مطالب عمومی سری اول

بیبیانا استینهاوس؛ داور زن بوندسلیگا و پلیسی که سقف مردانه فوتبال را خرد کرد

به سمت زمین مسابقه میره، در حالی که چشم ده ها هزار تماشاگر به اونه و رسانه های سراسر جهان روی کارکرد اون متمرکز شدن، رویای اون به حقیقت پیوسته بود.

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۷، بیبیانا استینهاوس با تبدیل شدن به اولین داور زنی که یه مسابقه رسمی در سطح بالا در لیگ فوتبال مردان رو قضاوت می کنه، نام خود رو در تاریخ آلمان جاودانه کرد.
مکانی که این اتفاق فراموش نشدنی واسه زنان آلمانی در اون رخ می داد هم خود سمبلیک بود: ورزشگاه ۷۴ هزار نفری الیمپیااشتادیون شهر برلین که سابقه میزبانی مسابقات المپیک، مسابقات جام جهانی و فینال لیگ قهرمانان رو در کارنامه داشت. حتی فکر کردن به اینجور موضوعی هم به گفته خود استینهاوس مو رو بر تن اون سیخ می کرد.

توجه رسانه ای

این داور ۳۸ ساله آلمانی اولین خبر داوری اش رو به صورت ایمیل و سه روز قبل از انجام بازی بین تیمای هرتابرلین و وردربرمن گرفت، روشی که در مسابقات فوتبال در آلمان به طور کاملً طبیعیه. از صحبتش در مورد اولین مسابقه داوری اش در لیگ مردان بوندسلیگا هم میشه متوجه غرور و بالیدن اون به خود شد.
اون میگه که اصلاً باور نمی کرده که انتخاب شدنش به عنوان داور بازی فوتبال مردان اینجور درخشش زیادی در سطح جهانی داشته باشه. ایشون میگه که اولین داوری اش در بازی فوتبال مردان واسه ایشون بسیار استرس آور بوده اما ایشون تلاش داشته با لبخندهایش آرامش خود رو کنترل کنه.

کارکرد استینهاوس در اولین تجربه داوری اش در دنیای فوتبال مردان با رضایت عمومی کمیته داوران، تماشاگران و حتی بازیکنان همراه بود اما وقتی واسه داوری بازی بین تیمای شالکه و ماینز انتخاب شد که در واقع دومین تجربه اون در این مورد بود شرایط به طور کاملً متفاوت شد.

ایشون در این باره میگه:” هیچکی اهمیت نمی داد، هیچکی علاقه ای به این موضوع نداشت، درست مانند یه نوشته بسیار کوچیک در گوشه ای از یه مجله خبری بود. این موضوع به من نشون داد که این موضوع قبول شده، مردم پذیرفته ان که یه داور می تونه بهترین کیفیت رو داشته باشه بدون توجه به این که جنسیت، قد و قواره، گذشته، دین و فرهنگ اون چیه. اگه کیفیت لازم رو داشته باشین و اگه علاقه کافی به انجام کارتون تا جایی که می تونین در شما وجود داشته باشه در واسه شما باز میشه. و این همون چیزیه که ما واسه زیبایی بازی به اون نیاز داریم”.

نگاه جنسیتی

حضور استینهاوس در میدون فوتبال مردان رو نباید دستکم گرفت چون در حدود ۵۰ سال پیش همین اتحادیه اجازه حضور زنان در مسابقات فوتبال به عنوان فوتبالیست رو نمی داد. اما لیگ آلیانز فراون-بوندسلیگا که برابر بوندسلیگای مردان در این کشور شناخته می شه حالا یه از رقابتی ترین و منظم ترین لیگای فوتبال زنان در جهان هستش.
هر چند در سالای گذشته زنان بسیاری در سطح داوری مسابقات بین المللی حضور داشتن اما هنوز نمی تونه نگاه جنسیتی به این موضوع رو کلا رد کرد.
تازگیاً یه روزنامه اسپانیایی در مورد زنی به نام کارولینا بوژار نوشته بود که در لیگ جوانان این کشور سوت می زنه.

اون طرفدار باشگاه بارسلونا بوده و علاوه بر داوری دانشجوی رشته حقوق بوده و در دو ۸۰۰ و ۱٫۵۰۰ متر هم تجربه زیادی داره.
اما استینهاوس خود در میدون مسابقه هم با دیدگاه های جنسیتی مواجه شده.
در سال ۲۰۱۵، در لیگ دسته دوم فوتبال کشور آلمان ایشون کریم دمیربای از تیم فورتانا دوسلدورف رو به دلیل دو حرکت خشن با دریافت دو کارت زرد از میدون مسابقه اخراج کرد.
وقتی که استینهاوس کارت قرمز رو به دمیربای نشون داد با این جمله اون روبرو شد:” زنان هیچ جایی در فوتبال مردان ندارن”.

ایشون این موضوع رو در گزارش پس از پایان مسابقه گذاشت و باشگاه دوسلدورف دمیربای رو از ۵ مسابقه محروم کرده و اونو به عنوان داور مسابقه دختران باشگاه انتخاب کرد تا تنبیه شه.
استینهاوس عقیده داره که در فوتبال آلمان همه برنامه ریزیای فدراسیون فوتبال این کشور واسه زنان و مردان مشترکه و کسی که با حضور زنان در این میدون مشکل داره بهتره وارد فوتبال نشه و کسی که غیر از این فکر کنه به فوتبال تعلق نداره. اما در اول این فصل بوندسلیگا و قبل از این که ایشون اولین بازی بزرگ بوندسلیگایی خود رو قضاوت کنه، استینهاوس دوباره خبرساز شد.

در بین بازی تیمای بایرن مونیخ و چمنیتزر در ژرمن کاپ، فرانک ریبری، بازیکن بایرن مونیخ، در حالی که خم شده بود تا توپ رو بکارد بند کفشای استینهاوس که داور مسابقه بود رو باز کرد.
این بازیکن فرانسوی قبل و بعد از این ماجرا اینجور کاری رو با یه داور مرد انجام نداده بود. بسیاری بر این باور بودن که اینجور شوخی یه جور بی احترامی به داور مسابقه حساب می شه اما استینهاوس این موضوع رو رد می کنه.
ایشون میگه:” اگه قضیه فرانک ریبری دوباره اتفاق بیفته به همون روش با اون برخورد می کنم چون به نظر نمی رسید که ایشون بخواد به من به عنوان داور بازی بی احترامی کنه.
بیشتر مثل عشق بود، نشونه ای مثل این که بگی: به بوندسلیگا خوش اومدی و من هم با همین دیدگاه به اون نگاه کردم”.

مطلب دیگر :
سلبریتی هایی که نمی دانستید پناهنده هستند

داور روز و پلیس شب

علاوه بر داوری در بوندسلیگا، استینهاوس یه افسر پلیس هم هست و ایشون عقیده داره که در هر دو شغل چیزایی هست که مکمل همدیگه هستن. با این وجود به معروفیت رسیدنش باعث شده دیگه نتونه در خیابونا گشت زنی کنه و در اداره پلیس وظایفش رو انجام میده. ایشون در این باره با خنده میگه که هنگام نگهبانی در خیابون “مردم منو نگه داشته و می خواستن در مورد آفساید صحبت کنن”. پدر اونم داور فوتبال بوده اما هر چند این موضوع الهام بخش اولیه اون واسه ورود به دنیای داوری بود اما تنها دلیل اون واسه این موضوع نبوده.

ایشون در این باره میگه:گ من خیلی زود فهمیدم که فوتبالیست خیلی موفقی نیستم. پس سوت رو برداشتم و خواستم این کار رو هم امتحان کنم”. ایشون میگه از همون دوران کودکی پدرش به اون یاد داده که همه چیز در دنیای فوتبال مثبت نیس و این تجربه ها رو میشه در برخورد آروم و خویشتنداری اش در برابر گفته های دمیربای رو دید. ایشون در این باره میگه:” اون به طور کامل به من نشون داد که یه داور باید انتظار چه چیزایی رو داشته باشه. تنها جنبه های مثبت بازی نیستن، از این رو این پیامیه که من می خوام به تموم کسایی که در فوتبال هستن بگم: فقط با همدیگه با احترام برخورد کنیم”.

اون چند سال پیش داوری رو به صورت آماتور و از لیگا و بازیای محلی شروع کرده و حالا با کسب تجارب فراوون در بالاترین سطح ممکن در فوتبال آلمان و جهان داوری می کنه.
ایشون در این باره میگه:” هنوزم فکر می کنم که این بهترین شغل دنیاس. واسه این کار ذوق داشته و عاشق کاری که انجام میدم هستم پس به انجام اون ادامه دادم. و در طول چند سال پیشرفت کردم، از یه سطح به سطحی دیگه و این طور به بوندسلیگا رسیدم”.

لذت بردن از لحظه

استینهاوس موافقه که بچه ها به فوتبالیست شدن علاقه خیلی بیشتری دارن تا به داور شدن اما ایشون حالا در مرکز توجه قرار داشته و اسطوره زنان و دختران بسیاری حساب می شه.ایشون خود رو در موقعیتی «قشنگتر» اما «تحت فشار» توصیف می کنه و به دختران و پسرانی که به دنیای داوری علاقه دارن در حالی که همیشه مشتش رو بر کف دست دیگش می کوبد اینجور میگه:”اگه می خواین شمام جزئی از این بازی قشنگتر باشین و اگه مسیرتون رو در داوری پیدا کردین، این فرصت رو غنیمت بشمارید، اونو دنبال کنین، سوت رو وردارین. این یکی از بهترین تصمیمایی بود که در تموم زندگیم گرفتم. شما تحت فشار همه کسایی که شما رو نگاه می کنن کار می کنین و با خود فکر می کنین اونه میتونم بهتر انجام بدم. از این رو باید کیفیت خود رو در هر بازی به اثبات برسونین”.

بعد از تاریخ سازی در آلمان و با نزدیک شدن مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ در روسیه میشه مسابقات جام جهانی رو میدون جدیدی واسه نمایش مهارت استینهاوس در داوری دونست؟ ایشون میگه که هنوز به همچین چیزی که زمان ان نزدیک نیس فکر نکرده. ایشون در این باره اینجور میگه:” قدم بعدی سالم و سرحال ماندنه، زخمی نشدن،لذت بردن از هر بازی تا جایی که میتونم. چون هیچوقت نمی دونین که سوت زدن چه مدت دووم داره ، هیچ وقت نمی تونین بگید که شغل شما به عنوان یه شخصیت ورزشی چه مدت زمان میبره.پس واقعاً خوشحالم و قدر چیزی که بدست آورده ام رو می دونم و از لحظه حال می کنم”.