مطالب عمومی سری اول

۱۵ حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

جستجو در فضا در واقعیت هم به همون اندازه ای که در فیلمای هالیوودی نشون داده می شه تجربه خاص و حیرت انگیزیه. حتی بزرگ ترین محققان هم از درک کامل جهان بزرگی که در اون زندگی می کنیم عاجزند اما آدم همیشه به دنبال کشف حقایق بیشتری درباره جهان بوده و میشه.

در ادامه به حقایقی باحال و خواندنی درباره فضا و شگفتیای اون می پردازیم.

۱- ناسا صداهای ترس انگیزی از فضا ضبط کرده

آژانس فضایی ناسا واسه شنیدن اون چیزی که در فضا میگذره، از راه هایی به نام صوتی سازی داده ها به خاطر دریافت سیگنال از امواج رادیویی، امواج پلاسما و میدانای مغناطیسی استفاده کرده و این سیگنالا رو تبدیل به قطعات صوتی می کنه.

صداهای مختلفی در این قطعات صوتی شنیده می شه، از جیغایی مثل صدای آژیر آمبولانس گرفته تا بیپایی که گویی صدای سفینه آدم فضاییا هستن.

۲- غروب خورشید در سیاره مریخ به رنگ آبیه

اولین تصویر رنگی جستجو کننده کیورسیتی مارس از غروب خورشید در سیاره مریخ در سال ۲۰۱۵ نشون میده که غروبای این سیاره به رنگ آبیه.

طبق توضیحات ناسا دلیل این مسأله اون هستش که ذرات بسیار کوچیکی در غبار موجود در اتمسفر مریخ هست که نور آبی رو در مقایسه با رنگایی مثل زرد، نارنجی و قرمز که طول موج بلندتری دارن، بهتر از خود عبور میدن.

۳- ارسال وسایل به فضا بسیار هزینه بره

اگه هزینه پرتاب یه سفینه رو به وزن بار اون تقسیم کنین، عدد به دست اومده سرسام آور میشه.

هزینه ارسال هر پوند (حدود ۴۵۰ گرم) بار به فضا ۱۰ هزار دلاره. این هزینه در مورد فضاپیمای سیگنوس ۴۳۱۸۰ دلار و واسه فضاپیماهای جدید اسپیس ایکس ۲۷ هزار دلار به ازای هر پوند باره.

۴- فضا مملوء از زباله شده

فضا مملوء از زباله های فضایی مثل تیکهای موشکا و ماهواره های از کار افتاده. این زباله ها با سرعت ۲۸۱۶۳ کیلومتر در ساعت به دور زمین می چرخن.

به گفته شبکه مراقبت فضایی امریکا، تعداد این زباله ها به ۲۳ هزار عدد می رسه و اندازه اونا بزرگ تر از یه توپ بیس باله.

این زباله های فضایی خطرناک هستن چون یه برخورد میان اونا کافیه تا زنجیره ای از این زباله ها با همدیگه برخورد کنن. در اثر این اتفاق ابری مملوء از زباله در فضا به وجود میاد که سفرهای فضایی رو بسیار خطرناک می کنه.
این مسأله مقدمه فیلم «جاذبه» با بازی ساندرا بولاک و جورج کلونی بود.

بخض بزرگ این زباله های فضایی واسه کشورای امریکا، روسیه و چینه.

۵- ردپای فضانوردان سفینه آپولو تا ۱۱۰ میلیون سال دیگه روی کره ماه باقی می مونه

اندازه فرسایش سطح کره ماه، ۰/۰۴ اینچ (حدود یه میلیمتر) در هر کدوم میلیون ساله. پس ردپای فضانوردانی که در سال ۱۹۶۹ از سفینه آپولو بر کره ماه قدم گذاشتن می تونه به مدت ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون سال دیگه بمونه.

۶- فضا همیشه سرد نیس و در واقع می تونه خیلی هم گرم باشه

در تاریک ترین بخش فضا، دما می تونه به حدود منفی ۲۳۴ درجه سانتیگراد برسه. اما اگه در برابر نور خورشید در نزدیکی کره زمین باشین، دمای فضا بسیار گرم و در حدود ۱۲۱ درجه سانتیگراد میشه. لباس فضانوردان به رنگ سفیده تا گرمایی که بر بالای کره زمین با اون مواجه می شن رو درخشش دهد.

۷- یه سال سیاره زهره کوتاه تر از یه روز اون هستش

سیاره زهره در جهتی مخالف جهت گردش زمین و با سرعتی بسیار پایین به دور خود می چرخه، طوری که ۲۴۳ روز کره زمین برابر یه دور چرخش سیاره زهره به دور خوده. اما به دلیل اینکه سیاره زهره در فاصله بسیار نردیکی از خورشید قرار داره، تنها ۲۲۵ روز زمان میبره تا به طور کامل به دور خورشید بچرخد. پس یه سال سیاره زهره کوتاه تر از یه روز اون هستش.

۸- ایستگاه فضایی بین المللی به اندازه یه زمین فوتباله

ایستگاه فضایی بین المللی نزدیک به ۱۰۹ متر طول داره یعنی حدود ۹۰ سانتیمتر کوچیک تر از یه زمین فوتبال امریکاییه. این ایستگاه فضایی حدود ۴۱۹ تن وزن داره و بزرگترین دست ساخته بشر در فضا حساب می شه.

مطلب دیگر :
نگاهی به ۲۵ عکس کمتر دیده شده از محمد علی کلی به مناسبت سالروز تولد این قهرمان

تا حالا ۲۳۰ نفر از کشورای جور واجور واسه انجام تحقیقات و مأموریتا در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشتن.

۹- در فضا بدون لباس فضانوردی تنها حدود ۱۵ ثانیه دووم میارید

در فضا بدون لباس محافظ پس از تنها چند ثانیه دچار خفگی میشین. چون هیچ فشاری در فضا وجود نداره، هوای موجود در ریه ها منبسط می شه و به سرعت از بین بافت بدن از کف میره. در این شرایط تنها ۱۵ ثانیه کافیه تا بدن تموم اکسیژن موجود در خون رو مصرف کنه.

حضور در فضا بدون لباس محافظ عواقب وحشتناک دیگری هم داره: از دست دادن کنترل روده ها، جوشیدن خون، ترکیدن مویرگا و باد کردن بدن.

۱۰- واسه فضا هم قوانینی در نظر گرفته شده

سازمان ملل قوانین خاصی واسه امور فضایی وضع کرده تا فضا تبدیل به محلی واسه جنگ یا آزمایشای هسته ای نشه. مثلا، هیچکی مجاز نیس اسلحه کشتار جمعی به مدار زمین ببره، جستجو در فضا فقط واسه اهداف صلح آمیز شدنیه و هر کشوری که چیزی رو به فضا می فرستد در قبال صدمات به وجود اومده به وسیله اون مسئوله.

 

 

۱۱- فضای دور و بر سیارات خالی نیس

شاید تصور کنین که جدا از خود سیارات و ستاره ها، فضای دور و بر اونا به طور کامل فضای خالی بوده و خالی از هر چیزیه.

فضای خالی بودن فضا درسته اما به طور کامل این جوری نیس چون ذرات کم فشرده مثل ابرهایی از غبار بین ستاره ای، پلاسمای فضایی و پرتوهای کیهانی در فضا هست.

۱۲- به چه دلیل فضا به رنگ مشکی دیده می شه؟

شاید تصور کنین که هیچ فضای مشکی رنگی وجود نداره چون ستاره های زیادی در فضا هستن که به آسمون نور می بخشن.

این پدیده که به اون پارادوکس اولبرس می گن، به یاد اخترشناس آلمانی ای به نام هاینریش ویلهلم اولبرس نام گذاری شد که در سال ۱۸۲۳ اونو مطرح کرد.
اولبرس میگه اگه جهان ناتموم، ایستا و جاودان باشه، پس به هر نقطه اون که نگاه می کنین باید یه ستاره وجود داشته باشه.

در آخر معلوم شد که جهان نه ایستا و نه جاودانه. ادوین هابل، اخترشناس امریکایی کشف کرد که جهان در حال گسترشه و تشعشعات گرمایی باقیمونده از واقعه بیگ بنگ، جهان رو ۱۳/۸ میلیارد ساله کرده.

ما ستاره ها رو در هر گوشه و کنار فضا نمی بینیم چون اونقدر نزدیک نیستن که نور اونا به ما برسه.

۱۳- خورشید ۹۹/۸ درصد از جرم منظومه شمسی رو به خود اختصاص داده

۹۹/۸ درصد از جرم منظومه شمسی مربوط به این ستاره بزرگ الجثه س و بقیه منظومه شمسی در برابر خورشید ذره ای گرد و غبار حساب می شه.

۱۴- در مرکز کهکشون راه شیری ده ها هزار سیاهچاله هست

تحقیقات جدید نشون داده در مرکز کهکشون راه شیری ده ها هزار سیاهچاله هست.

سیاهچالها رو به خودی خود نمیشه پیدا کرد چون به نور اجازه فرار نمی دن. اما وقتی که در کنار یه ستاره قرار می گیرن، محققان می تونن با به کار گیری پرتوهای ایکس اونا رو پیدا کنن.

در مرکز کهکشون راه شیری صدها سیاهچاله در کنار ستاره ها و ۱۰ هزار سیاهچاله منزوی هست.

۱۵- شاید بیشتر از یه سپتیلیون ستاره در جهان هست

کهکشون راه شیری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ستاره داره.
اگه این مقدار رو به رقم آزمایش شده از تعداد کهکشونا در جهان قابل رؤیت (۱۰ تریلیون در معقولانه ترین حالت) اضافه کنیم، به عددی با ۲۴ صفر در مقابل ۱ اون می رسید یعنی یه سپتیلیون.

محققان فکر می کنن شاید این عدد بسیار کمتر از مقدار حقیقیه چون با پیشرفت تکنولوژی کهکشونای بیشتری کشف می شه.