مطالب عمومی سری اول

سفر به بوشهر : از دوپیازه میگو در کافه ناجی تا قدم زدن در کوی بهبهانی‌ها

نمی‌دانم شهرهای حاشیه خلیج‌فارس چی در خود دارن که با هر بار رفتن به اون مناطق گوشه‌ای از ذهن و دل آدم رو اسیر می‌کنن و یه بار مسافرت کردن به اونا مساویه با سفرهای دوباره و چند باره.

قبلا در یادداشت‌های جداگونه در مورد جاذبه‌های قشم و جزیره هرمز در جنوب کشور براتون نوشته بودم و این بار می‌خواهم با ساحره‌ی دیگری به نام بوشهر آشنایتان کنم که حال و هوایش بس دیدنی و طبیعتش گشتنیه؛ از خود شهرستان بوشهر گرفته تا جم و پارسیان و عسلویه. سواحل بی‌نظیری با آب‌های فیروزه‌ای، شن‌های طلایی، صخره‌های دیدنی و تنگه‌هایی رویایی واسه رسیدن به بهشت‌های مخفی زمینی.

استان بوشهر پر از جاهاییه که اگه عاشق طبیعت باشین و حوصله پیاده‌روی‌های چندین ساعته و بعضی وقتا سخت رو داشته باشین، می‌تونید ماه‌ها در گوشه و کنار اون معنی واقعی زندگی کردن رو درک کنین و بر دستانِ هنرمندِ خدا بوسه عشق بزنین از آفریدن این همه زیبایی.

پارک ساحلی ریشهر

 

غروب در پارک ساحلی ریشهر / عکس از فروغ بیداری

 

اول از خود بندر بوشهر شروع می‌کنم، شهری که واسه کافه‌ها و زندگی شبونه‌اش می شناسنش. در بوشهر یه پارک ساحلی به نام «ریشِهر» هست که می‌تونید در همون منطقه خونه یا ویلا اجاره کنین و از فضای کنار دریا لذت ببرین. قیمت خونه‌ ها متغیره اما از اجاره شبی ۱۵۰ هزار تومن شروع می‌شه به بالا.

دریا زیر سطح پارک ساحلی ریشهره و باید ۵ یا ۶ سری پله‌های ده تایی رو پایین برید تا پاتون به شن‌های نرم و طلایی کرانه‌ی خلیج فارس برسه.

تماشای دریا از همون بالای پارک ساحلی هم لذت بی‌نظیری داره.
صدای موج‌های آبی و شیطنت کودکان با هم می‌آمیزند و دقایقی طولانی شما رو محو خود می‌کنن. هم اینکه تماشای غروب از این ارتفاع هم دیدنیه و واسه گذروندن یه عصر آروم و مورد پسند، می‌تونید زیر سقف آلاچیق‌ها بشینین و دریای بی‌کران رو ببینین.

پارک ساحلی ریشهر / عکس از فروغ بیداری

غذاهای خیابانی بوشهر

در همون حال و هوا بد نیس غذاهای محلی که زنان دستفروش جفت و جور و عرضه می‌کنن رو هم بچشید و از طعم اونا لذت ببرین. یکی از غذاهای خیابانی بوشهر «نخود» است. نخودِ آبگوشتی که در آب قلم پخته می‌شه و درون پیاله به مشتری عرضه می‌شه. می‌تونید نخود رو با آبلمیو و فلفل مشکی مزه‌دار کرده و از طعم خوشایندش لذت ببرین.

یه غذای خیابانی دیگه که در پارک ساحلی ریشهر عرضه می‌شه، «پاکورا» اسمشه. این غذا از ترکیب آرد نخود، بکینگ پودر، تره فرنگی و پیاز و فلفل جفت و جور می‌شه. با ملاقه مواد پاکورا رو در روغن زیاد و داغ می‌ریزن تا خیلی سریع سرخ و پفکی شه.
بعد در نون ساندویچی با کاهو، گوجه‌فرنگی و کاهو سرو می‌شه. طعم پاکورا مثل کوکوست فرقش اینه که اصلا تخم‌مرغ نداره. پیشنهاد می‌کنم این غذا رو حتما امتحان کنین، مخصوصا که قیمت ارزانی هم داره و یه ساندویچ اونو با ۶ هزار تومن می‌تونید بخرین.

فلافل هم معرف حضور همه هست.
یه ساندویج خوشمزه و ارزون که اونم با نخود درست می‌شه.

سمبوسه (سنبوسه) هم از دیگر غذاهای خیابانیه که از نون لواش، سیب‌زمینی و سبزیجات معطر جفت و جور می‌شه و طعم خوبی داره.

البته غذاهای بوشهری‌ها تنوع بسیار زیادی داره و نمونه‌های بالا اونایی هستن که در پارک‌ها و در گوشه خیابون به فروش می‌رسند. از غذاهای خوشمزه و البته گرون بوشهر می‌توانم به قلیه میگو یا قلیه ماهی اشاره کنم. قلیه میگو با برنج سرو می‌شه و هر پرس اون ۶۰ هزار تومن قیمت داره.

مطلب دیگر :
۹ گیاه و ادویه‌ای که به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کنند
دوپیازه میگو در کافه ناجی بوشهر

دو پیازه میگو اونم در کافه ناجی بوشهر عالیست. این غذا با اینکه خیلی ارزون نیس و شما واسه یه پرس قلیه میگو با یه استکان چایی در کافه ناجی باید حدود ۷۰ هزار تومن پول بدین، اما ارزشش رو داره.
میگوها در سس خوش‌طعمی مزه‌دار شده‌ان و با سبزی‌ و نون تازه سرو می‌شن.

 

کافه ناجی

 

نواختن نی‌انبون در کافه ناجی / عکس از فروغ بیداری

کافه ناجی یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر بوشهره. یه کافه کوچیک که دور تا دور اون نیمکت‌های چوبی کوتاهی چیده شده و چای، قلیان یا غذا روی میزهای کوتاهی که جلوی نیمکت‌ها قرار دارن واسه مشتری سرو می‌شه. شاید بشه گفت جذابیت اصلی بندر بوشهر شب‌های زنده و موسیقی فولکلور و سازه های جنوبیه که مردم رو ساعت‌ها خوشحال دور هم نگه می‌داره.

در کافه ناجی نی‌انبون نواخته می‌شه و خواننده هم شعرهای محلی می‌خواند. مردم با دست‌زدن‌های منظم و نگاه‌های مشتاقشان با موسیقی همراهی می‌کنن و شما می‌تونید در کنار غذای خوشمزه‌ای که میل می‌کنین از ساز و آواز محلی هم لذت ببرین. پیشنهاد می‌کنم در صورت سفر به بوشهر حتما به کافه ناجی هم سر بزنین. برنامه این قهوه‌خونه‌ی دیدنی از غروب شروع می‌شه و تا نیمه های شب ادامه داره.

کافه ناجی بوشهر

 

بازار ماهی و سبزی بوشهر

 

گشت زدن در کوچه‌های باریک این بازار حس و حال خوبی داره.
حتی اگه قصد خرید ندارین هم پیشنهاد می‌کنیم به این محله سر بزنین و تکاپوی مردم در میان بوی سبزیجات تازه و ماهی و میگو رو به تماشا بشینین. در خیابون‌های عریض‌تر و خیابون‌هایی که سنگفرش شده‌ان هم دستفروشان بساط کرده‌ان و هر چی که تصور کنین رو می‌فروشند و بیشتر هم سرشون شلوغه.

 

کوی بهبهانی‌ها

 

کوی بهبهانیا در بافت قدیمی بوشهر

در طرف دیگری از بندر بوشهر، در پشت ساحل دیدنیِ این شهر محله بهبهانی‌ها قرار داره.
کوچه‌های باریک، خونه‌ هایی با نمای خشتی و گلی، مسجد باباحاجی، عمارت کمندی، موزه مردم‌شناسی، خونه طبیب و عمارت ایرونی از دیدنی‌های این محله هستن. پیشنهاد می‌کنم یه یا دو ساعتی رو به قدم زدن در میان کوچه‌های باریک این محله اختصاص بدین تا در حال و هوای بوشهر و جنوب غرق شید. در میون این محله یه کافه به نام کافه گل‌ها هست که بسیار دیدنیه. در میونه خونه‌ های خشتی یهو به جایی می‌رسید که کوچه با گیاهان پیچک‌ها مسقف شده و زیر این گیاهان طبیعی، تخت گذاشته شده و در امتدادش، ورودی کافه خودنمایی می‌کنه. شکلای جور واجور و اقسام وسایل قدیمی و باحال رو می‌تونید در دکور این کافه ببینین.

ساحل بندر بوشهر / عکس از فروغ بیداری

مرغان دریایی بر فراز خلیج فارس / عکس از فروغ بیداری

در ویدئوی زیر بخش‌های از پارک ساحلی ریشهر، مراحل پخت پاکورا، بافت قدیمی و نواختن نی‌انبون در کافه ناجی بوشهر رو تماشا کنین.