مطالب عمومی سری اول

۵ مورد از مهم ترین تئوری های توطئه راجع به ترور جان اف کندی

درست از همون ساعات اول ترور جان اف کندی در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳، شایعات زیادی در مورد واقعیت اتفاقاتی که اون روز اتفاق افتاد به وجود اومد. داستان رسمی عقیده داره که مردی به نام لی هاروی اسوالد که تفکراتی کمونیستی داشت به تنهایی نقشه ترور رییس جمهور وقت آمریکا رو کشیده و اجرا کرده اما بسیاری با این برداشت از ماجرا مشکل داشته و اونو غیرقابل قبول می دونسته و می دونن. هر چند بعضی از مدارک و دلایل نشون میده که اسوالد متهم اصلی و فقط این ماجرا بوده اما نکات ریز دیگری هم هست که نشون میدن عوامل دیگری در قتل جان اف کندی سهیم بودن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۵ مورد از مهم ترین تئوریای توطئه در این مورد آشنا کنیم.

۱-تئوری یدونه گلوله

هر چند از همون اول مخالفتای بسیاری با گزارش کمیسیون وارن (کمیسیون تحقیقاتی بررسی ماجرا که بدون این دست اون دست کردن پس از ترور تشکیل شد) و نتیجه گیریای پایانی اون وجود داشت اما مهم ترین موضوعی که غیرقابل قبول انگاشته می شد این بود که گزارش کمیته وارن ادعا می کرد که همه جراحات مرگبار جان اف کندی و زخمایی که جون کانلی، فرماندار ایالت تگزاس که موقع حادثه همراه کندی در خودرو اون نشسته بود، ورداشته فقط در اثر اصابت یه گلوله واحد اتفاق افتاده که بعدا به «تئوری یدونه گلوله» و یا «تئوری گلوله جادویی»، نامی که منتقدان بر اون گذاشتن، معروف شد.

اگه این تئوری درست نباشه پس باید یه نفر غیر از اسوالد دستکم یه گلوله دیگه شلیک کرد باشه یا شاید هم اسوالد اصلاً گلوله ای شلیک نکرده. کانلی در شهادتای خود در حضور کمیسیون وارن گفته بود که گلوله ای که باعث زخمی شدن ایشون از ناحیه پشت شده بعد از اصابت دستکم یکی از گلولهایی شلیک شده بود که به کندی برخورد کرده و باعث زخمی شدن و نه مرگ ایشون گردیده بود. ایشون تا آخر عمر بر همین گفته و باور خود اصرار می کرد و در میان کمیته هفت نفره وارن هم سه نفر از اونا تئوری یدونه گلوله ای رو باور نداشتن.

۲- اطلاع قبلی از ترور

اگه جه باور عمومی بر اینه که ترور جان اف کندی یه موضوع شوکه کننده و یهویی بوده اما شرایط و قراینی هست که نشون میده افراد زیادی قبل از وقوع ترور از انجام اون باخبر بودن. مثلا، سانتوس ترافیکانته، سردسته مافیا در فلوریدا، تو یه مصاحبه که به صورت پنهونی صبط شده به یه خبرچین اف بی آی میگه که کندی «به انتخابات نمی رسه، قراره به اون شلیک شه». تو یه گفتگوی دیگه که اونم به صورت مخفیانه ضبط شده، ۱۳ روز قبل از وقوع حادثه در دالاس، جوزف میلتیر، راست گرای افراطی مشهور به ویلیام سامرست، خبرچین اف بی آی میگه که قتل کندی «داره انجام میشه» و بهترین وسیله واسه کشتن کندی «از روی یه ساختمون دولتی با یه اسلحه قوی» میشه.

اون اضافه می کنه «شخصی» در ساعات بعد از حادثه دستگیر می شه که «نظر مردم رو از واقعیت ماجرا دور کنه». از همه ترسناک تر این که در ۲۰ نوامبر ۱۹۶۳ زنی به نام رُز چرامی با یه خودرو در لوییزیانا تصادف کرده و به بیمارستان منتقل شد.
چرامی در بیمارستان به پزشکان و پرستاران گفته بود که ایشون همراه با دو مرد به خاطر «کشتن کندی» به دالاس سفر کردن. ایشون این موضوع رو در طول روزای آینده هم مطرح کرد اما کسی به اونا توجهی نداشت.

۳- ماجرای اودیو

در سال ۱۹۶۳ جماعت خیلی از آوارگان کوبایی مخالف سیاستای کاسترو در شهر دالاس زندگی می کردن. در  میان اونا زنی به نام سیلویا اودیو وجود داشت که پدرش در اون دوران در زندانای کوبا هست.
در روز ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۳ سه نفر مرد که از شورشیان ضد کاسترو بودن با این زن و خواهرش ملاقات داشتن. دو نفر از این مردان اسپانیولی زبون بوده و یه آمریکایی که خود رو لئون اسوالد معرفی می کرد هم همراه اونا بود. اونا اونو یه سرباز قبلی خاص نیروی دریایی آمریکا، تیراندازی ماهر و مردی دیوونه می دونستن که در طول ملاقات سخنی به زبون نمی آورد. وقتی که اودیو گزارش یکی از شبکه های خبری گزارشی از حادثه ترور کندی رو پخش می کنه اودیو به سرعت اسوالد رو می شناسه و میگه که اون همون لئون اسوالده.

اما یه مشکل هست و اونم این که به گفته اف بی آی، اون در اون زمان (زمان ملاقات) در مکزیکوسیتی بوده.
این موضوع باعث شد که کمیسیون وارن شدیدا گیج و درمونده شه مبنی بر این که یا یه نفر خود رو اسوالد جا زده و یا اسوالد اصلاً به مکزیکوسیتی سفر نکرده. هر چند شهادت اودیو واسه کمیته وارن و قضات به طور کاملً معتبر بود (خواهرش گفتهش رو تایید کرده، اودیو در نامه ای به پدرش به این موضوع اشاره کرده و در صحبت با روانشناس هم دوباره ماجرا رو بازگو کرده بود) اما یکی از اعضای کمیسیون به نام جی لی رنکین اعلام کرده که گفته های اودیو باید ندیده گرفته شه چون کمیسیون «بنا داشت که درها رو ببنده نه اونا رو باز کنه» (به ماجرا پایان بده و نه حواشی اونو بیشتر کنه).

مطلب دیگر :
سقوطی دیگر در خاندان کیم؛ آیا خواهر جوان رهبر کره شمالی نیز از چشم او افتاده است؟

۴- جک روبی

دو روز بعد از ترور، تنها مظنون قتل کندی یعنی لی هاروی اوسوالد به وسیله جک روبی، صاحب یه کافه در دالاس کشته شد.
بسیاری تا به امروز می گن که این قتل خود یه اعدام مناسب واسه جلوگیری از بررسی کامل ماجرای ترور کندی بوده و این که به احتمال فراوون، روبی در ترور کندی دست داشته و در واقع این کار واسه پوشش دادن واقعیت ماجرا انجام شده.
روز صبح ترور، جولیا اون مرسر در نزدیکی دیلی پلازا در ترافیک گرفتار شد.
نزدیک ماشین اون یه وانت پیکاپ پارک شده بود که دو مرد در داخل اون بودن.

ایشون به روشنی دیده بود که یکی از این مردها جلد یه تفنگ رو از صندوق عقب ماشین خارج کرده و بعد اونو به سمت تپه سبزی که در این منطقه شناخته شده بود برده. ایشون بعدا ادعا کرد که این مرد جک روبی بوده.
عکاسی به نام فیل ویلیس که روز واقعه در دیلی پلازا حضور داشت و عکسای موندگاری رو از واقعه گرفته که در یکی از اونا در میان مردمی که بعد از حادثه دور هم جمع شدن روبی هم دیده می شه.
شباهت این فرد با روبی به وسیله چندین مامور اف بی آی تایید شده و ویلیس خود این موضوع رو تایید کرده.

یه سال پس از ماجرا در مارس ۱۹۶۵ که روبی به خاطر قتل اسوالد دستگیر و محکوم شد، ایشون تو یه مصاحبه  کوتاه تلویزیونی گفت:”همه چیزایی که مربوط به اتفاقات اخیره هیچ وقت روشن نشده ان. دنیا هیچوقت واقعیتای اتفاقی که اتفاق افتاد و انگیزهام رو نخواد فهمید. آدمایی که چیزای زیادی واسه گرفتن دارن، و اونقدر انگیزه های پنهونی دارن که منو در شرایط الان قرار دادن هیچ وقت اجازه نمی ده که واقعیات واسه جهانیان مشخص شه”. وقتی که گزارشگر از اون پرسید: ” این افراد سمتای بالایی دارن، جک؟” اون گفت:” بله”.

۵- اسوالد یدونه تیرانداز

اگه بخوایم لی هاروی اسوالد رو تنها قاتل رییس جمهور کندی بدونیم باید قبول کنیم که ایشون در مورد تیراندازی از راه دور آموزش زیادی دیده و در این بخش به طور کاملً خبره بوده.
هر چند فاصله بین مکان حضور ادعا شده اسوالد موقع شلیک با خودرو جان اف کندی هیچ وقت بیشتر از ۸۲ متر نبوده اما خودرو در حال دور شدن بوده و در این مدت درخت بلوطی که بین این دو وجود داشت لحظاتی مانع دید تیرانداز شده پس همه گلولها باید در مدت زمان بسیار کمی شلیک شده باشن، اما اسلحه ای که پیدا شده و به اسوالد نسبت داده شد به گفته خود مامورین اف بی آی نادقیق و غیرقابل پیش بینی بوده.

در طول تحقیقات کمیته وارن، یه یدونه تیرانداز از ارتش آمریکا تلاش کرد که صحنه رو بازسازی کنه و واسه این کار از همون اسلحه ای استفاده کرد که در طبقه ششم انبار کتابای درسی تگزاس پیدا شده بود. حتی پس از تعمیر نقصای مکانیکی اسلحه و شلیک به اهداف ثابت در نقاط مناسب هم تیرانداز نتونست به ترکیبی از دقت و سرعتی که واسه یه تیرانداز تنها لازم بود برسه. با این وجود اسوالد بازم به عنوان تنها شلیک کننده ترور میشناختنش و حتی وقتی که یه ژنرال ارتش در کمیسیون وارن شهادت داد که اون یه تیرانداز قابل نیس هم تغییری در این موضع حاصل نشد.