میدونید غذایی که می خوریم چه ارتباطی با کارکرد مغز و حافظه ی ما داره؟ در بحث رژیم غذایی، همیشه حواس ما متمرکز بر اثر غذا روی اندام و ظاهرمونه؛ در حالی که دانشمندان هر روز بیشتر به اهمیت رژیم غذایی در کارکرد مغز و حافظه پی می برن. تغذیه واسه مغز و حافظه ی ما و به ویژه واسه سلولای خاکستری، خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر می کنین مهمه. واسه تقویت این دوستان خاکستری، در درجه اول باید بدونیم که بدن ما از نگرانی و استرس فراریه. وقتی به ما استرس و فشار وارد می شه، خواه این فشار فیزیکی باشه، خواه روحی و روانی، بدن ما شروع به ترشح سیتوکین می کنه؛ این مولکولای پروتئینی کوچیک، از سلولای مختلف سیستم ایمنی تولید می شن و از بدن در برابر استرس محافظت می کنن. واقعا، رفتار مولکولای سیتوکین با استرس، مثل مقابله ی اونا با عفونته. این مولکولا موقع جنگ با مریضیایی مثل ام.اس (Multiple sclerosis)، استرس، استرس و فشار خون بالا، شروع به فعالیت می کنن. بخاطر این در این نوشته می خواهیم ببینیم که واسه تقویت حافظه چه بخوریم.

بهترین مواد غذایی واسه تقویت مغز و حافظه

۱. آووکادو

این میوه یکی از سالم ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخابا واسه بهبود کارکرد مغز و تقویت حافظهه. هر چند بعضی وقتا به خاطر وجود چربی زیاد، تبلیغاتی منفی درباره این میوه صورت میگیره؛ اما باید بدونین که این چربیا از نوع اشباع نشده یا در اصطلاح «چربی خوب» هستن که باعث ثبات سطح قند خون و درخشش پوست شما می شن.

آووکادو شامل ویتامین K و اسید فولیکه و از لخته شدن خون در مغز (یعنی همون سکته مغزی) جلوگیری می کنه. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مثل تقویت حافظه و تمرکز هم خوب عمل می کنه. آووکادو پر از ویتامینای B و Cه؛ ویتامینایی که در بدن ذخیره نمی شن و باید روزانه اونا رو مصرف کنیم. این میوه نسبت به بقیه میوه ها، بیشترین میزان پروتئین رو داره. محتوای کم قند هم از دیگر امتیازات این میوه جالب و تازه وارد به بازارهای کشور ماست. با توجه به بافت خامه ای مثل و نرم اون، بعضی وقتا به جای روغن در پخت و پز میشه از اون استفاده کرد.

۲. چغندر

بیشتر بچه ها علاقه ای به خوردن چغندر ندارن، شاید خاطرات بد کودکی یا شکل خنده دار چغندره که حتی عاشقان سینه چاک سبزیجات رو هم در مورد استفاده از اون دودل می کنه. اما باید بگیم که این سبزیجات ریشه ای، یکی از مغذی ترین گیاهان قابل خوردن هستن و جایگاه ویژه ای در فهرست غذاهای سالم دارن. چغندر موجب کاهش نا آرومی می شه و به خاطر وجود آنتی اکسیدانا خاصیت ضدسرطانی بالایی داره، به خروج سم از خون کمک شایانی می کنه و نیترات طبیعی موجود در اون موجب آسون ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود کارکرد مغز می شه. توانایی انجام تمرینات سنگین رو بالا می بره و سطح کارکرد رو بهتر کنه. می تونین چغندر رو به شکل آب پز بخورین یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنین و ترکیبی بی مثل و خوش طعم بسازین.

۳. بلوبری (زغال اخته آبی)

بلوبری ثابت می کنه که بعضی وقتا چیزای کوچیک چه اثرات بزرگ و فوق العاده ای ایجاد می کنن (نمونه همون فلفل نبین چه ریزه). این کوچولوهای خوشمزه امتیازات زیادی دارن. واسه کسائی که با این میوه آشنایی کافی و وافی ندارن باید گفت: بلوبری پر از آنتی اکسیدانه و شامل ویتامین C ،K و فیبر فراوانه. سطح بالای گالیک اسید در این میوه، از مغز در برابر فشار و استرس محافظت می کنه و درنتیجه واسه تقویت حافظه، خوردن این میوه خوشمزه رو فراموش نکنین.

۴. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی ترین و مفید ترین مواد واسه تقویت مغز و افزایش قدرت حافظهه. پس مادران واقعا حق دارن که این همه به خوردن اون اصرار می کنن. ویتامین K و کولین موجود در اون، حافظه رو سرحال و هوشیار نگه می داره. پر از ویتامین Cه و تنها یک ظرف کوچیک اون ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه ی بدن رو فراهم می کنه. پر از فیبره و کمک می کنه که زودتر سیر شید. می تونین بروکلی رو نپخته استفاده کنین یا اونو بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده کنین.

۵. کرفس

کرفس از سبزیجات کم کالریه و خواص بی تعدادی داره. هر فنجون از آب کرفس تنها ۱۶ کالری داره. سطح بالای آنتی اکسیدان و پلی ساکاریدای موجود در کرفس، اونو به یک ماده ضدالتهاب عالی بدل می کنه و در درمان امراضی مثل درد مفاصل و سندرم روده تحریک پذیر خیلی کاربرد داره. کرفس پر از مواد معدنی، ویتامینا و بقیه مواد مغذیه. اگه علاوه بر سرحال نگه داشتن و تقویت حافظه و مغز عزیز تون، به دنبال کاهش وزن هم هستین، می تونین خیلی روی کرفس حساب کنین. هنگام استفاده از کرفس تنها به ساقها اکتفا نکنین و از برگ هاش هم استفاده کنین.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   مدل‏های هوش هیجانی از نظر روانشناختی

۶. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از چندمنظوره ترین مواد ممکنه. میشه به اون لقب آچار فرانسه روغنا رو اهدا کرد. بیشتر از ۷۷ مورد استفاده و درمان واسه این روغن هست. آسون بگیم، تقریبا هیچ دردی نیس که با وجود اون رفع نشه. پس طبیعیه که این حلال مشکلات در مورد ی کمک به مغز هم حرفای زیادی واسه گفتن داره. روغن نارگیل خاصیت ضدالتهابی داره، به تقویت حافظه به ویژه در سالخوردگی کمک می کنه و روده رو هم ضدعفونی می کنه.

۷. شکلات تلخ

خیلی ذوق زده نشید، هر شکلاتی واسه بدن مفید نیس. اما شکلاتای تلخ پر از آنتی اکسیدان هستن و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارن و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری اجرا می کنن. فراموش نکنین که منظورمان از شکلات، شکلاتای جور واجور و شیرین موجود در سوپر مارکتا نیس! قانون مفید بودن در شکلاتا اینه: هر چه تلخ تر و تیره تر باشه، واسه سلامتی مفید تره. در یک کلام می گیم شکلاتای تلخ و تیره واسه تقویت حافظه بی نظیرند.

۸. زرده تخم مرغ

آخرش بعد از سالا، زرده تخم مرغ به جایگاهی که لیاقتش رو داشت، رسید. زرده تخم مرغ مقادیر زیادی کولین داره که واسه رشد جنین و زنان باردار خیلی مؤثره و موجب شکستن پیوندای بتان می شه. بتان ماده ای شیمیاییه که هورمونای شادی آور تولید می کنه. پس بدونین و آگاه باشین که تخم مرغا هم می تونن شما رو بخندونن و شادتان کنن. اگه به خاطر ملاحظات کلسترولی از تخم مرغ پرهیز می کنین، خبره های خوبی واسه شما داریم. تحقیقات نشون میدن که تخم مرغ هیچ اثری بر سطح کلسترول افراد بالغ نداره؛ درواقع تنها موجب افزایش کلسترول خوب می شه. علاوه بر اینکه منبعی غنی از پروتئینه. فقط سعی کنین تخم مرغای ارگانیک استفاده کنین. وجود هورمون شادی بخش واسه تقویت حافظه هم مفیده.

۹. روغن زیتون نپخته

این روغن یک غذای واقعی واسه مغز و تقویت حافظهه. به خاطر وجود آنتی اکسیدانای موجود در اون موسوم به پلی فنول، این ماده غذایی از بدن در برابر پروتئینای سمی معروف به ADDL، که باعث مریضی فراموشی می شن، هم حفاظت می کنه. اما فراموش نکنین که این روغن واسه پخت و پز مناسب نیس، چون در دمای بالا هیدروژنه می شه و ترکیبات جدیدی تولید می کنه. نکته ی دیگر هم اینکه این روغن رو باید در جای سرد نگهداری کنین.

۱۰. گیاهان سبز

گیاهان سبز برگ مثل کاهو، اسفناج و غیره، اثرات زیادی در جهت کارکرد مثبت مغز دارن. در تحقیقاتی که روی سالخوردگان انجام شده بود، مشخص شد که به جز مواردی مثل سن، تحصیلات و گذشته خانوادگی، افرادی که دو تا سه بار در روز از این نوع سبزیجات مصرف می کنن، کمتر دچار مشکلات مغزی و حافظه می شن. این گیاهان پر از ویتامین A و k هستن و خاصیت ضدالتهابی دارن و استخوانا رو هم تقویت می کنن.

۱۱. رُزماری

روغن رُزماری خواص زیادی داره. این مسئله کم و بیش واسه همه نشونه. کارنوسیک اسید یکی از مواد معدنی سازنده رزماریه که از نابودی سلولای مغزی جلوگیری می کنه و از مغز در برابر رادیکالای آزاد شیمیایی محافظت نشون میده. از خواص دیگر رزماری، مراقبت از مغز در برابر فراموشی، سکته و جلوگیری از پیری سلولای مغزه و به تقویت حافظه کمک می کنه. ویژگیای ضدالتهابی رزماری در تقویت بینایی هم خیلی مؤثره.

۱۲. ماهی سالمون

اگه طرفدار غذاهای دریایی هستین، حتما این پیشنهاد واسه شما خیلی هیجان انگیزه. ماهی سالمون یکی از مقوی ترین غذاهای دریاییه که به کارکرد بهتر مغز خیلی کمک می کنه. این ماهی مخزن زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ه که حافظه رو بهتر کنه و ذهن و مغزتون رو سریع و تیز می کنه و حافظه رو جوون و در دسترس نگه می داره. اگه بچه خردسال در منزل دارین، مصرف ماهی سالمون موجب افزایش تمرکز و جلوگیری از بیش فعالی در اون می شه. اسیدای چرب موجود در این ماده غذایی، از سرطان جلوگیری می کنه و تومورهای سرطانی رو از بین می بره. پس حتما این ماهی خوش رنگ رو در وعدهای غذایی خود بذارین.

۱۳. زردچوبه

خیلی جالبه که یک ادویه آسون، پر از خواص و فوایده. زردچوبه در زمان قدیم به خاطر ویژگیای شفابخش خود مورد توجه بوده و خیلی استفاده شده. به خاطر وجود کورکومین که ترکیبی شیمیایی در زردچوبهه، این ادویه یکی از قوی ترین مواد ضد التهابی نام گرفته. زردچوبه سیستم ایمنی رو تقویت می کنه و سطح هوشیاری و پردازش اطلاعات در مغز رو بالا می بره. از مصرف این ادویه ی خوش رنگ در وعدهای غذایی تون غافل نشید.

۱۴. گردو

گردو بخورین که گردو، فراموشی رو از گرد مغز شما دور می کنه. گردو پر از ویتامین E و مواد معدنیه. مصرف مقدار کمی از اون در روز، به افزایش سلامت شما کمک می کنه و کارکرد مغز و حافظه رو پیشرفت می بخشه.

برگرفته از: draxe