مطالب عمومی سری اول

سلبریتی هایی که نمی دانستید پناهنده هستند

چند روز قبل یعنی بیستم ژوئن، روز جهانی پناهندگان بود. از اونجایی که مسأله پناهندگان و پناهندگی همیشه مورد توجه جامعه بین المللی بوده، خوبه کمی به موضوع تواناییای افراد پناهنده بپردازیم و نقش اونا در جامعه بپردازیم.

پناهندگان آدمایی هستن که جنگ، بلایای طبیعی یا ظلم و ستم، اونا رو مجبور به فرار از کشور خود کرده. به گفته سازمان ملل متحد، امروزه بیشتر از ۲۵ میلیون پناهنده در سراسر دنیا هست.

پناهندگان بر خلاف مشکلات زیادی که با اونا درگیرن، تونسته ان نقش پررنگی در جامعه خود اجرا کنن. در ادامه به تعدادی از سلبریتیایی می پردازیم که شایدً نمی دونستید پناهنده هستن.

۱- ریتا اونو- خواننده

اونو در کشور یوگوسلاوی (کوزووی امروزی) و از پدر و مادری آلبانیایی به دنیا اومد. ویرانی یوگوسلاوی، آلبانیاییا رو درگیر ستمای قومی کرد.
خونواده ریتا در حالی که اون تنها یه سال داشت واسه فرار از این ظلم و ستم، به لندن جا به جایی مکان کردن و حالا اون یه خواننده، بازیگر و مدله.

۲- میلا کونیس- بازیگر

کونیس در سال ۱۹۹۱، یعنی وقتی که ۷ سال داشت، به همراه خونواده اش با ویزای پناهندگی مذهبی از اوکراین به لس آنجلس اومد.

اون در اینباره گفته: «بعد از ماجرای هولوکاست، تو روسیه هیچکی اجازه نداشت مذهبی باشه. به خاطر همین پدر و مادرم طوری منو بزرگ کردن که بدونم یهودی هستم. شما خودتون در درون تون میدونین که کی هستین.»

۳- کامل استاپارد- نویسنده

اگه اهل کتاب و تئاتر باشین کامل استاپارد رو شایدً می شناسین، نمایشنامه نویس بزرگ و مشهوری که چندین جایزه ادبی دریافت کرده و آثارش به زبانای مختلفی ترجمه شده.

استاپارد در کشور چکسلواکی (کشورای جمهوری چک و اسلواکی امروزی) به دنیا اومد. اون قبل اینکه پای ارتش نازی به محل زندگی اش برسه، اونجا رو ترک کرد.

روزی که نازیا حمله به چکسلواکی رو شروع کردن، استاپارد، نویسنده آینده، از جنگ و قتل عام دسته جمعی یهودیا به دست ارتش نازی فرار کرد.
پدر و مادر کامل اونو به سنگاپور بردن که یکی از کشورهایی بود که شرکت پدرش، کارکنان خود رو به اونجا می فرستاد. هر چهار بابابزرگ و مادربزرگ کامل که موفق به فرار نشده بودن، به دست نازیا کشته شدن.

دو سال بعد، یعنی وقتی که ژاپنیا به سنگاپور حمله آوردن، خونواده استاپارد دوباره مجبور به فرار شدن. کامل و برادرش به همراه مادرشون به شهر دارجلینگِ هند رفتن و پدر کامل داوطلبانه به ارتش بریتانیا ملحق شد (اون در سال ۱۹۴۲ در جنگ کشته شد). بعد از جنگ، استاپارد در لندن ساکن شد.

مطلب دیگر :
۹ گیاه و ادویه‌ای که به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کنند

۴- مادلین آلبرایت- وزیر امور خارجه قبلی آمریکا

مادلین آلبرایت کشورش چکسلواکی (کشورای جمهوری چک و اسلواکی امروزی) رو قبل از واقعه هولوکاست ترک کرد.

به دنبال ویرانی چکسلواکی به دست آدولف هیتلر، خونواده آلبرایت مجبور به فرار از کشور خود شدن و به انگستان جا به جایی مکان کردن. بعد از جنگ جهانی دوم، خونواده آلبرایت به چکسلواکی که دوباره سروسامون گرفته بود برگشتن و تا قبل اینکه یه حکومت کمونیستی کنترل کشور رو به دست بگیره به زندگی در اونجا ادامه دادن. بعد از اون، مادلین به نیویورک جا به جایی مکان کرد و از اون به بعد دیگه در آمریکا ساکن شد.

در سال ۱۹۹۷، اون به اولین زنی تبدیل شد که به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا انتخاب شد.
این بالاترین مقام سیاسی ای بود که یه زن تونست در تاریخ آمریکا به اون دست پیدا کنه.
آلبرایت در کتاب خاطرات خود به نام Madame Secretary درباره اینکه چیجوری بعدا به یهودی بودنش پی برده بود و همینطور ماجرای فرار خونواده اش به خاطر پاکسازی قومی و ظلمای سیاسی، صحبت کرده.

۵- ایمان- سوپر مدل

ایمان که اولین سوپر مدل سیاهپوست دنیا هستش، در کودکی به مدرسه ای شبانه روزی در مصر می رفت، اما بعد از اینکه دولت اون زمان سومالی با کودتا سرنگون شد، خونواده اون مجبور به فرار از سومالی شدن. اونا اول در کنیا ساکن شدن و بعد از اون به نقاط دیگری از دنیا سفر کردن.

ایمان بعد از اینکه در دهه ۱۹۹۰ خود رو از کار مدلینگ بازنشست کرد، به فعالیتای آدم دوستانه پرداخت و یه خط تولید لوازم آرایشی هم واسه شکلای جور واجور رنگ پوست درست کرد.

 

با ثروتمندترین مهاجران امریکا آشنا شید