربنایی دسترسی دارند و بنابراین این مشکل را ایجاد نمی کنند. در نتیجه، کانتینرها معمولاً برای برنامه‌هایی که منابع مورد نیاز ناشناخته هستند، انتخاب بهتری هستند.

5. ماشین های مجازی ایمن تر هستند

یک ماشین مجازی کاملاً از هر چیز دیگری در رایانه جدا است. یک ظرف فقط در سطح فرآیند ایزوله می شود. این امر ماشین های مجازی را ایمن تر می کند.

اگر سیستم عامل میزبان در معرض خطر باشد، ممکن است همه کانتینرهای نصب شده در بالای آن نیز در معرض خطر قرار گیرند. در همین سناریو، ماشین های مجازی تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

اکسپلویتی که در داخل یک ماشین مجازی اجرا می‌شود، نمی‌تواند روی چیزی خارج از آن تأثیر بگذارد. یک اکسپلویت در داخل یک کانتینر به طور بالقوه می تواند به بقیه یک سیستم دسترسی داشته باشد.

 

آیا باید از ماشین مجازی استفاده کنید یا کانتینر؟

ماشین های مجازی و کانتینرها بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما قابل تعویض نیستند. در نتیجه، برخی از پروژه ها انتخابی بین این دو ارائه می دهند در حالی که برخی دیگر این امکان را ندارند.

هنگامی که می خواهید برنامه هایی را اجرا کنید که به طور خاص به یک سیستم عامل جدید نیاز دارند، باید از ماشین مجازی استفاده کنید. به عنوان مثال، سیستم عامل میزبان ممکن است برنامه را پشتیبانی نکند.

هنگامی که جداسازی و امنیت بیش از هر چیز دیگری اولویت دارند، باید از ماشین مجازی استفاده شود.

 

در اکثر سناریوهای دیگر، یک ظرف راه حل سبک تر، سریع تر و مقرون به صرفه تر را ارائه می دهد.

 

آیا می توانید از ماشین های مجازی و کانتینرها با هم استفاده کنید؟

اگر می خواهید کارکرد ماشین های مجازی و کانتینرها را داشته باشید، امکان ترکیب این دو وجود دارد. در این حالت، یک ماشین مجازی راه اندازی می کنید و سپس کانتینرهایی را در داخل آن مستقر می کنید.

این به ویژه برای اهداف امنیتی مفید است. برای مثال، تصور کنید ده کانتینر را روی یک کامپیوتر اجرا می کنید. اگر سیستم عامل آن رایانه به خطر بیفتد، ممکن است هر ده کانتینر تحت تأثیر قرار گیرد.

حالا تصور کنید که آن ده کانتینر را بین چندین ماشین مجازی تقسیم کنید. اگر یکی از آن ماشین های مجازی به خطر بیفتد، فقط کانتینرهای داخل آن تحت تأثیر قرار می گیرند و بقیه به صورت عادی کار می کنند.

 

آیا کانتینرها جایگزین ماشین های مجازی می شوند؟

ظروف به طور فزاینده ای محبوب هستند و دلایل بسیار خوبی دارند. آنها به بسیاری از اهداف مشابه ماشین های مجازی دست می یابند، اما این کار را با کسری از اندازه و هزینه بالقوه انجام می دهند.

علی‌رغم این واقعیت، موقعیت‌های زیادی وجود دارد که فقط یک ماشین مجازی عملکرد مورد نظر را ارائه می‌کند، به این معنی که ماشین‌های مجازی صرف نظر از اندازه‌شان، همیشه تا حدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.