مطالب عمومی سری اول

راهنمای جامع سفر به جزیره پوکت؛ بهشت تایلند [قسمت اول]

تایلند، سال‌هاست که یکی از ارزون ترین و راحت ترین مقصدهای گردشگری ایرانیان در جنوب شرق آسیا بوده و با وجود فاصله زیادی که با کشورمون داره، اما بازم یکی از اولویتای گردشگری آسیایی ایرانیان در چند دهه گذشته به حساب اومده. مردمانی خونگرم، طبیعی سرسبز و سبک زندگی جذاب و رنگارنگ و خوشحال تایلندیا در کنار فرصتای گردشگری و طبیعت گردی این کشور برنج خیز آسیا، دلیل شده تا مثل و ، تایلند یه مقصد گردشگری آسون الوصول واسه سلایق جورواجور باشه.

با در نظر گرفتن اینکه در ماه های آینده حجم گردشگران ایرونی به مقصد شهرهای جور واجور تایلند زیاد میشه، سرویس گردشگری ما در گفتار امروز، راهنمای کامل سفر به پوکت، مقصد جذاب ساحل گردی و ماساژ و استراحت تایلند رو ارائه می کنه تا واسه علاقمندان به این منطقه از قاره قدیمی، اطلاعات لازم در گفتاری کامل، جفت و جور باشه.

 

 

با قسمت اول پوکت گردی همراه ما باشین.

 

 

 

به چه دلیل پوکت؟

 

تایلند، یکی از مقصدهای گردشگری معروف آسیا در چند دهه اخیره. یکی از مهم ترین دلایل سفر گردشگران به این کشور، ارزون بودن گردش و اقامت در اون هستش که به نسبت سنگاپور و مالزی، وضعیت بهتری داره.
از طرفی، خیلی از شهروندان کشورای جور واجور آسیایی و اروپایی، واسه سفر توریستی به تایلند،‌ نیازمند روادید خاصی نیستن تا انگار، دریافت روادید تایلند به نسبت بعضی از مقصدهای گردشگری آسیا و قاره سبز، بسیار آسون و ارزانه.

تایلند،‌ کشور غذاهای رنگارنگ و طبیعتی سر سبز و حیرت انگیزه و بخاطر این، آب و هوای معتدلش، مشتاقان بسیاری به خصوص از مناطق سرد دنیا مانند اسکاندیناوی و روسیه داره.
یکی از مقصدهای گردشگری جذاب و پر مسافر تایلند، جزیره زیبای پوکته که هر چند واسه گردشگران حرفه ای هیجانی، جذابیتای رویایی مالدیو رو نداره، اما به هر حال، به اندازه کافی زمینه گردشگری ارزون و جذاب رو در اختیار جهانگردان قرار میده.

پوکت با نام مروارید دریای آندامان هم شناخته می شه و به دلیل سواحل زیبای خود و غواصی در آبای شفاف اون می شناسنش.بیشتر از نصف این جزیره رو جنگل فرا گرفته و از شمال تا جنوب اون کوه هایی کشیده شدن.نام پوکت از واژه ای مالزیایی به معنی کوه یا تپه گرفته شده چون از دور به این شکل به نظر می رسه.

پوکت بزرگترین جزیره تایلند ومهم ترین استراحتگاه واسه تعطیلات در تایلند و آسیاست.در شمال این جزیره فرودگاه بین المللی اون قرار داره که دسترسی به اونو ممکن ساخته. بهترین سواحل جزیره پوکت در کناره غربی اون قرار دارن و پاتونگ Patong و کارون Karon از جمله معرف ترین و محبوب ترین این سواحل هستن. ساحل پاتونگ بسیار وسیع و طولانیه و بیشتر مراکز خرید پوکت در اونجا قرار دارن.پوکت که دارای ۳۰ درصد جمعیت مسلمانه، در سالای گذشته همراه با سامویی،در میان ده جزیره محبوب آسیا شناخته شده.

شهر پوکت قبل از میلاد مسیح کشف شده و بطلمیوس، جغرافیدان یونانی،در قرن سوم پس از میلاد به اون اشاره کرده. پوکت همیشه به دلیل منابع غنی خود مورد توجه تاجران و سیاحان از سراسر دنیا بوده.وقتی که گردشگری تایلند اولین بار مطرح شد، پوکت از اولین نقاط این کشور بود که با طبیعت زیبای خود میزبان گردشگران شد.
پوکت بزرگترین جزیره تایلنده که در اقیانوس هند و در ۸۶۷ کیلومتری بانکوک قرار داره.

این جزیره که معروفیت و ثروت خود رو در ۵ قرن گذشته از راه استخراج قلع به دست آورده، حالا تبدیل به قطب گردشگری مهمی در تایلند شده که با سواحل زیبای خود بازدیدکنندگان بسیاری رو به طرف خود جذب می کنه.حدود ۷۰ درصد این جزیره کوهستانیه و بیشتر وقتا تماشاگر وزش بادهای موسمیه که هوایی گرم و مرطوب به این جزیره دادن.

دارای دو فصل خشک و بارانیه، از می تا اکتبر فصل باران و از نوامبر تا آوریل فصل خشکه که دمای هوا در اون زمان کم می شه.( ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) با وجود اینکه از اوایل دهه ۸۰،گردشگران اصلی ترین درآمد سواحل غربی این جزیره رو تشکیل دادن ولی در عین حال کشاورزی، صید ماهی و میگو و هم اینکه صید مروارید بازم از مهمترین مشاغل مردم این جزیره به حساب میان.

پوکت، جزیره ای قشنگتر و وسیعه که طبیعی دلربا داشته و آبای نیلگون و درختان همیشه سرسبزش، یادآور جزایر ، نگین دریای آدریاتیک یا ، مروارید اقیانوس اطلس در قاره آفریقا هستش.
اگه به پوکت سفر کنین، تفریحات جذاب و عالی در انتظار شماس که با این قیمت و این سطح، در کمتر نقطه ای در آسیا اینجور فرصتایی در اختیار شما میشه.

جزیره پوکت واقع در جنوب غربی کشور تایلند، یکی از افسانه ای ترین مناطق توریستی جهان هستش. خیلی از توریستا فکر می کنن این شهر تموم ویژگیای لازم واسه یه تعطیلات عالی رو داره.
اینجا سواحل شنی زیبایی هست که چندین مایل در کناره دریا گسترده شدن و آبی گرم و زلال پر از جاذبه های زیر آبی اون که واسه غواصی مناسبند، یادآور ماسه های طلایی سواحل وارنا بلغارستانه.

سواحل غربی پوکت مخلوطی از خلیج شنی، برآمدگیای سنگی و پرتگاهای بزرگ آهکی به همراه چندین ناحیه مهم توریستی مانند ساحل کامالا، ساحل کارون و ساحل پاتونگه که واسه عاشقان ساحل گردیای عاشقونه، انتخاب خوبی به نظر می رسه. کسایی که به دنبال جایی به جز ساحل هستن، می تونن تورهای جنگلای سرسبز گرمسیری، جنگلای گسترده نارگیل، شالیزارها، سواری روی فیلا، موج سواری، قایق سواری با قایقای بامبو و حتی بانجی جامپینگ رو تجربه کنن.

شلوغ ترین فصل در پوکت، زمان سال نو میلادی و عید کریسمسه. مهم ترین جاذبه پوکت که از دهه ۶۰ به عنوان استراحت بعضی وقتا ساحلی شناخته شده، سواحل زیبای اون هستش.

سواحل پوکت در تایلند حرف اول رو میزنن که از جمله اونا ساحل زیبای Karon با بیشتر از ۳ کیلومتر پهنا ، محلی بکر و دست نخورده و دارای اقامتگاه های خاصی مثل Best و است.

منطقه بکر و قشنگتر پوکت، هرساله صدها هزار گردشگر رو از اقصی نقاط جهان به سمت خود میکشونه و البته ظرفیتای اقامتی و گردشگری به نسبت خوبی هم در اختیار گردشگران قرار میده. واسه اینکه درک بهتری از گردشگری به پوکت داشته باشین، سفر رو از قدم اول که جفت و جور روادیده شروع می کنیم تا اگه عزیزانی هنوز موفق به دریافت گذرنامه نشده ان، از راه دریافت اون تا اقدام واسه سفر به تایلند و گردش در پوکت، راهنمای جامعی رو در اختیار داشته باشن.

مدارک و هزینه های لازم قبل از سفر

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که قبل از سفر به تایلند، مهم ترین مدرکی که نیاز دارین در کنار بلیط، گذرنامه س که دست کم باید ۶ ماه اعتبار داشته باشه و دست کم ۲ صفحه خالی در اون موجود باشه. اگه گذرنامه شما تا زمان حرکت، کمتر از ۶ ماه اعتبار داره، در اسرع وقت با مراجعه به پلیس +۱۰ نسبت به تعویض گذرنامه دست به کار شین.

هزینه های گذرنامه در سال ۱۳۹۶، شامل هزینه ۱۰ هزار ریالی واسه دریافت شناسه، هزینه ۳۷۵۰۰ ریالی واسه تعرفه شهرداری، هزینه ۷۵۰ هزار ریالی واسه خزانه داری استان واسه تعرفه ارسال گذرنامه و هزینه ۲۹۳۰۰۰ ریالی واسه خدمات دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشوره.

دریافت گذرنامه معمولا کمتر از ۷۲ ساعت انجام می شه و درب منزل یا محل کار تحویل میگیرین. اگه سفر شما خیلی فوری باشه، با مراجعه به مرکز اصلی ارسال گذرنامه، ظرف ۲۴ ساعت با ارائه مدارک مثبت، گذرنامه صادر و در اختیار شما قرار می گیره.

دریافت روادید گردشگری کوتاه مدت تایلند، بر خلاف روادید شنگن، سریع و آسون و حدود ۲۰۰ هزار تومن هزینه در بر داره که معمولا روی هزینه پایانی تورهای گروهی گردشگری دید می شه و مدیر آژانس، این روادید رو واسه شما دریافت می کنه.

اما اگه خودتون قصد دریافت روادید گردشگری به تایلند رو دارین، باید به مواردی توجه کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه خواهان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تایلند هستین، باید روادیددانشجویی دراز مدت دریافت کنین که شرایط و هزینه های خاص خود رو داره و باید با سفارت تایلند تو تهران تماس بگیرین.

مدارک و هزینه های دریافت روادید سفر به تایلند

واسه سفر به پوکت، نیازمند دریافت روادید تایلند هستین. اما این روادید، سریع و آسون صادر می شه و مدارک خاصی نیاز نداره. مدارکی که واسه اقدام روادید نیاز دارین شامل: اصل و کپی بلیط رفت و برگشت به مقصد تایلند، یه قطعه عکس رنگی، کامل کردن فرم درخواست روادید تایلند به زبون انگلیسی، کارت ملی، ترجمه شناسنامه و اصل گذرنامه س.

سفارت تایلند واسه خواهندگان ایرونی سفر به این کشور، ۲ نوع روادید توریستی و تجاری صادر می کنه که دریافت روادید توریستی، معمولا ظرف ۷۲ ساعت انجام می شه.
اگه از راه دفاتر مسافرتی مبادرت به دریافت روادید تایلند بکنین، ظرف یه هفته یا کم تر روادید رو دریافت می کنن. دریافت روادید فوری تایلند، بیشتر از ۲۰۰ هزار تومن هزینه در بر داره.
واسه آشنایی با قوانین جدید، به سفارت تایلند مراجعه کنین.

مشخصات سفارت تایلند تو تهران

    • نشانی: بهارستان، روبروی بیمارستان طرفه، کوچه استقلال پلاک ۳

  • شماره تلفن: ۷۷۵۳۱۴۳۳-۲۱
  • شماره فکس: ۷۷۵۳۲۰۲۲-۰۲۱

    • ساعات کار: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰

  • زمان دریافت مدارک: از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰

 

 

  • امور مربوط به دریافت ویزا: از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۶

حالا که با روش دریافت گذرنامه و مدارک لازم دریافت روادید توریستی عادی و فوری تایلند آشنا شدید، بد نیس که کمی درباره روشای سفر به این کشور به خصوص به مقصد پوکت بدونیم.

 

 

 

هزینه های سفر به پوکت

 

مثل بیشتر مقصدهای گردشگری پر مسافر آسیا و اروپا، تایلند هم در فصول جور واجور سال، تماشاگر قیمتای گردشگری متفاوتیه. هر چقدر به فصل گرما و ساحل گردی نزدیک شیم، هزینه های سفر به تایلند زیاد میشه و هر چقدر از تعطیلات تابستونی خارج و وارد زمستون شیم، بر اندازه سفرها تا حدودی کم میشه بالطبع، تماشاگر افت محسوس قیمتا به خصوص تورهای لحظه آخری هستیم.

چه وقتی به پوکت سفر کنیم؟

این سوال خیلی از علاقمندان سفر به تایلند به خصوص مشتاقان جزیره گردی رویایی در پوکته. بهترین فصل سفر به پوکت که اقلیمی گرمسیری در جنوب شرق آسیا داره، نوامبر تا فوریه هر سال (آبان تا بهمن) هست که هوا خنک می شه و اگه به این جزیره در این بازه وقتی سفر کرده باشین، با حجم بالای گردشگر مواجه میشین.

در این بازه وقتی، دمای هوا میان ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر میشه و میشه اونو خنک ترین و خشک ترین روزای پوکت نام گذاری کرد.
پس میشه گفت آبان تا بهمن بهترین زمان واسه لذت بردن از سواحل بهشتی پوکت و کیف کردن با تفریحات آبی این جزیره س.

البته آب و هوای پوکت از ماه اسفند تا آخر اردیبهشت که مسافران نوروزی ایران، رهسپار این دیار می شن، گرم ترین روزای خود رو بر خلاف آنتالیا که یکی از خنک ترین ایام خود رو می گذرونه، تجربه می کنه.
چون که دمای هوا بیشتر بین  ۳۵ درجه سانتیگراد تا ۴۰ درجه سانتیگراده. از همه بدتر، رطوبت بالایی رو تجربه می کنیم.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که از فروردین و یا ماه اپریل، زمان سفر به جزیره پوکت شروع شده و تماشاگر افزایش رشد گردشگر به این منطقه در تاینلد هستیم.
در این هنگام می تونین تماشاگر فستیوال سونکران، جشن سال نوی تایلندیا باشین.

اگه می خواید در فصل تابستون ایران یعنی از خرداد ماه تا اواخر شهریور، رهسپار پوکت شید، باید بدونین که فصل بارشای موسمی رو تجربه می کنین. هر چند دمای هوا خیلی بالا نیس، اما بیشتر در حدود ۳۰ درجه سانتیگراده. اما واسه بعضی از گردشگران فراری از بارشای سیل آسا، این زمان دلیل خیلی خوبی واسه سفر باقی نمی ذاره. اما اگه با باران مشکلی ندارین، عوضش می تونین از رطوبت پایین هوا و قیمتای بسیار پایین همه چیز لذت ببرین.

حالا خوبیش اینه سفر به پوکت در فصل تابستون، مثل سفر به مناطق سرد اروپا در زمستون، فرصتای گردشگری ارزون رو در اختیار گردشگران خودمونی قرار میده.  بارانی ترین زمان جزیر ه پوکت درزمان ماه های اردیبهشت، شهریور و میه و باقی روزا بارش همیشگی باران کم تر پیش میاد.

پس بهترین زمان سفر به پوکت درزمان ماه های آذر تا اول فروردینه. در این زمان رطوبت هوا خیلی نیس و نسیم خنک شما رو سر ذوق می آورد. دمای هوا در حدود ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتیگراده و خبری از بارانای موسمی و سیل آسا هم نیس و البته قیمتا هم، کمی سر اختلاف با گردشگری مقرون به صرفه (BUDGET TRAVEL)‌ داره.

دسترسی به پوکت

بهترین و سریعترین راه دسترسی به پوکت از راه پرواز به مقصد فرودگاه بین المللی اون هستش که در شمال این جزیره قرار داره.
خطوط هوایی ایراسیا ()، تای ایرویز ()، اورینت تای() و نوک ایر (nok Air) هر روز از بانکوک واسه پوکت پرواز دارن که مدت زمان اونم حدود ۷۰ دقیقه س.

محدودیت بار در پروازهای پوکت واسه: ایراسیا پونزده کیلو ( اضافه بار واسه هر کیلو حدود ۳ دلار ) تای ایرویز بیست و پنج کیلو ( اضافه بار واسه هر کیلو حدود ۲ دلار ) اورینت تای بیست کیلوه. از این رو مسافرایی که قصد خرید بیشتری در بانکوک دارن، بهتره که شهر پوکت رو اول سفر خود بذارن! البته این محدودیتا ممکنه در هر فصل عوض شه.
پس واسه به دست آوردن جزییات بیشتر  به درگاه اطلاع رسانی ایرلاینا مراجعه کنین.

تورهای پوکت

خیلی از هموطنان در زمان سفر به تایلند، از تورهای گردشگری اختصاصی  استفاده می کنن. در این حالت ۲ نوع تور هست.
توری که شما رو فقط به پوکت می بره. مثل توری که شما رو فقط به باتومی گرجستان می بره. اما تور دیگری هم هست که علاوه بر پوکت، چند شب اقامت در بانکوک رو هم در برنامه دارین و واسه کسایی که علاقمند به بانکوک گردی هستن، این تور مهم میشه.

به هر حال، بانکوک، پایتخت تایلنده و مقصدهای گردشگری هنری و طبیعت گردی و تفریحی و تجاری و خرید مخصوص به خود رو داره.
در تورهای مخصوص پوکت که مقصد گردشگری فقط پوکته و چند ساعت توقف در بانکوک داره، معمولا ۷ شب و ۸ روز در این جزیره هستین. هزینه، براساس قیمت هتل و نوع هواپیما و خدماتی که به شما ارائه می شه فرق داره.

طیف هزینه های تور اختصاصی به پوکت بین ۲ میلیون تا ۸ میلیون براساس هتل و خدمات فرق داره.
اما این هزینه ها در وقتی که اصطلاحا high-season نباشه، کاهش محسوس پیدا می کنه.

در تورهای ترکیبی سفر به تایلند، ما تماشاگر یه وقتی ۶ شب و ۷ روز یا همون ۷ شب و ۸ روز هستیم.
یا این فرق که ۳ شب یا ۴ شب در پوکت و مابقی در پایتخت تایلند اقامت دارین. طیف هزینه ها هم معمولا بین ۱.۵ میلیون تومن تا ۸ میلیون تومن متغیر میشه. به دلیل رقابت بالای آژانسا و تخفیفای زیاد هتلای گردشگری تایلند، می تونین قیمتای مختلفی رو پیدا کنین.

اما در انتهای این گفتار، نکاتی درباره انتخاب تور خوب پوکت گردی ارائه می کنیم که می تونه راهنمای خوبی واسه مشتاقان سفر به این جزیره قشنگتر باشه.

نکته هایی در حمل و نقل در پوکت

توک توک: بهترین راه واسه گذروندن مسیرهای کوتاه، به کار گیری توک توک هاست. توک توکا یه جور تاکسیای بسیار کوچیک و عمومی هستن که قیمت تقریبا مناسبی دارن و واسه مسافتای کوتاه حدود ۴۰ تا ۱۰۰ بات (حدود ۵ تا ۱۱ هزار تومن) می شن.

اتوبوس محلی: سانگسیو (songthae ) یه جور اتوبوس محلی در تایوانه که روزانه بین ساعات ۷ تا ۱۸ در شهر فعالیت می کنن. مقاصد این اتوبوسا به زبون انگلیسی و روی بدنه اونا درج شده.
این اتوبوسا ایستگاه مشخصی ندارن و پس هر جا که خواستین می تونین زا اتوبوس پیاده شید. این اتوبوسا به دو رنگ دیده می شن که اتوبوسای آبی هزینه ای در حدود ۳۰-۴۰ بات (حدود ۳ تا ۴ هزار تومن) و اتوبوسای صورتی هم در حدود ۱۰ بات (هزار تومن) هستن.

تاکسی موتوری: یکی از راه های ارزون گشت و گذار واسه مسافتای کوتاه، تاکسیای موتوری هستن. البته باید بدونین امنیت چندانی ندارن و هزینه اونا بسته به راه و قدرت چانه زنی شما متفاوت میشه.

اجاره ماشین: با هزینه ای در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بات (حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومن) می تونین یه ماشین رو واسه یه روز اجاره کنین. ۶- اجاره موتور: می تونین با هزینه ۲۰۰ بات در روز (حدود ۲۲ هزار تومن)، موتورسیکلتی رو اجاره کنین. البته اگه موتور رو واسه یه هفته یا بیشتر بخواین، میتونی با روزی ۱۵۰ بات (حدود ۱۷ هزار تومن) قرارداد ببندین.

قایق: واسه گشت و گذار در دور و بر جزیره پوکت، می تونین از قایق استفاده کنین. واسه هزینه پایانی قبل از اون که سوار قایق شید با صاحب اون گفتگو کنین. با این حال قیمت قایق سواری واسه هر ساعت حدود ۵۰۰ بات (حدود ۵۵ هزار تومن) میشه و هزینه اجراه یه روزه در آخر ۱۸۰۰ بات (حدود ۱۹۸ هزار تومن) می شه.

تخمین نسبی هزینه های سفر به پوکت در سال ۹۶

در جزیره قشنگتر پوکت بیشتر از دو هزار نوع اقامتگاه جور واجور دیده میشه که از هتلی لوکس تا محل خوابی مناسب متفاوت ان. قبل از اون که به هزینه های شکلای جور واجور هتلا، هتل آپارتمانا و هاستلا بپردازیم.

 

در زیر طیف هزینه هر نوع هتل در هر شب ارائه شده.

 

  • هتلای ۱ ستاره: بین ۲۰۰-۱۶۰۰ بات؛ حدود ۲۲-۱۷۷ هزار تومن
  • هتلای ۲ ستاره: بین ۳۰۰-۲۸۰۰ بات؛ حدود ۳۳-۳۰۰ هزار تومن
  • هتلای ۳ ستاره: بین ۳۰۰-۳۱۰۰ بات؛ حدود ۳۳-۳۴۰ هزار تومن
  • هتلای ۴ ستاره: بین ۶۵۰ تا ۹۰۰۰ بات؛ حدود ۷۰-۹۹۰ هزار تومن
  • هتلای ۵ ستاره: بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰۰ بات؛ حدود ۲۴۰ هزار تا ۲٫۷ میلیون تومن

مهمون خونه و هتل آپارتمون: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمون، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات اون فرق داره.

حدود ۶۰۰ هتل آپارتمون، مهمون خونه و هاستل در جزیره پوکت دیده میشه. هزینه ها از شبی ۱۰۰-۲۰۰۰ بات فرق داره.

(حدود ۱۱-۲۲۰ هزار تومن)

سفر شخصی به پوکت

اگه  خواهان سفر تکی به پوکت هستین و خوتان می خواید تا محلای اقامت رو در این جزیره، اینترنتی رزرو کرده و دنبال روادید و رزرو بلیط هوایپما باشین، باید همه کارا رو خودتون بکنین و بخاطر این، تسلط اطلاعاتی نیاز دارین. از ، ، و پیشنهادای پوکت گردی کاربران و و درگاهای اطلاع رسانی مهمی مانند ویکی تراول استفاده کنین.

واسه سفر به پوکت، باید اول بانکوک رفته و از اونجا پرواز دیگری گرفته و به این جزیره برید. هیچ پرواز ایرونی مستقیمی به پوکت نداریم و باید حتما از بانکوک سفر کنین. تهران پوکت با پروازهای خارجی، بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار هزینه در بر داره که واسه کسایی که خواهان نبود توقف هستن، این هزینه مطلوبه.

شما از مشهد هم می تونین به پوکت برید که حدود ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه در بر داره.
از شیراز هم به مقصد پوکت، متوسط هزینه بلیط هواپیمای شما بین ۶۵۰ تا ۹۰۰ دلار می شه که این قیمتا در ماه های جور واجور سال متفاوت میشه. از قطر ایر لاین و ترکیش ایر ویز و الاتحاد و دیگه هواپیماییای بین المللی می تونین اطلاعات لحظه ای بدست بیارین.

روزانه پروازهای زیادی بین تهران و پوکت با یه توقف در بانکوک صورت میگیره که هزینه زیادی هم نداره. از تهران تا بانکوک اگه خواهان دریافت بلیط باشین، شاید هزینه بلیط رفت و برگشت شما از هزینه یه تور ترکیبی بیشتر شه.
اما به هر حال، بلیط بانکوک به پوکت کمتر از ۱۰۰ دلاره.

نگاهی به واحد پول تایلند

یکی از موضوعات مهمی که در سفر به تایلند باید در نظر داشته باشین، هزینه های تبدیل ارز ریال به بت،‌ واحد پول تایلنده. تا امکان داره در سفر به این کشور، مقداری پول خرد به همراه داشته باشین تا وقتی که نیاز شد، از این سکه ها استفاده کنین. می تونیم بگیم که معمولا صرافیا، پولای سکه ای رو تعویض نمی کنن. واحد پول تایلند با نماد THB نشون داده می شه و واسه رد و بدل کردن ارزش ریال به بت تایلند از این درگاه استفاده کنین.

از جمله اسکناسای عادی تایلند میشه به ۲۰ بت سبز رنگ، ۵۰ بت آبی رنگ، ۱۰۰ بت قرمز رنگ، ۵۰۰ بت ارغوانی رنگ و ۱۰۰۰ بت قهوه ای رنگ اشاره کرد.

در نگهداری بت قهوه ای دقت کنین که تقریبا به اندازه یه ایران چک یه میلیون ریالی ما ارزش داره.
هر ۱ بت یا بات تایلند، برابر با ۱۰۰ ستنگه. سکه های  تایلندی به صورت ۱، ۲، ۵ و ۱۰ و بعضی وقتا سکه های ۲۵ و ۵۰ بتی دیده می شه.

چون سطح قیمتا در جزیره پوکت به نسبت تهران و مراکز استانا بالاتره، باید برنامه ریزی سفر خود رو با تسلط اطلاعاتی نسبت به هزینه ها انجام بدین تا از ارز واسه زیادی سفر شما دوری کنه و بیشترین حد به کار گیری پوکت گردی با کمترین هزینه رو داشته باشین. البته توجه کنین که خورد و خوارک در این جزیره نیلگون آروم، یکی از از جذاب ترین و در عین حال ارزون ترین بخشای سفره.

هزینه های حمل و نقل در  پوکت

پوکت هرچند جزیره س، اما بسیار بزرگه و واسه دیدن اون،‌ حتما نیاز به وسایل حمل و نقل عمومی یا خصوصی دارین. وسایل حمل و نقل در این جزیره بر خلاف بانکوک، گسترده و مدرن نیس و هزینه های بالایی داره.
بهترین گزینه،‌ به کار گیری تاکسیای عمومیه که شما رو به نقاط جور واجور جزیره می بره. بعضی از هتلای پوکت، امکانات گردشگری جزیره دارن و شما از پرداخت هزینه های اضافی در امان هستین. البته اجاره کردن موتور سیکلت یا خودرو در جزیره پوکت هم به وسیله بعضی از شرکتا مانند این شرکت، شدنیه.

هزینه تاکسی واسه سفرهای کوتاه، حدود ۲۵ هزار تومنه. اگه از اتوبوس استفاده کنین، بلیط ۱۰ تا ۴۵ بتی ارائه می شه که بستگی به طول فاصله شما داره.
اجاره ماشین هم روزانه کم تر از ۱۲۰ هزار تومن هزینه در برخواهد داشت. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اجاره موتور واسه ساحل گردی در پوکت هم روزانه ۲۰ هزار تومنه که واسه گردشگران هیجانی و غیر خونواده، انتخاب خوبی میشه.

تاکسیای آبی رنگ در  پوکت که به تهویه مطبوع هم مجهز هستن، یکی دیگه از انتخابای حمل و نقل در این جزیره تایلنده که معمولا با استقبال گردشگران هم مواجه می شه.

 

سیستم حمل و نقل با تاکسی

 

تاکسیای آبی رنگ در پوکت، بعضی وقتا ISUZU  های جدیده. البته پیدا کردن تاکسیای مجهز به تاکسی متر در این جزیره کمی سخته. به خاطر همین، بعضی وقتا راننده ها با مسافران بر سر تعرفه ها و مبلغ پایانی، بحث دارن. هزینه ورودی تاکسیای رسمی مانند تاکسیای فرودگاهی، حدود ۲۴ هزار تومنه و به ازای هر کیلومتر، از شما ۳۵ بت دریافت می کنن. البته اگه تاکسی ۱ ساعت منتظر شما باشه در هر مقصدی، چند صد بت دریافت می کنه که می تونین با چانه زدن، مبلغ رو کم کنین.

اگه در به کار گیری تاکسی، بین ۳ تا ۵ کیلومتر رو طی کنین، حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ بت باید پرداخت کنین. این هزینه واسه مسافتای ۸ تا ۱۲ کیلومتر، حدود ۵۵۰ بت و واسه مسافتای بیشتر از ۲۰ کیلومتر، حدود ۹۰۰ بت می شه.

هزینه های توک توک در پوکت

یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در جزیر پوکت تایلند، واسه گذروندن مسیرهای کوتاه،‌ همین توک توکا هستن. توک توک یعنی  تاکسیای خیلی کوچیک که قیمت مناسبی دارن و واسه مسافتای کوتاه، با کم  تر از ۸۰ بت میشه با اونا طی راه کرد و تعدادشون هم در جزیره زیاده. البته شبا شاید مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شید.

پوکت گردی با اتوبوس سانگسیو

سانگسیوها، از جمله وسایل حمل و نقل عمومی در جزیره پوکت تایلند هستن که تقریبا ۱۸ ساعت در روز فعالند. مقصدهای این اتوبوسا به زبون انگلیسی روی اونا همونطور که در شکل بالا مشاهده می کنین، درج شده، ایستگاه خاصی ندارن و می تونین هر جا خواستین از اتوبوس پیاده شید. این اتوبوسای آبی رنگ بین ۳۰ تا ۴۰ بت دریافت می کنن. البته اتوبوسای صورتی هم هست که ۱۰ بت قیمت دارن.

نکاتی درباره فانتاسی شو معروف پوکت

یکی از معروف ترین فرصتای گردشگری و تفریح هیجانی در جزیره مرجانی پوکت تایلند رو باید فانتاسی شو دونست که مخاطبان خیلی از سراسر جهان داره.

فانتاسی شو در ساحل کامالا از بهترین دیدنیای تایلند و بزرگترین نمایشیه که در این جزیره برگزار می شه.نمایش طناب و بند بازی، اجراهای گروهی با فیلا و بقیه حیوانات و هم اینکه اجرای نمایشای داستانی، آمیزه ای از سنت و خیال که واسه شما شبی یاد موندنی رو رقم میزنه.

فانتاسی شو از بهترین تفریحات پوکت هستش که جذاب و دیدنی، فوق العاده موثر و مفرحه. و یکی از بزرگ ترین نمایش هاییه که در آسیا برگزار می شه و بازیا و سرگرمیای جور واجور و فروشگاه های زیاد، کاخ فیلا، حیات وحش دیدنی، و رستورانا و دکهای فست فود در این مکان پیدا میشه.

که با وجود ساختمانا و معماری عالی اون، فروشنده های حرفه ای، و فیلای سیرک فرز و زرنگ، یکی از بهترینای تایلنده .و بزرگترین پارک فرهنگی هستش.
در این منطقه دهاتی فروشگاه های بسیار جور واجور هست که تی شرت، لباس شنا و جواهرات رو به فروش می رسونن.

بازیای کارناوال فیل سواری و رستورانای بسیاری در اونجا هست.
در این نماشگاه همه چیز واسه تفریح و سرگرمی و غذاهای خوشمزه تایلندی واسه شما مهیاست. بهتره حتی یه ثانیه از این تفریحات رو از دست ندین! واسه راحتی میهمانان و گردشگران در هر نقطه از این منطقه تاکسی سرویسا و خدمه مهربون منتظر خدمت رسانی هستن. در فانتاسی شو پوکت علاوه بر رستوران، کاخ فیلا، تاتر جادوئی و کاخ صدساله، معبد آنگکور هم بسیار قشنگتر و اثر میذاره.

مطلب دیگر :
تحصیل رایگان ارشد و دکترا با بورسیه دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۱۸