مطالب عمومی سری اول

سقوطی دیگر در خاندان کیم؛ آیا خواهر جوان رهبر کره شمالی نیز از چشم او افتاده است؟

براساس گزارشا، کیم یو جونگ، آبجی کیم جونگ اون، رهبر جوون کره شمالی، و زنی که می گن قدرتمندترین زن کشورش هستش ً از چشم برادرش افتاده و از کمیته اجرایی حزب کمونیست حاکم در کشور اخراج شده.
براساس گزارش پایگاه خبری NK News که خبرگزاری رسمی کشور کره شمالی هستش، کیم یو جونگ در فهرست اعضای کمیته اجرایی حزب کارگر کره شمالی (WPK) که نهاد اصلی تصمیم گیر در کشوره حضور نداشته و در گردهماییای بزرگ و مهم حزب در هفته گذشته شرکت نداشته. هنوز معلوم نیس که اون به چه دلیل و چیجوری از این کمیته اخراج شده.
البته اون در دیگه گردهماییای حزبی حاضر بوده که نشون میده ایشون به طور کامل از صحنه سیاسی کشور محو نشده.

کیم وقتی که در سال ۲۰۱۷ به عنوان رییس سازمان تبلیغات حزب کارگر کره شمالی منصوب شد یه شبه به معروفیت رسید و بعد از اونم به عضویت علی البدل کمیته اجرایی حزب درآمد. از اون کلا با عنوان «شاهدخت» یا «پرنسس» کره شمالی یاد می شه، لقبی که پدرش و رهبر قبلی کره شمالی به اون داده بود. کیم در چندین مراسم بین المللی در کنار برادرش حضور داشت، از جمله المپیک زمستونی ۲۰۱۸ در پیونگ چانگ در کره جنوبی در کنار مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا و در دومین ملاقات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ویتنام که همین فوریه گذشته انجام شد.
در این نشست تصویری از کیم جو یونگ منتشر شد که اونو در حال نگه داشتن یه جا سیگاری کریستالی نشون می داد و برادرش هم سیگار به دست تو یه صبح زود در کنار اون دیده می شد.
هنوز معلوم نیس که کیم در اولین نشست برادرش با ولادیمیر پویتن، رییس جمهور روسیه که هفته آینده برگزار می شه شرکت داره یا خیر.

به مانند برادرش و خیلی از اعضای خونواده کیم، جزییات زیادی در مورد زندگی کیم یو جونگ قبل از رسیدن به جایگاه الان اش در دولت کره شمالی در دست نیس و نمیشه تاریخ تولد و سن دقیق اونو گفت اما بسیاری می گن که آبجی رهبر کره شمالی بین ۲۹ تا ۳۱ سال سن داره.
اون کوچیک ترین بچه کیم جونگ ایل و یکی از زنان اون به نام کو یونگ هویه که قدیمً رقصنده بوده.
اونم بخشی از تحصیلاتش رو در سوییس گذرونده و در همون مدرسه ای که کیم جونگ اون در اون درس خونده تحصیل کرده. اما کیم یو جونگ در سال ۲۰۰۰ و اتمام کلاس ششم خود به کره شمالی برگشت. از همون دوران کودکی مشخص بود که این دختر واسه شغلای مهم حکومتی ساخته شده.

کیم جونگ ایل در سال ۲۰۰۲ در صحبت با یکی از هم صحبتای خارجی خود گفته بود که دختر کوچکش به سیاست علاقه داشته و مشتاقه در دولت کره شمالی حضور داشته باشه. هیچ اطلاعاتی در مورد موقعیت و فعالیتش بنی سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ وجود نداره. در سالای گذشته اون در پشت صحنه کمکای زیادی به پدر و داداش خود کرده. پرنسس کره شمالی نقش بسیار مهمی در به قدرت رسیدن کیم جونگ اون داشت و با حمایتش بود که اون تونست دیگه برادرانش رو در این رقابت شکست دهد. اولین تصویری که از اون در رسانه های عمومی کره شمالی منتشر شد در سال ۲۰۱۱ و در مراسم تدفین کیم جونگ ایل بود. در سال ۲۰۱۷ و بعد از این که به وسیله برادرش به عنوان رییس سازمان تبلیغات حزب کارگر کره شمالی منصوب شد، کیم یو جونگ دوباره در بالاترین جایگاه اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت.

این منصب نه فقط یه پست مهم در ساختار حکومتی کره شمالی هستش بلکه باعث شد که ایشون نقش حیاتی در کنترل تصویر عمومی از برادرش داشته باشه. در انظار عمومی، کیم یو جونگ آزادی بسیاری بیشتری نسبت به دیگر افراد بلندپایه حکومت کره شمالی داشت و بعضی وقتا به تنهایی در برابر دوربینا حاضر می شد بدون اینکه کیم جونگ اون در اون نزدیک یا در عکسا دیده شه.
بعضی می گن که اون تا حدودی به خاطر موندگاری خاندان کیم جونگ اون در قدرت به این مقام مهم منصوب شده بود. در حالی که اون در صف جانشینان برادرش قرار نداره اما بعضی کارشناسان می گن که در صورت وقوع اتفاقی یهویی و یهویی واسه رهبر جوون کشور و قبل از رسیدن فرزندان اون به سن بلوغ، کیم یو جونگ می تونه رهبری کشور رو بدست بیاره.

مطلب دیگر :
نگاهی به ۲۵ عکس کمتر دیده شده از محمد علی کلی به مناسبت سالروز تولد این قهرمان

البته این موضوع مسبوق به سابقه س چون در سال ۲۰۱۴ و تو یه مدت که کیم جونگ اون مریض شده بود ایشون کنترل شرایط در کشور رو بدست گرفت و کسایی که در سالای گذشته از این کشور فرار کرده و خود رو به کره جنوبی رسونده ان هم این موضوع رو تایید کردن. کیم یو جونگ تو یه حرکت نادر و به نشونه دیپلماسی بین دو کره در فوریه سال ۲۰۱۸ به کره جنوبی سفر کرد تا در المپیک زمستونی پیونگ چانگ حضور داشته باشه. در شروع بازیا همه چشما به این زن جوون دوخته شده بود و تو یه اتفاق نادر تاریخی تصاویری از دست دادن اون و با رییس جمهور کره جنوبی در حالی که هر دو لبخند می زدن منتشر شد.
در افتتاحیه مراسم هم اون درست پشت سر مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا و همسر اون و البتهنخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، نشسته بود. با این وجود، اون و مایک پنس با هم صحبتی نداشتن.

گفتگوها و خوش و بشای ً دوستانه اون با رییس جمهور کره جنوبی نمایشی از گرمی روابط دیپلماتیک دو کشور بود. با در نظر گرفتن تجربه اون در مورد تبلیغات و پروپاگاندا، شایدً اون خوب می دونست داره چیکار می کنه و قصدش از انجام این حرکات هم جلب توجه بود. در آوریل ۲۰۱۸، اون نقش مهمی در گفتگوهای صلح بین دو کره داشت. رهبران دو کشور در منطقه غیرنظامی بین دو کره با هم دیدار کرده و کیم یو جونگ هم تنها زن بلند مرتبه ای بود که دور میز گفتگوها دیده می شد.
وقتی که برادرش و دونالد ترامپ توافقی مبنی بر تمایل رهبر کره شمالی واسه خلع اسلحه اتمی رو امضا کردن، کیم یو جونگ نقش دست راست برادرش رو رو دوش داشت.

باحال تر این که هنگام امضای این توافقنامه، اون خودکار از پیش تعیین شده واسه رهبر کره شمالی رو ورداشته و با خودکار خود جانشین کرد که بسیاری اونو یه عکس العمل امنیتی و نبود اعتماد به اون خودکار می دونن. هم اینکه در دیدار دوم کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در هتل متروپول هانوی هم در حال قایم شدن در پشت درختان حیاط هتل دیده شد.
در طول سالای گذشته خوب مشخص شده بود که کیم یو جونگ یکی از مورد اعتمادترین افراد حلقه نزدیک به کیم جونگ اون بوده و قدرت اون در رژیم کره شمالی هم به طور مدت در حال افزایش بود.اما تو یه رژیم منزوی که رهبری اونو کیم جونگ اون دمدمی مزاج رو دوش داره، جایگاه هیچ کسی ایمن از خطر نیس.
کیم جونگ اون به عنوان رهبری که همیشه نظرش در مورد اعضای خونواده اش تغییر کرده و پس از اینکه از چشمش می افتن خیلی زود اونا رو کنار میذاره.
حالا باید دید که کیم یو سونگ هم به همین سرنوشت دچار شده یا از این قانون مستثنیه و غیبتای اخیرش دلیل دیگری داشته.